151

Miche, du som verkar behärska både italienska och tyska, har väl inga problem att läsa denna amerikanska tråd om renovering av pilar jag hittat på theSamba:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … estoration (DIY semaphore rebuild .... here we go!) ICQ/ab

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

152 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-03-07 23:14:43)

Haha, underbar röst på killen i videon ICQ/ad Men det var en bra tråd, tackar Mattswing! ICQ/ab Kan komma till nytta ICQ/ab Imorrn ska jag rengöra mina pilar lite försiktigt så att de blir tip top igen. Sedan har en kompis beställt motstånd som han ska hjälpa mig att fixa. Mjuklödning är något jag är bra på, så bara jag vet hur det ska sitta så löder jag ihop det ICQ/ab Passar på att fixa pilarna till Bullomobilen så är den klar också, blir skitbra ICQ/ab

Här kommer det jag har lekt med ikväll i källarn:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110307337.jpg

Öppnade slugens startmotor...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110307338.jpg

En tredjedel av all skrot som föll ut ur den, kom mer efter jag tog bilden. Inte undra på att den knackade och inte orkade driva motorn.
Den stackars ovalen har igen fått släppa ifrån sig delar, den här gånger en startmotor. Den ska provköras i bänk imorrn för att kolla funktionen.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110307343.jpg

Sen har jag rengjort fläktkåpa och tändspole. Hittade inte på Autosolen så generatorn ser fortfarande muggig ut. Nu undrar ni varför jag börjar putsa på en RATLOOKER? Jo, för att jag ska ha den här motorn i så länge tills originalmotorn är körbar igen. Denna motor skall senare agera testmotor för olika bilar man drar hem, så något permanent hem i någon bil får den inte.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110204192.jpg

Så här såg motorn ut innan jag började pilla med den. En utbytesmotor i gott skick med mycket komp kvar ICQ/ab Håller på att 12v-konverteras.
Passar på att fråga, lär jag borra upp ett nytt hål i fläktkåpan om jag vill köra med manuell choke för vajerns skull?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110307341.jpg

Sen hur man ska koppla in laddreläet? Två grejer vet jag om, DF och D+, för de finns markerade både på generator och relä. Men de andra två blecken, vad ska det köpplas på för kablar där? Jag hade tänkt att bygga ett fäste att montera reläet på generatorn. Eller blir det helt gaaalet?

153 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-03-08 20:46:07)

I vanlig ordning uppdaterar jag tråden med vad som har hänt under dagen ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110308343.jpg

Till slut kom Helsings krokiga kofångare på plats. Jag tror att jag monterade av och på två olika kofångare sammanlagt sju gånger i eftermiddag. Tog då ett jävla tag men skam den som ger sig! Passade bra att den var krokig för när jag provade en odeformerad stötis vägrade barndooren till motorlucka att komma förbi stötisen. Men nu går det med den krokiga ICQ/ab

Och sedan ett problem höger fram jag borde ha tagit tag i när jag monterade bromsarna för två månader sen:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/Trummapil.jpg

Trummans innersta kant tar i... (Fast pilspetsen ska stanna på den innersta cirkeln, ritade fel ser jag..)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/Skldpil.jpg

bromsskölden. Avskavd färg visar vart den tar i. Och vad jag kan minnas tog den inte i när jag plockade isär i höstas. Vad kan det bero på? Tacksam för svar då detta problem måste lösas snart ICQ/ab

154 Senaste redigerad av ma-rkus (2011-03-08 22:45:52)

Dom Laddreläerna brukar sitta på hjulhuset på bussarna och under baksätet på baggarna, Vet inte om det har med vibrationer att göra men jag skulle nog sätta det under sätet.  ICQ/ab

o så kommer vi till inkopplingen. som sagt
Df=Df
D+=D+
61=laddlampa (lilla kabelskon)
B+= batteri(Det är två kabelskor, orginal kopplas det från batteriet till reläet och sen ut till startmotorn)
och i foten på reläet har du D- som skall kopplas till en liten skruv i bakkant på generatorns gods(D-)

