1

Snart är det fax för lack. Tänkte prova lacka själv i garaget. Ni som gjort detta hemma i garaget har ni haft problem med damm som lagt sig i lacken? vad har ni gjort för att förhindra att damm lägger sig?

/ Tobbe

utan vw just nu... :-(

2

Städa ordentligt och fukta golvet innan du börjar.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

Old School är väl att använda vattenslangen....

Det underlättar nog om man har fodrat utrymmet med byggplast.

Sedan har jag noterat att en del väldig bra lacker har kommit till på senvinter utomhus innan snön släppt.

Fem öre från S

4

Köp snabbmaskering med tejpremsa på jula eller biltema,klistra upp det på vägarna samtidigt som du skyddar väggarna får du lite nytta av den statiska plasten som drar åt sig dammet.
jag gjorde garagelack nyligen med välldigt bra resultat. titta på min projekttråd

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6774

5

min splitplatta lackades utomhus på kvällen och när det det blev kallt under natten blev de tunna plåtarna matta, pga fukten tror jag... där det var tjockt gods då var det fortfarande blankt... nu gör det mig inte så mycket, men värt att tänka på om det är karossen som ska lackas...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

På tal om om temperatur, kan du inte få upp tempen i garaget till minst 20grader ska du inte ens försöka lacka.

7

Det är lite av ett lotteri är min erfarenhet. Ibland blir det mycket dammnoppor och ibland mindre. Men tipsen i tråden är bra. Så rent som möjligt, gärna överdriven städning och vattna golv. Har lackat en hel del ute i det fria också och väljer man rätt dag kan det bli riktigt bra. Men då kan insekterna bokstavligen lägga sig i ICQ/am . Gult älskar till exempel rapsbaggar. Man skall heller inte välja tiden då luften är full av frömjöl, det blir inte bra kan jag upplysa om. Tyckte det var en bra dag, vindstilla, lagom varmt osv. Men dumt huvud får kroppen ofta lida för. Slipa ner igen i det här fallet Default/hmm . Dammnoppor och rinningar går ju faktiskt att åtgärda om man inte skall ha en matt lack förstås. Men jag har sett bilar som varit "professionellt" lackade med både damm, rinningar och apelsinskal, till och med på samma bil. Men jag tycker absolut du skall prova om du har utrustning för det.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

8

Det som jag för min del anser som kanske viktigast :

1.torka av dammet på bilen med målar thinner
2.blåsa av bilen och o gå över med klibbduk på samma gång
kör du solid så ta en snabbare härdare mindre öppen tid..

//micke

If it sounds good it is good!

9

Tack för alla tips.

Kennykrom: Tack för erbjudandet. Jag drar på grundfärg och slipgrund så ser jag hur det verkar bli hemma i garaget innan jag bestämmer mig hur jag ska göra.

10 Senaste redigerad av mr.notchback (2012-07-02 23:20:46)

Finns det "riktig lack" att köpa idag? Pratade med en billackerare och han sa att det inte får säljas lacker med"thinnerbas", utan bara vatten baserade lacker. Det kräver en lackugn som ska värmas upp till 60-70 grader för att lacken ska torka. Om detta stämmer så innebär det att allt vad garagelackering blir omöjlig. Hoppas att det inte stämmer, för om man gör allt rätt med utsug etc. kan en garagelack bli mycket bra.Bättre än en slarvig "proffslack". Någon som vet hur det ligger till?

11

mr.notchback skrev:

Finns det "riktig lack" att köpa idag? Pratade med en billackerare och han sa att det inte får säljas lacker med"thinnerbas", utan bara vatten baserade lacker. Det kräver en lackugn som ska värmas upp till 60-70 grader för att lacken ska torka. Om detta stämmer så innebär det att allt vad garagelackering blir omöjlig. Hoppas att det inte stämmer, för om man gör allt rätt med utsug etc. kan en garagelack bli mycket bra.Bättre än en slarvig "proffslack". Någon som vet hur det ligger till?

Mekonomen i Norrköping säljer 2-K, så det finns säkert andra butiker i kedjan som gör ?
Sedan säljs det billigare på nätbutiker/postorder.....

12 Senaste redigerad av Fredde (2012-07-11 08:23:03)

Hur har det gått med lacken?

När jag byggde min buggy för många år sedan fick jag hjälp av en kompis med att lacka hemma i garaget. Vi städade så gott vi kunde(dock ej perfekt) och sedan vattnade vi golvet för att binda det mesta av dammet.

Min roll i lackningen bestod av att gå före och lysa med en bygglampa från 70-talet. Lampan var av modell större och på 500w, så även att man hade vinterhandskar på sig så blev det varmt. Men lyset gick inte att klaga på ICQ/ag

Tipset är väl att köra på lugnt och fint. Skulle det  börja rinna så är det inget kul ICQ/ac . Då är det bättre att köra flera tunna lager. Felet man oftast gör(som amatör) är väl att man blir för ivrig och bara målar på så att det täcker.

I vårt fall hjälpte ett par whisky, så att vi blev stadiga på hand Default/lol

Resultatet blev mycket bra för att vara gjort i ett garage med grus och damm på golvet.

http://www.lightner.net/manxclub/images … sson_5.jpg

Lycka till

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

13

Tyvärr Inge lack än. Har hjälpt min svägerska med en 70:a som vi köpte av kennykrom. Den är nu besiktat och har lämnat garaget. Eftersom semestern börjat idag så blir det nog lack till veckan.

14

Lackade denna själv utomhus 3 år sen.

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0973.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0562.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Precis som "Fredde" nämner så tror även jag starkt på att lägga flera tunna lager än något "tjockt" (åtminstone om man är amatör)  ICQ/ab

Kan inte mycket...

16

Japp, flera tunna lager är att rekommendera. När man börjar känna sej mer "säker" så går det att lägga ett tunnare lager över hela bilen. Sen köra ett till tunnt lager i samma ordningsföljd som första lagret vått-i-vått.

För tjockt så får man garanterat "gardiner" i lacken... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

Fredde skrev:

Hur har det gått med lacken?

När jag byggde min buggy för många år sedan fick jag hjälp av en kompis med att lacka hemma i garaget. Vi städade så gott vi kunde(dock ej perfekt) och sedan vattnade vi golvet för att binda det mesta av dammet.

Min roll i lackningen bestod av att gå före och lysa med en bygglampa från 70-talet. Lampan var av modell större och på 500w, så även att man hade vinterhandskar på sig så blev det varmt. Men lyset gick inte att klaga på ICQ/ag

Tipset är väl att köra på lugnt och fint. Skulle det  börja rinna så är det inget kul ICQ/ac . Då är det bättre att köra flera tunna lager. Felet man oftast gör(som amatör) är väl att man blir för ivrig och bara målar på så att det täcker.

I vårt fall hjälpte ett par whisky, så att vi blev stadiga på hand Default/lol

Resultatet blev mycket bra för att vara gjort i ett garage med grus och damm på golvet.

http://www.lightner.net/manxclub/images … sson_5.jpg

Lycka till

Whisky is da shit ICQ/ag

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66