Grattis, får vi se bilder på den nu då?
Det där med luftfjädring är lockande, blire dyrt om man börjar från scratch?
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Bilder ja, sprang ut och tog en. Känns inte helt hundra att fota innan allt är klart
@Jan-Iver: Njae, dyrt blir det hur eller hur. Men det går ju inte att jämföra med en färdig konstruktion. Å andra sidan tar det fruktansvärt lång tid om man ska tillverka allt själv. Men med hijackers från lastbilshytter och från baken på en gammal Corvette går det att få till ganska "billigt". Men då blir det kanske inte mer än fem cm justering. Kuddar äger allt vad hijackers heter
Dreaming away.
Ser bra ut!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
Tack Creative!
Experimenterade lite med bälgplaceringar bak..
(underifrån)
Med ett tvärstag och en uniball vid torsionsröret funkar detta. Men jag tycker att det ser ut som onödig påfrestning av bärarmen.
(utifrån)
Men jag tror på något i den här stilen? Bultförband på varsin sida om svärdet? Får så klart cutta bort lite av vaggan efter den tuschade linjen.
(Bakifrån)
Det verkar som att det skulle få plats i alla fall..
(Underifrån)
Får ta bort genomslagsgummiskålen bara.
Med de luftfjädrar som framvagnen levererades med, utan luft och med sänksatsen helt lös kommer jag inte under 156cm. Måste genast förändras. Jag vill ha 156cm åkhöjd, inte lägsta läget...
Kortningen ser ok ut, fast jag undrar om jag inte måste dänga till "lådan" i hundbenet så att det (trots kortning) inte tar emot?
Ah well, några ideer?
Så här tänkte jag: (Ursäkta mina MS paintskisser)
Tänk på att bälgarna jäser upp en hel del vid tryck. Man vill apsolut ha frigång...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tänk på att bälgarna jäser upp en hel del vid tryck. Man vill apsolut ha frigång...
Jo tack, man har sett en hel del exempel på hemmasmidda luftfjädringssystem som har lidit av både pinchning och nötning. Vad jag inte förstår är varför man lägger ner så mycket tid och arbete på något som för det första kan vara väldigt farligt (om man har den som enda fjädring) och dessutom inte fungerar?
Vad det gäller bak på min så finns det bara ett ställe där jag sett en risk för nötning och det är där jag märkt upp med en tuschad linje ovanför. Där bak är jag inte så orolig för pinchning eftersom hävarmen är rätt lång (om jag sätter den på svärdet), dessutom kommer den att fungera som hjälpfjädring. Tack vara CE-svärden kan jag ha torionen kvar.
Fram är planen att endast köra på luft och helt individuellt så där ser jag betydligt fler problem. Trots att jag har fullt förtroende för att Creative engineering gör sitt bästa för att göra sina produkter så säkra som möjligt oroar jag mig lite för att kudden kan pincha vid fullt tryck och snabb tömning. Den pivot som sitter på den undre armen är fri för rotation bakåt/utåt och efter ett halvår med slitage kan jag tänka mig att den (kudden) kommer att bli som en banan under tryck..
Tänkte jag skulle sno den här lösning på "framtidsframvagnen":
Tja den framvagnen ser bra konstruerad ut.. Vi har många bussar på jobbet som vi utrustar med luft bälgar.. Handikapp bussar osv.
Även viktigt att skydda mot värme i förekommande fall. Man kan ju oxå göra en hävarm som leder ut kraften till svingan bak dock får man dubbel leda den med en länk då så man inte får brytningar. Har sett att man ibland gör så med T1 med pendel axlar. Iofs behövs en kraftigare bälg då för att orka med vikten pga utväxlingen.. Viktigt att inte under dimmensionera dom. Många satsar på för små bälgar för att hålla priset nere då blir det ett högre system tryck och större risk för fail.
En riktig kompressor e iofs dyrare i inköp men lever ett lugnar liv. Min jag har drar 48amp och ger 8kg tryck.. Kommer inte ihåg hur många minut liter... Inte hemma och kan kolla just nu. Men hällre stor än liten fjutt.. Man kan ju iofs köra med en tub teknisk luft och en tryck reg..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
http://www.viaircorp.com/OnRoad/dual400c.html
Dem här har jag
Vad är slang dim på era bussar? Eftersom jag kommer köra manuellt system så är jag hänvisad till 6/4mm-slang.
