1

Eftersom Meanbugs har kastat bort min tråd av mitt Super Split projekt, då lägger jag upp några bilder på det här forumet. Tyvärr är länken till mitt projekt på MB inte cachad, så jag fattar mig kort, eftersom jag inte orkar att börja om helt och hållet med att lägga till alla bilder.

Projektet köpte jag 27 augusti 2007 som var igentligen bara en kaross och bottenplatta från en 1956 Oval (Coral Red). Plattan bytta jag 23 februari 2008 mot en förstarkt automat platta, som har IRS bak, men gammal framvagn.

Jag har byggt om karossen till Split:
* Takbit med delade bakrutor
* Split instrumentpanel
* Ischias luckorna
* L-vred på framhuv
* Galler i motorhuv (jag kommer att ha en extra motorhuv utan galler i fall jag ångrar mig)
* "Ny" höger innerskärm bak (från en 55:a)
* Ny reservhjulsbalja

Bottenplattan fick:
* Sänkningssats och nya bussningar till framvagn
* Bromsservo från MGB
* Huvudbromscylinder från VW1302
* Choke-vajer
* Värmevred från Split
* IRS växellåda (3.88) med extra fäste
* 8mm bränslerör
* Bromsrör och vakuumslang i tunneln

På gång är att montera en Golf1 kuggstångsstyrning, alt. en från en 1975 Bubbla.

Målet med Splitten blir att den kommer att se ut som en vanlig Split, men med en tuff motor.
* Skivbromsar med servo fram, typ3 trummor bak
* Droppade spindlar
* Breddade 15 tums smoothies fälgar
* Tjock krängningshammare fram och bak
* Tuff motor med kring 150HK
* Kuggstångsstyrning
* Porsche 911 svart läder stolar
* Amazon baksäte
* Pastelgrön lack med beige sidor
* Kromade banana stötfängare
* Larmsystem
* Bra ljudsystem/stereo

Sista gången jag har jobbat med Splitten var i mars 2009. Då köpte jag min Pickis och jobbade med den till maj 2010. En månad senare öppnade Klark Classic Cars (www.klarkclassiccars.se) och har jag inte haft tid för att jobba med Splitten sedan. Planen är att börja jobba med Splitten igen inom kort, då blir det varje lördag och självklart uppdaterar jag det på Boxerville.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Kul att du förnyar din tråd här på BV.Det finns ett antal andra projekt som man hoppas
ska hamna här också.Dunka ner lite bilder på den nu!

3

Och nu lite bilder ICQ/ab

http://i54.tinypic.com/15ed2z7.jpg

http://i55.tinypic.com/6ef6l1.jpg

http://i51.tinypic.com/rb0394.jpg

http://i51.tinypic.com/qx11fb.jpg

http://i55.tinypic.com/91f0ua.jpg

http://i54.tinypic.com/72tyj6.jpg

http://i51.tinypic.com/fy292x.jpg

http://i55.tinypic.com/hsqmbl.jpg

http://i53.tinypic.com/15xrhiu.jpg

http://i53.tinypic.com/2vmh4l0.jpg

http://i53.tinypic.com/2lxcarr.jpg

http://i55.tinypic.com/2dgqo1w.jpg

http://i55.tinypic.com/mb0m6p.jpg

http://i52.tinypic.com/addpg3.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

RAINIER skrev:

Eftersom Meanbugs har kastat bort min tråd av mitt Super Split projekt, då lägger jag upp några bilder på det här forumet. Tyvärr är länken till mitt projekt på MB inte cachad, så jag fattar mig kort, eftersom jag inte orkar att börja om helt och hållet med att lägga till alla bilder.

Rainer du kan finde en del av din projekttråd her: Super split

5

Tack !!!
Men hur sparar jag det som helhet och inte som länk (som kan försvinna igen...)?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

6

Kör du frambromsarna på servot, men inte bak?

Kan det servot placeras "var som helst" ?

Ungefär som ett Amazon combi servo...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Det där servot satt på MGB och Mini Cooper Mk3 och monteras inte på bromspedalen, men mellan bromsröret. I sånt fall kan man montera den var som helst. På båda MGB och Mini är det bara ansluten på frambromsarna och det räcker.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

RAINIER skrev:

Tack !!!
Men hur sparar jag det som helhet och inte som länk (som kan försvinna igen...)?

Du kan högerklicka med med musen på sidan och välja "Visa källkod". Sedan sparar du den texten i t.ex. ett word-dokument. Det blir visserligen mycket 'kod' att rensa/städa - men det går ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

9

Du måste se upp när du skall använda kuggstångsstyrning så du använder en med infästning av styrstagen på mitten så du inte får för mycket bumpsteer.
Du kan använda Opel kadett / astra / ascona /verctra / saab 900( nya) / 93 / ponitiac sunbird
vissa audi har också den variaten av styring

10

Jag har monterat styrstagen på ett justerbart fäste just nu. Då kan jag mäta upp toe-in ändringar vid olika höjdförändringar och leta upp det bästa läga var man inte har (eller så lite som möjligt) bumpsteer. Det blir nog en dag med att mäta och justera ICQ/ab

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

11

funderar på ditt hjälp servo.. sådana finns ju på flertalet engelska bilar.. jag har bla, en på min herald estate och min sunbeam alpine men då är det enkrets bromsar.. just bubbla vill man väll ha ganska så lik broms kraft fram/bak då man har mer vikt bak som sedan vid inbromsning går fram... skulle tro att du får förmycket broms verkan om du inte sätter en redusering fram.. men då missar man ju poängen.. tror att det borde bli mycket bättre med 2 hjälp servo.. eller så tar du och sätter en enkrets broms eller kopplings hyvud cyl vid pedal stället som sedan styr en vanlig broms servo med en  tex en original huvud broms cyl..iofs får man då enkrets bromsar i första steget..
hur som åker du säkerligen på en SFRO besiktning då du micklar om både bakvagn styrning och bromsar.. + (motor, men det vet kanske inte besiktningen om)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

MGB och Mini Cooper Mk3 med ett sånt hydrauliskt bromsservo hade ett enkelkrets bromssystem. Men jag har monterat ett sånt servo också på Mini's med ett tvåkrets bromssystem och anslutit servot på frambromsarna. Men en Mini är ju ingen Bubbla, så jag vet inte vad kommer att hända på Splitten. I värsta fall har jag ett till servo som jag kan montera nånstans i motorrummet till bakbromsarna, kanse i kombination med en (justerbar) bromstrycksbegränsare.
Hur är bromstrycksfördelning på en Bubbla egentligen?
Jag tar gärna emot era åsikter om detta.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

13

vad händer här??  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(