1

Som rubriken lyder behöver jag lite hjälp att få till tätningen av vänster ventilkåpa. Har lyckats med att peka ut var jag bor två gånger på en vecka nu...........
Efter första incidenten (tömde ur ca 1 1/2 liter på två mil) har jag bytt ventilkåpspackning (Bugpack korkpackning) vilket inte hjälpte  ICQ/ac 
Bort med packningen och på med packningsklister också, verkade hjälpa men efter en kortare provkörning så läcker det igen   ICQ/am 
Det läcker inte lite utan det formligen sprutar ut, precis som om det inte skulle finnas någon packning alls (decimeter stor pöl på 10 sekunder)
Det är bara vänster som läcker, höger är tät.
Är slut på idéer nu  ICQ/ac

//Björn

2

Är det originalkåpor eller eftermarknads med skruvinfästning eller kromade eftermarknads  med konstantläckage. När det gäller original så måste man kolla att kåpan inte är skev.Man kan vrida till den på ett plant bord. Sen limmar man fast packningen med någon typ av sikaflex av latextyp och sätter dit kåpan med bågen på toppen. Låt torka över natten. Kolla också att du har vänt bågen åt det håll då den spänner bäst.

3

Du kan även prova att byta bågen. Den kan vara "slapp" och böjd.
Har du ingen extra så kan du byta plats på bågarna och se om felet följer med till andra sidan.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Köp bultkåpor istället. typ empis. så slipper du de problemet ever again. det är min erfarenhet iaf.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

5

Tack för alla tips, får prova och testa en efter en  ICQ/ab
Det som stör mig är att det hänt "helt plötsligt", från att varit i princip helt tät till att läcka som ett såll.....
Får krypa under i helgen och kolla om kåpan (orginalkåpor) fått sig en smäll och blivit skev, om inte lutar det åt att testa mina skruvade eftermarknadskåpor.

En tanke bara.......Borde inte kåporna täta bättre vid varm motor då aluminium expanderar mer än plåt??

//Björn

6

Det har inte rostat hål i kåpan?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Bear skrev:

Tack för alla tips, får prova och testa en efter en  ICQ/ab
Det som stör mig är att det hänt "helt plötsligt", från att varit i princip helt tät till att läcka som ett såll.....
Får krypa under i helgen och kolla om kåpan (orginalkåpor) fått sig en smäll och blivit skev, om inte lutar det åt att testa mina skruvade eftermarknadskåpor.

En tanke bara.......Borde inte kåporna täta bättre vid varm motor då aluminium expanderar mer än plåt??

//Björn

Det lilla den expanderar är omärkbar. Däremot blir ju oljan tunnflytande av värmen och läcker lättare ut. I mitt fall vill det läcka mellan kåpan och packningen även med packningsklister emellan.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

8

Mogge skrev:

Det har inte rostat hål i kåpan?

Rätt vanligt faktiskt!

9

oboymannen skrev:

Köp bultkåpor istället. typ empis. så slipper du de problemet ever again. det är min erfarenhet iaf.

oboymannen skrev:

Det lilla den expanderar är omärkbar. Däremot blir ju oljan tunnflytande av värmen och läcker lättare ut. I mitt fall vill det läcka mellan kåpan och packningen även med packningsklister emellan.

Jaha? Läcker det eller läcker det inte?


Jag har haft minst problem med originalkåpor med originalfjäder och packningar klistrade i kåporna.


Mest problem har jag haft med mina skruvade kåpor men de är så fräna att jag inte ha något annat.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

har för mig jag läst om folk som borrat ett hål och satt en ventilationsslang på kåpan för att motorns vevhus har övertryck... vet inte om det stämmer, tycker vanliga vevhusventen borde fixa detta, men kanske denna är igensatt för då trycker den ju ut olja där det går lättast...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

11

Svwerker skrev:

Jaha? Läcker det eller läcker det inte?


Jag har haft minst problem med originalkåpor med originalfjäder och packningar klistrade i kåporna.


Mest problem har jag haft med mina skruvade kåpor men de är så fräna att jag inte ha något annat.  Default/lol

Som sagt det är MIN erfarenhet att orginal bara läcker och att bultkåporna är bomtäta. Uppenbarligen skiljer sig våra erfarenheter ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

12

Många bultkåpor läcker åxå som fan!

13

stickan skrev:

Många bultkåpor läcker åxå som fan!

Det är lite märkligt. csp´s bultkåpor ska tydligen va bra och jag kör med empi vilket också funkat bra. kvaliten på gjutningarna kanske varierar...

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

14

Vissa passar och är täta...Andra inte!Det är ingen vidare kvalitetskontroll i Taiwan och Kina!