Tror du jag klarar fullt utslag på tre-fyra sekunder med 4mm inner dim?
Nu monterar jag inte bälgarna på jobbet och vet därför inte exakt dim på slangar men det beror säkerligen på vilken storlek/tryck och ventil storlek.. Men helt klart skulle jag på upp om jag vill ha lite hastighet. Prova med en kort bit slang. Så märker du hur fort det går. I dom billiga kitten e det ofta ganska så tunna slangar då dom ju e lättare arr montera.. Jag har tänkt att använda 8mm yd.till bälgarna.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Blod svett och tårar, nu är den igång. Men skrapar mot " boxen" i skärmkanten fram..
Ideer?
Bara att kötta med den lilla skrikapan.
E framvagnen kortad?
Med risk att få stryk..
Utan bilder e det otroligt att det hänt
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
66 2012-06-19 08:43:46 Senaste redigerad av JPWikell (2012-06-19 09:04:01)
@MichaelTH: Kan inte slåss överhuvudtaget, så något stryk är inte möjligt
Men!
Jag har jobbat flitigt på bussen med minor setbacks vad det gäller bromsar, fick lånar TJs bromsar och nu sitter man som ett frimärke igen. Luften fram är klar och jag tänkte jag skulle posta en film på det här
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PgZwgnVKrLc[/youtube]
Ser att inga av "Embed Video" taggarna funkar för mig, vet någon vad som används?
Hej JP!
Var det du som for förbi hemma med bussen häromdagen? Vintergatan i Kalmar.
yogi
68 2012-06-19 09:15:38 Senaste redigerad av JPWikell (2012-06-19 13:44:18)
Hej JP!
Var det du som for förbi hemma med bussen häromdagen? Vintergatan i Kalmar.
yogi
Ja, det tror jag Jag bor på Luna 5! Kom förbi på en fika vetja!
Allright, mina försök att bädda in film verkar dödfödda så jag får väl mata in lite bilder vetja!
Märkligt ibland har man pengar...
Och ibland har man det inte...men den är tät!
Manöverkontrollen, helt manuell, om nu elen skulle sluta funka sitter man åtminstone inte fast
Den här färgkombon blir det nog i slutändan i alla fall.
Och nu var det dags för en Tingelingbild:
I morse vaknade jag innan min hund och upptäckte att hon kopierat mig och lagt sig på exakt samma sätt som jag sover; på rygg med huvudet på huvudkudden
söt hund .. ser ut som långa klor..vad för ras..
Föresten ql att du blivit med luft bilder på framvagnen vore MYYYCKET intressant!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
söt hund .. ser ut som långa klor..vad för ras..
Föresten ql att du blivit med luft bilder på framvagnen vore MYYYCKET intressant!!
Hupp, det var nog dagen innan manikyr (pedikyr?).
Framvagnen är en gammal varaiant av den här, fast med PU-bussningar. Jag hatar PU-bussningar...
En lite bättre bild kanske..
Är det en "köpe" framvagn?
Torrision på övre röret. Dvs fjäderpaket, isf varför?
Är det stumma axlar på nedre eller korta fjäderpaket?
Jag frågar för att förhoppningsvis lära mig något.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Japp, köpe (följde med på köpet, vill säga )
Min har torsion både uppe och nere, låsbart i övre. PU-bussningar. Dum konstruktion..
Förbättringar som borde göras:
(MS paint, sorry..
Stum montering av undre bäramar mot bälgarmar.
Nållager, INTE PU-bussningar. Orginal eller NK kvittar.
Genomgående gängstavar med både yttre OCH inre justermöjligheter, många kör bara yttre men jag ser det som att man kommer kötta nållagren illa kvickt. Funkar kanske om man har en exakt framvagn och nylonbussningar, men som sagt, nylonbussningar + luftfjädring = Falskt. Skulle vara delrin då. Men.. näh.
Hoppas det hjälper lite
Den konstruktionen tål att tänka på.. Just justerbarheten e nog viktig sen att göra hålborrade axlar som e tilräckligt starka.. Iofs e ofta rör starkare än motsvarande stumma axlar.. men som sagt göra grejerna..hmm.
En oljebrons hylsa e ju hållbar som lagring.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Kolla vad världens bästa admin har kirrat! Gotta love:)