Hej!
Har en VW 1200 -64 som är helt original och har gått klockrent fram tills nu. I helgen skulle jag och bror försöka oss på att byta främre växellådsfästet men efter lite skruvande bestämde vi oss för att avvakta utifall det skulle bli några problem, detta eftersom vi var på en lånad garageplats.
Hursomhelst, vad vi hann göra var att lossa växelstaget under baksätet, skruvade bort bakre motorplåtarna och sedan skulle vi lossa kopplingsvajern. Fick dock inte loss muttrarna och bestämde oss då för att avvakta. Skruvade ihop allt precis som innan.
På väg därifrån körde jag 200 meter och stannade vid ett rödljus och lade i neutralen. När jag skulle därifrån så började det skrapa när jag försökte lägga i ettan men fick till slut i den och körde iväg. Lyckades växla upp till tvåan efter lite om och men, parkerade strax därefter.
Nu är ju frågan, vad kan ha hänt? Har kört bilen under ett år och aldrig haft några problem med kopplingen. Det har varit korrekt spel vid kopplingspedalen.
Om bilen är avstängd med växel i och kopplingen nedtryckt så hoppar den framåt vid start. Vi bogserade hem bilen och hissade upp den. Kopplingsarmen rör sig som den ska om man trycker på pedalen. Dock upptäckte vi att kopplingsarmen rörde sig så fort man rörde pedalen, trots att det kändes som rätt spel vid pedalen. Ska det vara så?
Vi försökte justera kopplingen som ni ser på en av bilderna men det hjälpte bara lite. När den var upphissad provstartade vi den och då fick jag i ettan och tvåan utan skrap men fick ta i lite extra. Hjulen rörde sig fast jag hade kopplingen intryckt men det är väl så det brukar vara till viss del. Med foten på bromsen så hjulen stod still, försökte jag lägga i backen men då skrapade det. Efter justeringen är det inget spel alls vid pedalen.
I John Muirs bok står det att man ska ha ett "slack" på höljet till kopplingsvajern som är där bak men det har jag inte. Går ej att rubba den. Tyvärr uppmärksammade jag inte om den var böjd och isåfall hur mycket.
Vad tror ni kan ha hänt? Det var ingen smäll eller liknande utan den slutade bara fungera. Det kan ju mycket väl vara så att händelserna är separata, att kopplingen hade slutat fungera även utan att vi rört bilen. Vore tacksam för svar då detta är min bruksbil som jag nu står utan.
Med vänliga hälsningar
Ken