Har försökt fixa den försvunna tomgången på min 67:ans splittbus i veckor, rensa solenoiden, fila fördelardosanskontakter rena, göra dosan ren, nya tändstiftskablar, nya tändstift. Motorn hade en fin tomgång tills den försvann i smyg för någon vecka sedan.
Åtgärderna hjälpte ungefär 0%. OK, det blev lite bättre men inte helt bra. Den dog titt som tätt.
Jag tröttnade och köpte en splitterny Solex PICT-1 samma spec som det satt på innan.
Simsalabim! Motorn går PERFEKT! Perfekt tomgång, perfekt register längs varje växel, mycket starkare 2:a, öht alla växlar mycket robustare, har säkert vunnit 10 km/h i maxhastighet. Den hörs nästan inte på tomgång när man är ute på stan. Vid t ex nästan total inbromsning vid t ex övergångstället startar på 2:an, en robust 2:a som inte liknar den gamla på lååååånga vägar. Gött mos. Två välinvesterade lakan.
MEN. För det finns alltid ett aber. Slangen mellan vakuumpumpen och förgasaren är inte kopplad. Motorn går perfekt utan den o så fort jag kopplar den slangen börjar motorn att hosta, gå ojämn, visa på alla sätt att han inte trivs. Den stannar inte men det hörs långa vägar att något är fel. Tar man bort den är det som att gå från en svartvitt stum film till en färgfilm i 3D och Blueray.
Vad är problemet? Är det farligt att köra utan vakuumslangen? Frågan till er är om det är safe.
På förhand, tack.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│