Det blir säkert bra med dom andra drivaxlarna
301 2011-03-12 17:02:07 Senaste redigerad av Stefan T (2011-03-12 17:02:51)
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780039.jpg
Andreas har krängt på ett diagonaldäck 165 SR 15 på sina inköpta 6,5”-fälgar. Han är helt såld på utseendet på diagonaldäck
Det är ju inte så konstigt det finns ju inge snyggare däck enligt mig 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kanske ett användbart tips för er, jag monterade 65 trummor på 67 bromsar en gång i tiden, passar bra med en liten distansring innanför trumman.
Kanske ett användbart tips för er, jag monterade 65 trummor på 67 bromsar en gång i tiden, passar bra med en liten distansring innanför trumman.
Vad tror du om typ3-trummorna? Vi har i alla fall slaktat såpass många under 80-talet så att vi har gott om sköldar och bromsdelar... 
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Har ingen erfarenhet av dom, tyvär 
Typ3-bromsarna passar ju rätt av om man tar sköldar å hela köret. Bra mycket bättre bromsar blir det åxå.
6,5"-fälgarna på bilderna kan ju fixas till. Flytta ut centrumdelen så att dom breddar mera inåt så fassar dom under skärmarna utan problem. Även med dom långa axlarna.
Tack för input Bengt och stickan! Men det känns ju enklare att skifta över drivaxlar än att flytta centrum på fälgarna, eller
. Jag har inga överblivna 5-bultstrummor till typ1 (65:ans ska hamna på min 60:a) och det är därför det nog får bli lite skarpare bromsar från typ3 på ovalen...
Tack för input Bengt och stickan! Men det känns ju enklare att skifta över drivaxlar än att flytta centrum på fälgarna, eller
. Jag har inga överblivna 5-bultstrummor till typ1 (65:ans ska hamna på min 60:a) och det är därför det nog får bli lite skarpare bromsar från typ3 på ovalen...
Njaa..det är inget stort jobb att kapa loss och flytta centrumet på fälgen. Det är ju redan flyttat en gång för annars så skulle inte hjulet sitta så långt ut. 
Det är en annan kille som hjälpt oss med de breddade fälgarna, och måtten är anpassade för att passa perfekt i hjulhusöppningen på en sänkt Bubbla (men vi tänkte inte på att vi hade längre drivaxlar och därmed större spårvidd
) Det är en 6,5" fälgbana från Volvo 740 med original Wide5 nav.
Vad har ni tänkt för bromsar fram? Med kraftigare bak bör man väl följa upp med detsamma fram också för att få en hyfsad bromskraftsfördelning, att bak låser innan fram är inte så bra.
Mycket bra fråga Bengt - varför har vi inte själva tänkt på detta
. Hmm, detta kräver en funderare. Det bästa vore ju att sätta skivor fram, men det går helt bort i och med att det är en 18-åring gymnasiestuderande ynglings budget vi har att ta hänsyn till
...
Andreas för väl arbeta ännu mer extra på lov och helger så finner vi på råd
!
Sätt typ 3-bromsar fram också! Jag har påbörjat detta med fembultade typ 3-trummor och 1302-sköldar. Man behöver ändra infästningen men det är bara att svetsa igen fyra hål och borra tre. Dock kan det bli problem med balansen även i detta fall, se här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=337
OBS disclaimer! Jag har inte gjort detta färdigt så jag kan inte garantera funktionen men förfarandet finns beskrivet i boken How to modify VW Beetle suspension, brakes & chassis for high performance
Angående att karossen tar i ramhuvudet så har jag kollat på min bil med 67-chassi och det är ett par millimeters frigång.
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot
Sätt typ 3-bromsar fram också! Jag har påbörjat detta med fembultade typ 3-trummor och 1302-sköldar. Man behöver ändra infästningen men det är bara att svetsa igen fyra hål och borra tre. Dock kan det bli problem med balansen även i detta fall, se här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=337
OBS disclaimer! Jag har inte gjort detta färdigt så jag kan inte garantera funktionen men förfarandet finns beskrivet i boken How to modify VW Beetle suspension, brakes & chassis for high performance
Angående att karossen tar i ramhuvudet så har jag kollat på min bil med 67-chassi och det är ett par millimeters frigång.
Riktigt kul med all input
!
Ja det kanske funkar, men vi har ju länkpinnespindlar - det börjar bli lite snurrigt i mitt gamla huvud nu
. Jag måste försöka smälta all informationen...
Tack för bilden millstream
! Detta är väl din projekttråd (millstreams folkvagnar på vwtyp1.com), eller har du fler bilder någon annanstans?
Har du bara grejerna så hittar jag på hur vi ska få dit dom
Har du bara grejerna så hittar jag på hur vi ska få dit dom
Ha ha - du är verkligen min 'hjärnprotes' när jag drabbas av mental härdsmälta, Stefan 
Mats,
Jo det är min tråd men jag kommer att fortsätta här inom kort.
Jag tänkte inte på att du har länkpinne så det kanske blir ett problem. Typ 3-trummorna har ju samma lager som typ 1 68-.
/Anders
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot
För att inte hamna Off Topic i tråden Konvertering av soltak så svarar jag här istället 
Har du något tak på gång ännu?? Mats
Jag hoppas det, Stefan, men "man ska inte sälja skinnet innan man skjutit björnen", eller hur det nu heter. Låt oss säga att jag fått vissa tips
...
Hur som helst ska jag sätta ny vinyl på min 60:a i vår, så det är främst därför jag letat upp lite how-to's 
...fortsättning:
Vad segt det plötsligt blivit mellan uppdateringarna i tråden 
Jag backar till sidan #7 i tråden…
Ovalen hade, innan förre ägaren (alias 8inches som postat här) tog över bilen, stått i många år utomhus vid en lokal i Älvdalen och därför på olika sätt blivit vandaliserad. Dörrutorna var krossade, bilen var graffitimålad och någon har bänt och bucklat karossen på diverse besynnerliga ställen
Här ser det ut som om någon best tuggat på dörrkarmen…
…och detta är samma skada från en annan vinkel. Eftersom dörren är absolut 100%-igt rostfri känns det ju extra surt att kasta den. Vi får hitta på något sätt att laga denna del senare…
Skadorna på dörren är sådana att vi känt det som klart enklast att helt enkelt leta upp en annan passande dörr utan skador och rost. Med lite hjälp från folkamannen har vi därför kommit över en fin rostfri dörr till en 60:a. Som jag förstår det är det enda vi behöver göra (?) för att få en 'autentisk' oval-dörr att svetsa igen det främre hålet till dörrhandtaget
.

