Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e2b540d90c90085f54fe079c8ced8b39.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1

Hej!

Har en VW 1200 -64 som är helt original och har gått klockrent fram tills nu. I helgen skulle jag och bror försöka oss på att byta främre växellådsfästet men efter lite skruvande bestämde vi oss för att avvakta utifall det skulle bli några problem, detta eftersom vi var på en lånad garageplats.

Hursomhelst, vad vi hann göra var att lossa växelstaget under baksätet, skruvade bort bakre motorplåtarna och sedan skulle vi lossa kopplingsvajern. Fick dock inte loss muttrarna och bestämde oss då för att avvakta. Skruvade ihop allt precis som innan.

På väg därifrån körde jag 200 meter och stannade vid ett rödljus och lade i neutralen. När jag skulle därifrån så började det skrapa när jag försökte lägga i ettan men fick till slut i den och körde iväg. Lyckades växla upp till tvåan efter lite om och men, parkerade strax därefter.

Nu är ju frågan, vad kan ha hänt? Har kört bilen under ett år och aldrig haft några problem med kopplingen. Det har varit korrekt spel vid kopplingspedalen.

Om bilen är avstängd med växel i och kopplingen nedtryckt så hoppar den framåt vid start. Vi bogserade hem bilen och hissade upp den. Kopplingsarmen rör sig som den ska om man trycker på pedalen. Dock upptäckte vi att kopplingsarmen rörde sig så fort man rörde pedalen, trots att det kändes som rätt spel vid pedalen. Ska det vara så?

Vi försökte justera kopplingen som ni ser på en av bilderna men det hjälpte bara lite. När den var upphissad provstartade vi den och då fick jag i ettan och tvåan utan skrap men fick ta i lite extra. Hjulen rörde sig fast jag hade kopplingen intryckt men det är väl så det brukar vara till viss del. Med foten på bromsen så hjulen stod still, försökte jag lägga i backen men då skrapade det. Efter justeringen är det inget spel alls vid pedalen.

I John Muirs bok står det att man ska ha ett "slack" på höljet till kopplingsvajern som är där bak men det har jag inte. Går ej att rubba den. Tyvärr uppmärksammade jag inte om den var böjd och isåfall hur mycket.

Vad tror ni kan ha hänt? Det var ingen smäll eller liknande utan den slutade bara fungera. Det kan ju mycket väl vara så att händelserna är separata, att kopplingen hade slutat fungera även utan att vi rört bilen. Vore tacksam för svar då detta är min bruksbil som jag nu står utan.

Med vänliga hälsningar
Ken

Post's attachments

P4076866.jpg, 460.19 kb,  x
P4076866.jpg 460.19 kb, 4 downloads since 2012-04-09 

P4076868.jpg, 467.38 kb, 1048 x 786
P4076868.jpg 467.38 kb, 247 downloads since 2012-04-09 

2

Det kan vara lamellens centrum som skärvar på splinsen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Sten vW (2012-04-09 16:09:52)

Citat:

Hursomhelst, vad vi hann göra var att lossa växelstaget under baksätet, skruvade bort bakre motorplåtarna och sedan skulle vi lossa kopplingsvajern. Fick dock inte loss muttrarna och bestämde oss då för att avvakta. Skruvade ihop allt precis som innan.

Att den inte kopplar ur ordentligt kanske har ett samband med vad ni gjorde??

Tycker det låter som om att ni skadade eller rubbade inställningarna för kopplingsvajern.

På't igen!

Sten vW

PS/ på min '67T1 så är det en specialvingmutter o inte två muttrar som ställare /DS

PPS/ att vajern skall hänga är för att kopplingen inte skall påverkas av att motorn+vxllåda rör sig, hoppjerka vid start på ettan är ett symptom på detta fel /DDS

4 Senaste redigerad av Kentamannen (2012-04-11 05:47:23)

Svwerker skrev:

Hej Svwerker! Vad kan man göra åt det? Då antar jag att man måste riva ur motorn för att åtgärda problemet.

Sten vW skrev:

Tycker det låter som om att ni skadade eller rubbade inställningarna för kopplingsvajern.

På't igen!