155

http://i1197.photobucket.com/albums/aa429/ma-rkus/20110307341modified.jpg

Sådär tror jag det blir, Ber om ursäkt att jag snodde bilden ur din tråd och kladdade på den men jag hoppas att det hjälper något. men det står nog på relät också

156

Nä, du förädlade ju bara bilden. ICQ/ab Tyvärr har jag inte kvar kablarna från bilen reläet kommer från, och visst har du rätt att det satt under baksätet. Men ah, får väl borra hål i torpeden och dra lite kabel om jag inte hittar något hål. Tack för hjälpen, nu ska vi se om jag lyckas fixa det här ICQ/ab

157

Idag får ni inga bilder, men en rapport kommer ändå. Idag fick jag samtal från Classic VW att jag förmodligen skulle få mina grejer innan helgen. Det blir perfekt för då ska det bytas vindruta och resten av det som är kvar ska smällas ihop! ICQ/ag Tanken är att dra in den till stan nästa vecka för att göra det sista, byta motor och värma loss svärdet höger bak. Sen blir det besiktning! ICQ/ag

Fast det är väl en 20-30 timmars arbete kvar innan besiktningen. Men känns kul ändå att snart vara i hamn! ICQ/ab

158

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110310353.jpg

Huvudbromscylinder monterad. Till min besvikelse ingick ingen gummitutte ICQ/ac Tänkte dra in bilen till stan på måndag men nu kanske inte det blir av bara för det. Kontakten ska jag flytta över från den gamla när jag hittar på den...
Började dra bensinrör också, men det orkade jag inte fotografera.

25hpman var förbi och inspekterade bilen också, trevligt med besök! ICQ/ab

159

Tack för att man fick komma. Kommit på nåt bra byte än?  ICQ/ad  ICQ/ae

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

160

Haha, det är lugnt ICQ/ab Kugghjulen snurrar på i huvudet, vi får se vart de stannar ICQ/ad

161

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110311354.jpg

Idag fick bromstrumman snurra några varv. Svarvade ner två millimeter för att inte ta i bromsskölden. Men nu, tar kanten på bromsskölden i istället.. Alltid något som jävlas ICQ/ad Blir väl att slipa ner den också eller något..

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110311356.jpg

34-hästen som ska i håller på att ta form. Lärde mig idag att 28 PICT inte passar med 12v-generator.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110311358.jpg

Ska istället göra iordning denna mycket ovackra 34:a istället och slänga i. Borde gå eller lära jag byta insug? Isåfall nääääää fyyy fan vad drygt ICQ/ac

162

kan du inte bara sätta en distans under 28 förgasaren.. en bit alu med 3 hål...
vet inte om det är rätt men så skulle jag göra..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

163

Ta ett gammalt insug o kapa av flänsen, sätt dit den som en distans med en extra packning o lite längre pinnbultar, så går förgasare fri. Så har jag gjort på min bussmotor o det funkar perfekt.

Svarva en liten smal distans till din spindel, inte bredare än måttet mellen back o bromssköld...typ max 5 mm. Då slipper du hålla på att joxa mer med det.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

164

Provar att slänga dit 34:an först, den är färdig nu ändå så ICQ/ab Annars får jag väl kapa och greja.

Ja jag får fixa nå distans av nå slag, annars går hä te sig ICQ/ad

165 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-03-12 20:50:37)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312361.jpg

Gourmetlunchen tillagades med hjälp av värmepickadoll. När plasten i lådan har smält är kycklingen färdig!

Löste problemet med bromsskölden idag, iallafall tillfälligt. Snodde en komplett trumma från Bullomobilen som visade sig passa ypperligt! Så det är väl något vajsing med lagerna i den jag böt. Får fixa det sen när Bullomobilen ska på rull ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312363.jpg

Tack vare att jag fick gummiplutten till huvudbromscylindern av Mattias kunde jag göra klart framtill. Tack! ICQ/ab

Det som är kvar nu:

* Bygga klart motorn som ska i
* Byta motor
* Byta vindruta (Imorgon)
* Konvertera pilarna till 12v (Imorgon)
* Lufta bromsar (Imorgon)
* Justera färdbroms + handbroms
* Sänka höger bak + dra ur de trasiga bultarna till locket
* Byta drivaxeldamasker
* Byta bussning i växellådan till 12v. De två 6v startmotorerna jag har liggande mår inte så bra, och den enda fungerande är en 12v. Måste man borra och jävlas för att byta bussning, eller bolt on med en ny?