Dörren och i bakgrunden en W-lucka som överlämnades till oss igår kväll på GeKås camping utanför Ullared. Man kände sig nästan som en "drug-dealer" när bagageluckor öppnades och mystiska föremål och pengar bytte ägare i skydd av mörkret
...
Genom tips från Dennis inne på bugpeople-forumet kom vi till slut över en W-lucka, som till på köpet levererades nästan till vår dörr
!

Luckan saknar näsa och handtag...

...är spacklad lite runt hålet till handtaget, men i övrigt riktigt fin
!

När vi vänder på luckan avslöjar formen på fjäderhållaren att luckan är från modellåret 56 eller 57 - PERFEKT JU
!
Fortsättning följer…
(Och, Bengt: Godset har anlänt
)
Höll ju alldeles på att glömma att Andreas (killen med Sveriges snyggast notch?!) under veckan bidragit med ett tändningslås med nyckel till bygget. VIELEN DANK
!

Ska bli kul att se hur den blir när den är klar 
Är det dubbla tändningslås på ovaler?
Ska bli kul att se hur den blir när den är klar
Är det dubbla tändningslås på ovaler?
Tack, Danken
! Bara dubbla tändningslås när man har dubbelkommando
Skämt åsido, bara ett lås men jag fotade låset tillsammans med ett typ2 lås för att posta i en annan tråd.
Höll ju alldeles på att glömma att Andreas (killen med Sveriges snyggast notch?!) under veckan bidragit med ett tändningslås med nyckel till bygget. VIELEN DANK
!
Roligt att de kom till nytta 
Det var 2 bil fixare och grejade med ovalen

Mats håller på med tändningslåset och skall se till att det hålet för skruven passa
Det var ingen lagt pga att det var för stort och nu blev ett nytt borrat

Här håller Andreas på med den nya bakluckan och försöker få den till att passa.
...fortsättning:
Hmm, Stefan hinner posta fortare än jag…
Vi har haft lite 'kvalitetstid' medan vi väntat på att spacklet härdat på Hondan. Detta har vi försökt utnyttja till att komma vidare på 57:an 

Hursomhelst – den ’nya’ W-luckan sitter illa och…

…tar i i överkant när man öppnar och stänger luckan.
Spalten mot karossen är inte alls OK
! Vi vet inte exakt hur man justerar luckan, men enligt vårt sätt att se på saken måste den ner en bit. Detta löser vi genom att…

…fila ytterligare på hålen…

…på gångjärnshållarna.
Spänningen är olidlig – har vi gjort rätt
?

Andreas sätter dit bultarna…

…och drar dem med spärrhandtaget.
Vi monterar dit fjädern och…

…döm om vår förvåning – det blev riktigt bra
!
Som sagt – vi har även pulat lite med tändningslåset:

Fastsättningshålet som fanns innan var nästan 10 mm i diameter (alltså för stort), varför vi svetsade igen det helt för att borra ett nytt hål i mindre diameter nu när vi hade ett lås och kunde mäta ut var vis kulle sätta borret
.

Jäpp – detta blir bra och…

…så här flott ser det ut från insidan
!
När Stefan lämnat oss fortsatte vi oförtrutet, men bytte nu till att försöka byta förardörr. Som svar på min egen fråga vad som skiljer på en 56-57 ovaldörr och en 60 dörr (förutom ytterhandtaget) så visar bilderna att…

…hålet för genomföring av invändig dörröppning/-låsning skiljer. Lättåtkomligt på ovalen men…

…inkapslat och svårt att meka med på 60:an
.

Dörren monterad. Andreas provade att rengöra lacken. Varken thinner eller aceton ville bita på smutsen, det gjorde dock lite vanlig rubbing – med blänkande vackert resultat på provytan!
Fortsättning följer…
Jag var snabbare än du Mats men jag skulle inte ha 11-års kalas som ni hade