51

Grattis, får vi se bilder på den nu då? ICQ/ab

52

Det där med luftfjädring är lockande, blire dyrt om man börjar från scratch?  ICQ/ae

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

53

Bilder ja, sprang ut och tog en. Känns inte helt hundra att fota innan allt är klart ICQ/ab
http://img37.imageshack.us/img37/931/bussen1.jpg

@Jan-Iver: Njae, dyrt blir det hur eller hur. Men det går ju inte att jämföra med en färdig konstruktion. Å andra sidan tar det fruktansvärt lång tid om man ska tillverka allt själv. Men med hijackers från lastbilshytter och från baken på en gammal Corvette går det att få till ganska "billigt". Men då blir det kanske inte mer än fem cm justering. Kuddar äger allt vad hijackers heter ICQ/ab

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

54

http://img856.imageshack.us/img856/4094/bussen2.jpg
Dreaming away.

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

55

Ser bra ut!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

56

http://img217.imageshack.us/img217/7232/trumm.jpg

http://img406.imageshack.us/img406/2729/hjul.jpg

Tack Creative!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

57

Experimenterade lite med bälgplaceringar bak..

http://img835.imageshack.us/img835/2465/bild6gy.jpg
(underifrån)
Med ett tvärstag och en uniball vid torsionsröret funkar detta. Men jag tycker att det ser ut som onödig påfrestning av bärarmen.

http://img854.imageshack.us/img854/9725/bild3jq.jpg
(utifrån)
Men jag tror på något i den här stilen? Bultförband på varsin sida om svärdet? Får så klart cutta bort lite av vaggan efter den tuschade linjen.

http://img232.imageshack.us/img232/4430/bild4sx.jpg
(Bakifrån)
Det verkar som att det skulle få plats i alla fall..

http://img155.imageshack.us/img155/9228/bild5dt.jpg
(Underifrån)
Får ta bort genomslagsgummiskålen bara.

http://img521.imageshack.us/img521/5945/bild8e.jpg
Med de luftfjädrar som framvagnen levererades med, utan luft och med sänksatsen helt lös kommer jag inte under 156cm. Måste genast förändras. Jag vill ha 156cm åkhöjd, inte lägsta läget...

http://img24.imageshack.us/img24/14/bild7lv.jpg
Kortningen ser ok ut, fast jag undrar om jag inte måste dänga till "lådan" i hundbenet så att det (trots kortning) inte tar emot?

Ah well, några ideer?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

58

Så här tänkte jag: (Ursäkta mina MS paintskisser)
http://img109.imageshack.us/img109/6995/bild3ag.jpg
http://img220.imageshack.us/img220/9342/bild5we.jpg
http://img843.imageshack.us/img843/1049/bild4cy.jpg

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

59

Tänk på att bälgarna jäser upp en hel del vid tryck. Man vill apsolut ha frigång... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

60

michaelth skrev:

Tänk på att bälgarna jäser upp en hel del vid tryck. Man vill apsolut ha frigång... ICQ/ad

Jo tack, man har sett en hel del exempel på hemmasmidda luftfjädringssystem som har lidit av både pinchning och nötning. Vad jag inte förstår är varför man lägger ner så mycket tid och arbete på något som för det första kan vara väldigt farligt (om man har den som enda fjädring) och dessutom inte fungerar?

Vad det gäller bak på min så finns det bara ett ställe där jag sett en risk för nötning och det är där jag märkt upp med en tuschad linje ovanför. Där bak är jag inte så orolig för pinchning eftersom hävarmen är rätt lång (om jag sätter den på svärdet), dessutom kommer den att fungera som hjälpfjädring. Tack vara CE-svärden kan jag ha torionen kvar.

Fram är planen att endast köra på luft och helt individuellt så där ser jag betydligt fler problem. Trots att jag har fullt förtroende för att Creative engineering gör sitt bästa för att göra sina produkter så säkra som möjligt oroar jag mig lite för att kudden kan pincha vid fullt tryck och snabb tömning. Den pivot som sitter på den undre armen är fri för rotation bakåt/utåt och efter ett halvår med slitage kan jag tänka mig att den (kudden) kommer att bli som en banan under tryck..

Tänkte jag skulle sno den här lösning på "framtidsframvagnen":

http://www.wagenswest.com/partstore/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/a/i/airride-beam-new-5_1.jpg

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

61

Tja den framvagnen ser bra konstruerad ut.. Vi har många bussar på jobbet som vi utrustar med luft bälgar.. Handikapp bussar osv.
Även viktigt att skydda mot värme i förekommande fall. Man kan ju oxå göra en hävarm som leder ut kraften till svingan bak dock får man dubbel leda den med en länk då så man inte får brytningar. Har sett att man ibland gör så med T1 med pendel axlar. Iofs behövs en kraftigare bälg då för att orka med vikten pga utväxlingen.. Viktigt att inte under dimmensionera dom. Många satsar på för små bälgar för att hålla priset nere då blir det ett högre system tryck och större risk för fail.
En riktig kompressor e iofs dyrare i inköp men lever ett lugnar liv. Min jag har drar 48amp och ger 8kg tryck.. Kommer inte ihåg hur många minut liter... Inte hemma och kan kolla just nu. Men hällre stor än liten fjutt.. Man kan ju iofs köra med en tub teknisk luft och en tryck reg..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

