1

Hej! Har försökt att lossa bulten på generatorn för att byta rem, men jag får fan inte bort bulten... På den inre skivan finns det ju två "hack" som jag antar att man ska låsa skivan med då man ska lossa bulten. Men finns det något ställe att stoppa in en skruvmejsel eller liknande i generatorn för att låsa utan att man behöver hålla i skruvmejseln? För min mutter sitter så jäkla hårt så jag kan inte både hålla i skruvmejseln och samtidigt försöka lossa muttern... Och varför är det förresten två hack i den inre skivan? För det går väl inte att sticka en skruvmejsel igenom båda hacken och låsa på det sättet för då är ju själva "axeln" från generatorn ivägen i mitten....Eller?

MVH Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Japp.. jag satte en stor mejsel så den även hakade i ett av de avlånga hålen i generatorn.. kommer inte ihog exakt hur det ser ut men det så så jag gjorde...

+ 5-56

3

4

Ok, tack för tipset! Ska ut o spraya den jäkeln med lite 5-56 nu får den dra sig över natten... Och schysst video, så länge man inte behöver ändra schimsen något så är det där klart bästa sättet att byta ;-)

5

Du kan stödja mot axelhuset i generatorn Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Ok, är inte helt säker på hur du menar? Alltså axelhuset inne i generatorn? Det ska alltså gå att sticka in en skruvmejsel in i generatorn och sedan låsa den mot ett hack i skivan så man slipper hålla i den?

7

Ställ hacket rakt upp så ska det finnas en liten klack där. Det ända du behöver göra är att hålla mejseln lite utåt så att den tar i hacket ordentligt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Nja du får hålla i den men förbi mitten så går det lättare

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Ok, tror jag är med på hur ni menar :-) Ska ut o prova imorgon igen, tack sålänge!

10

Annars får du väl köra muttermaskin om de inte släpper.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

11

Precis, problemet är bara att jag inte har någon :-) Men det kanske är dags att införskaffa sig en...

12

Kolla typ tradera o blocket o köp en kvalitetsmaskin istället för nån billig skit bara. de lönar sig.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

13

Men varför är muttermaskin lösningen på all världens problem nu för tiden? Har ni lepra i armarna?  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14 Senaste redigerad av Reine (2012-07-01 12:57:48)

Svwerker skrev:

Men varför är muttermaskin lösningen på all världens problem nu för tiden? Har ni lepra i armarna?  ICQ/ab

Och det "ROLIGA" kommer när man sedan dragit fast med samma maskin å det sitter som fan i bästa fall, å i sämsta har man dödat gängorna......
HATAR när någon jävla idiot dragit fälgar med muttermaskin och man sedan skall lossa skiten!!! Default/yikes

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

15

Behövde ingen muttermaskin, fick loss den efter lite om och men iaf :-) Nu är ju frågan, ska man dra åt den stenhårt igen eller räcker det att dra åt den "lagom" ? Givetvis hade jag ju fått fel rem, köpte den nere på Bug Run.... Typiskt...

16 Senaste redigerad av michaelth (2012-07-01 13:37:40)

En bit rör som förlängare till  hantaget på hylsan och hederlig grötpower,så kommer man långt.. om man nu inte har musarm från för mycket dator fnattande.. ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Med fel rem, menar du att den är för lång eller kort då? Du vet väl isåfall om att man justerar spänningen me att flytta brickorna framför eller bakom den yttre remskivan?

Risto skrev:

Behövde ingen muttermaskin, fick loss den efter lite om och men iaf :-) Nu är ju frågan, ska man dra åt den stenhårt igen eller räcker det att dra åt den "lagom" ? Givetvis hade jag ju fått fel rem, köpte den nere på Bug Run.... Typiskt...

Ducati Monster 1200S

18

Den är för lång... Japp, vet att man lägger schims emellan om den är för kort..  men den här var väldigt mycket för lång... Trist, frågade ju 2 gånger innan jag köpte den om den verkligen passar på min 1200:a... Blev väl nå knas eftersom jag köpte en med "kuggar" istället för orginal...

19

Förresten, var kanske inte helt med. Är det inte bara emellan skivorna man lägger dom?

20

De brickor som inte läggs mellan sätts utanpå remhjulet annars har man inga brickor när de behövs.

Ali G

21

Risto skrev:

Man ska alltid dra "lagom".  ICQ/ab
Drar man stehårt har man i de flesta fall dragit för hårt och kan ha sträckt skruven så att den kan gå av alt. gängorna går sönder.

Ett skruvförband bygger på att skruven tänjs en aning och fjädrar och drar man för lite får man ingen fjädring och för hårt kan man om man har otur sträcka skruven och passera dess sträckgräns så att den inte fjädrar tillbaka, rätt nära till brottgränsen där.

Ali G

22

Ok, då är jag med på det angående brickorna iaf :-) tack för tipsen, bara beställa en ny rem så..

23

Och jag förstår precis vad du menar med brottgräns osv, det jag funderade på mest var väl om man ska dra åt just den muttern ordentligt pga att den sitter där den gör eller om det bara är att dra lika hårt som man skulle ha gjort vart som helst annars på bilen, typ... :-)

24

Du borde kunna hitta en rem som passar på nån mack. Jag har för mig att alla med likströmmare är lika. . Jag har troligen en rem som passar annars om du vill åka en tur till Avesta. Nya men gamla.

Risto skrev:

Ok, då är jag med på det angående brickorna iaf :-) tack för tipsen, bara beställa en ny rem så..

Ducati Monster 1200S

25

Jasså? Vad ska det stå att remen passar på då mer än typ 1? Så ja vet att jag kollar efter rätt :-) ska åka o kika lite på macken men om jag inte hittar någon så hör jag kanske av mig, tusen tack för erbjudandet!

Med vänlig hälsning, Kristofer