1

Har försökt fixa den försvunna tomgången på min 67:ans splittbus i veckor, rensa solenoiden, fila fördelardosanskontakter rena, göra dosan ren, nya tändstiftskablar, nya tändstift. Motorn hade en fin tomgång tills den försvann i smyg för någon vecka sedan.

Åtgärderna hjälpte ungefär 0%. OK, det blev lite bättre men inte helt bra. Den dog titt som tätt.

Jag tröttnade och köpte en splitterny Solex PICT-1 samma spec som det satt på innan.

Simsalabim! Motorn går PERFEKT! Perfekt tomgång, perfekt register längs varje växel, mycket starkare 2:a, öht alla växlar mycket robustare, har säkert vunnit 10 km/h i maxhastighet. Den hörs nästan inte på tomgång när man är ute på stan. Vid t ex nästan total inbromsning vid t ex övergångstället startar på 2:an, en robust 2:a som inte liknar den gamla på lååååånga vägar. Gött mos. Två välinvesterade lakan.

MEN. För det finns alltid ett aber. Slangen mellan vakuumpumpen och förgasaren är inte kopplad. Motorn går perfekt utan den o så fort jag kopplar den slangen börjar motorn att hosta, gå ojämn, visa på alla sätt att han inte trivs. Den stannar inte men det hörs långa vägar att något är fel. Tar man bort den är det som att gå från en svartvitt stum film till en färgfilm i 3D och Blueray.

Vad är problemet? Är det farligt att köra utan vakuumslangen? Frågan till er är om det är safe.

På förhand, tack.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Det beror på vilken fördelare som sitter på bilen. Om du har rätt fördelare, dvs. en som är tänkt att användas tillsammans med 30 PICT-1, så borde den gå jättedåligt utan vakuumsignal från förgasaren.

Sedan är frågan om brytaravstånd och tändläge är rätt ställda?

3

Ja, det satt en 30 PICT-1 och det sitter en ny 30 PICT-1 nu.

Två blonda frågor:

1) Ska man ställa om tändningen när förgasaren ersätts?

2) Hur kan det komma sig att motorn går perfekt utan vakuumslangen? Är det farligt?

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4

är det rätt fördelare till motorn.. funkar vakumomställningen i fördelaren?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

luftgekühlt skrev:

Ja, det satt en 30 PICT-1 och det sitter en ny 30 PICT-1 nu.

Två blonda frågor:

1) Ska man ställa om tändningen när förgasaren ersätts?

2) Hur kan det komma sig att motorn går perfekt utan vakuumslangen? Är det farligt?

Nej, man borde inte behöva ställa om tändningen när man bytt förgasare. Dock verkar det som om något är konstigt då bilen går bra utan vakuumslang, när den borde gå dåligt.

Vad står det för märkning på fördelaren?

6

Om du tänker på typbeteckning så står det "Solex 30 PICT-1 carburator" på den.
Såvitt jag kan bedöma exakt samma som den borttagna som också är en "Solex 30 PICT-1"

Jag har tagit lite bilder idag och med spegel och ficklampa försäkrade mig att det står ovanstående.

Jag ska filma en liten kortsnutt senare idag och visa vad som händer när vakuumslangen kopplas.

Men som det är nu, utan slang, går den som en raket. OK, nästan.

7

Fördelarnummer?

8

Tänk nu efter lite!
Du säger att det är en ny bil, den går som aldrig förr med perfekta egenskaper..eller hur?
Sluta då fundera på vacumslangen..den ska ju ställa om tändningen om det behövs, men uppenbarligen är det inte originalfördelare på Din bil, så omställningen skapar problem i stället..

Glöm slangen och njut av en fungerande motor;)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

9

Vad jag förstår får motorn inte den förtändning som behövs i de högre varvtalen.
Med det sagt så kanske, men bara kanske, kan man förstå att tomgången är perfekt utan vakuumslang.