Sten vW

PS/ på min '67T1 så är det en specialvingmutter o inte två muttrar som ställare /DS

PPS/ att vajern skall hänga är för att kopplingen inte skall påverkas av att motorn+vxllåda rör sig, hoppjerka vid start på ettan är ett symptom på detta fel /DDS

Sten, det är ju precis det vi funderar över om det har ett samband. Kan dock inte förstå vad som skulle påverkat detta, eftersom vi inte ens lyckades lossa justeringsmuttern då. Vi såg till att vajern inte snurrade heller. I övrigt rörde vi ingenting.

Anledningen till varför vi skulle byta främre växellådsfästet är just att den får ryck när man gasar och släpper på gasen. Känner detta klart och tydligt i växelspaken. Men menar du alltså att det ska gå att röra det bakre höljet för kopplingsvajern? På min sitter det bergfast.

Vet ni om man kan byta till att ha den nyare vingmuttern utan modifikationer? Några fler tips på vad som kan ha hänt?

Tack för alla svar!

5

Kentamannen skrev:
Svwerker skrev:

Hej Svwerker! Vad kan man göra åt det? Då antar jag att man måste riva ur motorn för att åtgärda problemet.

Sten vW skrev:

På't igen!

Sten vW

Sten, det är ju precis det vi funderar över om det har ett samband. Kan dock inte förstå vad som skulle påverkat detta, eftersom vi inte ens lyckades lossa justeringsmuttern då. Vi såg till att vajern inte snurrade heller. I övrigt rörde vi ingenting.

Anledningen till varför vi skulle byta främre växellådsfästet är just att den får ryck när man gasar och släpper på gasen. Känner detta klart och tydligt i växelspaken. Men menar du alltså att det ska gå att röra det bakre höljet för kopplingsvajern? På min sitter det bergfast.

Vet ni om man kan byta till att ha den nyare vingmuttern utan modifikationer? Några fler tips på vad som kan ha hänt?

Tack för alla svar!

Vingmuttern har samma gänga som mutter/låsmutter så det ska inte vara nåt problem.

6

Det går nog inte att ta reda på om det kärvar utan att ta ur motorn. Problemet är inte helt ovanligt dock.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Om växelstången varit lös skulle jag nog börja där.

8

Ta loss kopplingsvajern och höljet så att du kan lägga mellan någon typ av distans mellan vajerhöljet och fästet så du får en böj. Du kan använda stora brickor som distans. Böjen ska vara mellan 25 och 45 mm. Det borde lösa ditt problem.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

Det förklarar inte varför det inte går att koppla ur.

Ali G

10

Svwerker skrev:

Nej, men det är en lösning på ursprungsproblemet.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

11

Tycker det låter som problemt är att få i växlarna inte ur, och har växelstången varit loss skulle iallafall jag börja där.

12

nisslars skrev:
Svwerker skrev:

Nej, men det är en lösning på ursprungsproblemet.

Det var som jag förstod det främre växellådsfästet som skulle bytas.

Bugsy skrev:

Tycker det låter som problemt är att få i växlarna inte ur, och har växelstången varit loss skulle iallafall jag börja där.

Jag tycker det låter som om växeln är i. Min bilar driver inte när växeln inte är i.

Kentamannen skrev:

Om bilen är avstängd med växel i och kopplingen nedtryckt så hoppar den framåt vid start.

Ali G

13

Hej allesammans!

Här i tråden har det varit ös, har missat det totalt. Tack vare studier har bilen blivit stående men tänkte hoppa på den imorgon och börja greja. Problemet är som sagt att kopplingen verkar ha slutat fungera. Vajern är inte av utan när man trampar ned pedalen så rör sig kopplingsarmen.

Höll på med den för en månad sedan och dubbelkollade då växelstaget, det satt som det skulle men kopplingspedalen kändes lättare att trampa ned än vanligt. Justerade då kopplingen till dess att det inte fanns något spel alls på pedalen men det blev inte bättre för det. Jag har varit lite förutseende och har nu en ny vajer, vingmutter, urtrampningslager och bakre motorfästen. Tänkte det är ju såna saker som ändå kan behöva bytas när jag nu drar ur motorn.

Svwerker - vad är det jag ska kolla efter när motorn är urplockad? Du skrev tidigare att det kan vara lamellens centrum som skärvar på splinsen. Hur ser jag detta? Något annat som jag ska kolla efter? Och vad kan anledningen vara att kopplingspedalen känns "mjukare"?

