1

Har en 1600 dp som sitter i en buss-69. Den är genomgången med slipade ventiler, nya kolvar, packningar osv. Saknar termostat och spjällen. Motorn startar hur fint som helst kall och lagom varmkörd. (går att köra med i stan osv utan att gå för varm) Kan ligga och köra i ca 70 km/h längre sträckor, men kör jag snabbare börjar oljelampan blinka på låga varv, samt att det osar kring motorrummet. Oljan är nybytt och fläkten snurrar som sig bör. Den är helt standard, dvs inga konstiga remskivor eller annat.

Bytte motor idag, monterade i en 1600 enkelport som fick den gamla motorns värmekammare, fördelare och ljuddämpare. Den gick varmt direkt!!!!

Två motorer som blir varma i samma bil!!! Jag har kollat luftintagen på bussen men allt ser normalt ut. Gummitätningarna i hela motorrummet är nya. Ventilerna är ställda. Har byggt ihop flera motorer innan och aldrig stött på detta problem tidigare.
Hjälp! Vad göra!!! Vad har jag missat!!!???

2

Du verkar ju ha lite koll men bara för att ha frågat. Är det helt tätt i motorrummet med avseende på plåtar och lister så att du inte får upp varm luft?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag vet inte men kan termostaten ha nånting med det hela att göra eller spjällen?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-07-05 09:37:33)

Ett långskott men en gemensam nämnare mellan motorerna är ju fördelaren. Kan det vara något skit med den som gör att den förställer för mycket eller för lite?

Alte Liebe rostet nicht!

5

Fördelaren, eller stopp i ljuddämparen.
Långskott.......

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Tack att ni engagerar er och svarar. Jag kollade fördelaren, och brytaravståndet var minimalt. Vet inte hur det påverkar kylningen, får ut och köra...

7

Slår fördelaren ut som den ska?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Om brytarna har gått ihop sig så flyttas tändpunkten till mindre förtändning=varmare avgaser=varmare motor  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

9

Jag är med på att det är flera faktorer som påverkar kylningen, men spelar tändningen SÅ stor roll. Har en 1500 som sitter i min pickup, som jag inte petat på, bara bytt olja under tre år, gått ca 1500 mil. Den har inte ens varit i närheten av att vara för varm.  Eller är det svårare med kylningen på bussarna?

10

Ja det har stor betydelse. Du ska ha runt 30 grader på full tändning.

Ali G

11

Jag blev ombedd att kika på en bubbla som gick dåligt en gång,det visade sig att brytarna gått ihop och värmeutvecklingen p.g.a låg tändning fick hela ljuddämparen att glöda Default/yikes

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

12

Ok! Det verkar som brytarna är boven. Uppdaterar när jag vet.

13

Den verkar gå som den ska nu, men oljelampan blinkar på tomgång när den är riktigt varmkörd. Har dock inte bytt oljan sen den kokade, vet inte om det påverkar oljans viskositet något. Blir ny olja imorgon, 15w40.

14

Om det blivit så varm att oljan kokade så har du fått förändringar i materialet i blocket och topparna.

Ali G

15

Du bör köra på 20w50 mineral..

West Coast Volks attitude is everything

16

Ställde tändning och ventiler, bytte olja(20w50) och justerade förgasare. Körde 7 mil i sommarvärmen i ca 90 knyck utan problem. Antingen har jag haft tur, eller så blir det bakslag snart. Summan av kardemumman är iaf att rätt inställningar är A och O.

17

Det "klassiska" varmkörningsproblemet" i typ2, som blivit överansträngda/varma är att pinnbultarna dragits ur (lite) sina gängor i blocket och sådeles börjar det senare läcka mellan topp/cyl.  Om du senare har motorn lös, efterdra gärna alla topplocksbultarna med momentnyckel....

18

Gôtt !!  ICQ/ab

West Coast Volks attitude is everything