Men såvitt jag förstår träder vakuumpumpens nytta in när man gasar och befinner sig i det högre
varvregistret så idag provade jag att köra med vakuumslang på. Och motorn dog vid varenda rödlyse.
Stannar. Kopplar bort vakuumslangen. Motorn kör perfekt.  ICQ/ad

10

Ja, vad ska vi säga om det?  Fel fördelare.....

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-07-07 23:45:28)

25hpman skrev:

Ja, vad ska vi säga om det?  Fel fördelare.....

jag är faktiskt inne på den teorin också bland många andra.
men först vill jag ha detta förklarat.

jag tar ut en gammal "Solex 30 PICT-1" och ersätter den med en splitterny "Solex 30 PICT-1"

Hur kan fördelaren plötsligt bli fel?

PS: motorn gick perfekt med perfekt tomgång (vakuumslang påkopplad) fram till för någon vecka
sedan med nuvarande fördelare när förgasaren började krångla.

12

lekkasje på vacuumdosan på fordeleren, det gir falsk luft inn i forgasseren og skaper problem  ICQ/ad

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

13

nobrakes skrev:

lekkasje på vacuumdosan på fordeleren, det gir falsk luft inn i forgasseren og skaper problem  ICQ/ad

Tack, jag tror att vi kan vara nära problemets kärna, det är vad en fd mekaniker (25 år med VW bussar just sade idag)

Hur testar man den? Eller är det bara och byta?

14

Så här är det idag när man kopplar vakuumslangen.

http://www.streetfire.net/video/mvi3952avi_2389972.htm

Var ute och körde ikväll. Vill understryka att den nya förgasaren ger perfekt gång i alla växlars hela register. Bussen går som en raket.
Så länge vakuumslangen är urkopplad.

15

luftgekühlt skrev:
nobrakes skrev:

Tack, jag tror att vi kan vara nära problemets kärna, det är vad en fd mekaniker (25 år med VW bussar) just sa idag.

Hur testar man den? Eller är det bara och byta?

16

stickan skrev:

Fördelarnummer?

Var ser man det?

17 Senaste redigerad av nobrakes (2012-07-07 23:52:35)

du kan jo forsøke å suge vakum i slangen med munnen, og holde vakummet, hvis det ikke holder seg, men vacumet forsvinner, så har du lekkasje. det finnes vacummpumper å kjøpe som kan brukes også, men det enkle er oftest det beste  ICQ/ad
ikke gjør dette mens motoren er igång  ICQ/ag

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

18 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-07-08 00:08:55)

nobrakes skrev:

du kan jo forsøke å suge vakum i slangen med munnen, og holde vakummet, hvis det ikke holder seg, men vacumet forsvinner, så har du lekkasje. det finnes vacummpumper å kjøpe som kan brukes også, men det enkle er oftest det beste  ICQ/ad

provar imorgon. tack för tipset.

det är alltså membranet i dosan som kan vara trasig...

19 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-07-29 09:13:40)

nobrakes skrev:

...och första priset går till... nobrakes! det VAR membranet i vakuumpumpen som var trasig! en ny vakuumdosa gjorde susen.
det mystiska i det hela är att det gick så fruktansvärt bra UTAN vakuumdosa (eller rättare sagt med vakuumslangen bortkopplad)
gick kanon i hela registret men så fort vakuumslangen kopplades på, dog motorn. Nu är nya dosan kopplad och motorn får den
förtändning den behöver så jag är nöjd.

Det kan vara så att den splitternya förgasaren (som VERKLIGEN gjorde en skillnad) Solex 30 PICT-1 är så "förlåtande" mot
felinställningar att den kompenserade för den tidigare bortkopplad vakuumdosa. men jag har inte har kunnat förstå hur
fördelaren klarade att ge rätt tändning utan att vakuumåterkopplingen från förgasaren gullade med den. men det är nog inte
meningen att man ska förstå allt. så det så.

ny vakuumdosa på plats. motorn går som en raket.

Post's attachments

IMG_4013.jpg, 64.52 kb, 648 x 486
IMG_4013.jpg 64.52 kb, 148 downloads since 2012-07-29