62

http://www.viaircorp.com/OnRoad/dual400c.html

Dem här har jag ICQ/ab

Vad är slang dim på era bussar? Eftersom jag kommer köra manuellt system så är jag hänvisad till 6/4mm-slang.
Tror du jag klarar fullt utslag på tre-fyra sekunder med 4mm inner dim?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

63

Nu monterar jag inte bälgarna på jobbet och vet därför inte exakt dim på slangar men det beror säkerligen på vilken storlek/tryck och ventil storlek.. Men helt klart skulle jag på upp om jag vill ha lite hastighet. Prova med en kort bit slang. Så märker du hur fort det går. I dom billiga kitten e det ofta ganska så tunna slangar då dom ju e lättare arr montera.. Jag har tänkt att använda 8mm yd.till bälgarna.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64

Blod svett och tårar, nu är den igång. Men skrapar mot " boxen" i skärmkanten fram..
Ideer?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

65

Bara att kötta med den lilla skrikapan. ICQ/ad
E framvagnen kortad?
Med risk att få stryk.. ICQ/ad
Utan bilder e det otroligt att det hänt ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

66 Senaste redigerad av JPWikell (2012-06-19 09:04:01)

@MichaelTH: Kan inte slåss överhuvudtaget, så något stryk är inte möjligt ICQ/ab
Men!
Jag har jobbat flitigt på bussen med minor setbacks vad det gäller bromsar, fick lånar TJs bromsar och nu sitter man som ett frimärke igen. Luften fram är klar och jag tänkte jag skulle posta en film på det här ICQ/ab

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PgZwgnVKrLc[/youtube]

Ser att inga av "Embed Video" taggarna funkar för mig, vet någon vad som används?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

67

Hej JP!

Var det du som for förbi hemma med bussen häromdagen? Vintergatan i Kalmar.

yogi

68 Senaste redigerad av JPWikell (2012-06-19 13:44:18)

yogi skrev:

Hej JP!

Var det du som for förbi hemma med bussen häromdagen? Vintergatan i Kalmar.

yogi

Ja, det tror jag ICQ/ab Jag bor på Luna 5! Kom förbi på en fika vetja!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

69

Allright, mina försök att bädda in film verkar dödfödda så jag får väl mata in lite bilder vetja!

http://img525.imageshack.us/img525/3139/bild3yo.jpg
Märkligt ibland har man pengar...

http://img32.imageshack.us/img32/9417/bild6d.jpg
Och ibland har man det inte...men den är tät!

http://img189.imageshack.us/img189/9140/bild7je.jpg
Manöverkontrollen, helt manuell, om nu elen skulle sluta funka sitter man åtminstone inte fast ICQ/ab

http://img580.imageshack.us/img580/8118/bild2zr.png
Den här färgkombon blir det nog i slutändan i alla fall.

http://img809.imageshack.us/img809/8175/bild1we.jpg
Och nu var det dags för en Tingelingbild:
I morse vaknade jag innan min hund och upptäckte att hon kopierat mig och lagt sig på exakt samma sätt som jag sover; på rygg med huvudet på huvudkudden ICQ/ab

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

70

söt hund .. ser ut som långa klor..vad för ras..

Föresten ql att du blivit med luft ICQ/ad  bilder på framvagnen vore MYYYCKET intressant!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

71

michaelth skrev:

söt hund .. ser ut som långa klor..vad för ras..

Föresten ql att du blivit med luft ICQ/ad  bilder på framvagnen vore MYYYCKET intressant!!

Hupp, det var nog dagen innan manikyr (pedikyr?).

En sådan här är rasen

http://www.creative-engineering.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/Air_King_and_Lin_4910cddcdbdf1.jpg
Framvagnen är en gammal varaiant av den här, fast med PU-bussningar. Jag hatar PU-bussningar...

http://i204.photobucket.com/albums/bb61/flash_star/DSCF00251.jpg
En lite bättre bild kanske..

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

72

Är det en "köpe" framvagn?
Torrision på övre röret. Dvs fjäderpaket, isf varför?
Är det stumma axlar på nedre eller korta fjäderpaket?
Jag frågar för att förhoppningsvis lära mig något.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

Japp, köpe (följde med på köpet, vill säga ICQ/ab )
Min har torsion både uppe och nere, låsbart i övre. PU-bussningar. Dum konstruktion..

Förbättringar som borde göras:

http://img40.imageshack.us/img40/4961/individuellbrarmairbeam.jpg
(MS paint, sorry..
Stum montering av undre bäramar mot bälgarmar.

Nållager, INTE PU-bussningar. Orginal eller NK kvittar.

Genomgående gängstavar med både yttre OCH inre justermöjligheter, många kör bara yttre men jag ser det som att man kommer kötta nållagren illa kvickt. Funkar kanske om man har en exakt framvagn och nylonbussningar, men som sagt, nylonbussningar + luftfjädring = Falskt. Skulle vara delrin då. Men.. näh.

Hoppas det hjälper lite ICQ/ab

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

74

Den konstruktionen tål att tänka på.. Just justerbarheten e nog viktig sen att göra hålborrade axlar som e tilräckligt starka.. Iofs e ofta rör starkare än motsvarande stumma axlar.. ICQ/ad  men som sagt göra grejerna..hmm.
En oljebrons hylsa e ju hållbar som lagring.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

75

Kolla vad världens bästa admin har kirrat! Gotta love:)


Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727