Tacksam för all input! Om det är någon som har trist imorgon och som bor i närheten av Eskilstuna så är du välkommen. ICQ/ab

14

Ibland så fastnar lamellen i svänghjulet när bilen stått länge och den kan sitta som fan!Det enda som då hjälper är att bogsera bilen och försöka rycka loss lamellen.Det låter lite hårdhänt,men är det enda som funkar om man inte vill ta ur motorn.

15 Senaste redigerad av Kentamannen (2012-05-11 07:01:51)

Något liknande har jag varit med om tidigare på en annan bil men nu har ju inte bubblan stått en längre tid utan det är min bruksbil. Visst, jag har inte använt den på vintern för då cyklar jag men annars så. ICQ/ab

16

Jag håller en spänn på att kopplingsviren håller på att gå av.

Dvs några kardeler har gått av och då sträcker sig viren något och denna symptom uppträder.

Om du kan växla obehindrat med motorn avstängd är det inte något fel på växelreglaget/stången.

Det du beskriver är att den inte kopplar ur.

Börja med att ta ur viren och kontrollera denna. När den är ur, lossar du höljet och schimsar detta med brickor så att du får en liten sväng på detta som nisslars beskriver. Montera den nya viren med nya vingmuttern (M7 gänga förövrigt) och justera pedalspelet. Provkör innan du byter växellådsfästet och se om inte problemet har försvunnit.

bugnbus.se

17

Håller på Bosse H's ide.
Har nyligen varit med om det på grabbens bil, många trodde det var fel i lådan men vajern var i stort sett av. Den gick faktiskt av när vi drog ut den.

Typ 3 Variant -65

18

har även hört ett vanlig fel är att vajerröret i tunneln lossnar med liknade symptom...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19

Reparationen går sakta men säkert! Tog bort kopplingsvajern för en månad sedan. Justerskruven hade rostat fast så det var bara kapa av den. När jag drog ut den visade den sig vara i nästintill nyskick. För en vecka sedan plockade jag ur motorn och till min glädje visade sig felet vara uppenbart! En av armarna på tryckplattan hade gått av och låg lös.

En helt ny koppling, urtrampningslager och packboxar är nu på väg så förhoppningsvis är den igång inom en vecka. Det kommer bli härligt! Har nu passat på att byta främre och bakre växellådsfästena. Det främre var styrkekrävande för en person men det gick till slut efter högljudda Tarzanvrål!

20

Hej! Tänkte jag skulle vara duktig och byta packboxen till ingående axeln på växellådan. Fanns endast en på ClassicVW men den ser inte likadan ut som den som sitter där. Den gamla packboxen tror jag har en "läpp" och därför har den utåt sett en större diameter än den nya. Är det någon som kan bekräfta detta och att jag har rätt packbox?

http://www.classicvw.se/packbox-vaxella … cts_id/402

Bild

Bild

Post's attachments

IMG_3162.JPG, 161.95 kb, 672 x 900
IMG_3162.JPG 161.95 kb, 187 downloads since 2012-07-01 

IMG_3164.JPG, 169.94 kb, 672 x 900
IMG_3164.JPG 169.94 kb, 171 downloads since 2012-07-01 

21

Jag har just bytt den packningen på min VW 1500 1969 med den packningen du köpt och den satt som en smäck på min bil iallafall, om det kan vara till nån hjälp. Ta ett rör eller nåt och banka in den nya ordentligt.

22

Tack för ditt svar! Har du något minne om din gamla packbox hade en läpp? Hursom, jag får göra en chansning! Fanns trots allt bara en packning. ICQ/ab Har du något bra tips på hur man får bort den gamla? Antar att den kommer sitta som berg.  ICQ/ad

23 Senaste redigerad av mr west (2012-07-03 11:20:20)

Jag är ganska säker på att min gamla hade samma profil som den nya. Fast min gamla packning hade VW-märke på sig. Din kan ju vara annat fabrikat och ha lite annat utseende utan att det gör nåt? Jag högg iallafall sönder den gamla packningen med en huggmejsel och pillade ut den. En annan variant kan vara att borra hål, dra i två skruv och dra ut den med tänger. Lycka till!