* Fixa någon typ av matta så inte besiktningen blir griniga på hur jag har dragit bensinröret
* Montera däck och fälg

ICQ/ag

Men...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312365.jpg

12v generator

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312366.jpg

Dito uppifrån. Generatorn sticker ut mer än vad remskivan från veven gör? Remmen kommer att löpa snett. Hmmm, hur löser jag detta?

166

Michos Miche skrev:

Gourmetlunchen tillagades med hjälp av värmepickadoll. När plasten i lådan har smält är kycklingen färdig!

Du är väldigt påhittig iaf ICQ/ad

Ser fram mot en väldokumenterad how-to på 12V-pilarna ICQ/ad ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

167 Senaste redigerad av larsson (2011-03-12 21:55:30)

att trumman tar i är ju inget ovanligt, lite övertalning med gummiklubba på bromsskölden som fått spö tidigare hade löst det, så hade du sluppit svarva ner trummorna.

problemet med generatorn kan jag visa hur du ska lösa när du kommer förbi igen

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

168

Generatorn kommer från en typ 2, som är lite kraftigare o har längre hus. Du får byta plåten bakom generatorn, den som sitter med 4 små M6:or i fläktkåpan. Det finns en försänkt typ som användes på typ 2 tillsammans med den generatorn.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

169

Det finns fler varianter på 28 pictaren, en av dom passar mot 12v generatorn, har gjort samma operation i en rörhög kan dock inte säga årsmodell eller dyl då jag hittade den i en "allt i allo" låda.
34:an kan vara fel bestyckad för en 1200, pinnbultarnas c/c stämmer väl inte heller?

170 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-03-12 22:56:30)

Mats W: Väldokumenterat på dalmål ICQ/ad

larsson: Jag provade banka skiten på skölden med hammare och planka emellan, men fungerade inte ändå. Jag provade en annan trumma (Från Anders gamla bil) och satt dit som den var och det fungerade klockrent. Trumman som satt på The Blue Slug monterade jag på Anders bil och samma problem uppstod där. Så något skit är det väl med hjullagret. Får fixa det sen på den bilen, Slugen fungerar det ju bra på nu ICQ/ab

25hpman: Aha, på så vis! Jag har bara haft en hög generatorer jag fått från lite varstans så jag har ingen aning om vad de är till för typ. Lägger upp de som jag har i källaren här, så kanske ni ser om någon av dem passar?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312368.jpg

Generator 1, 12v. Fläkten passar inte i en 34 hk fläktkåpa.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312369.jpg

Generator 2, 6v. Försänkt plåt. En sådan du menar?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312370.jpg

Generator 3, 6v. Försänkt plåt.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/20110312371.jpg

Generator 4, 12v växelström. Fläkten passar inte i 34 hk fläktkåpa.

Bengt H: Jag upptäckte idag att det inte var en 34 PICT, så jag ber om ursäkt för min felskrivning. Det var en 31 PICT. Men den passade lika illa som 28 PICT gjorde med 12v generator så det får bli till att modda och höja upp den ICQ/ab Har tre-fyra st 28 PICT och ingen är tyvärr gjord för 12v som din var Default/hmm

171

Michos Miche skrev:

Mats W: Väldokumenterat på dalmål ICQ/ad

Inte mig emot. Om du så skriver på övdalsk ska jag nog kunna få det översatt (min brors sambo är från Älvdalen...) ICQ/ag

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

172

Nädå, jag är från sydstaterna i Dalarna, så hä ä lugnt ICQ/ad

173

Nu har jag iallafall kapat ett insug och lagt som distans och tagit längre pinnbultar. Bara fläktfan och generator som krånglar nu ICQ/ab

174

ska gå ut¨å leta.....kan ha en såndär but som ersätter varvtalsregulaturn på splitbussar..... kanske..

175

Aha, spännande! ICQ/ab Åker ut och skruvar nu iallafall ICQ/ab