1

Jag har en 1300-66 med 6-volt ock vill byta till 12 volt
6 volt svänghjulet har en fasad kant
12 volt har en oring
passar det eller hur löser man det
jag vill ha 12 volt starten
plåtbrickan som ligger mellan svänghjul/vevaxel ska den vara kvar???

Post's attachments

DSC_0033.JPG, 399.22 kb, 1920 x 1080
DSC_0033.JPG 399.22 kb, 172 downloads since 2012-06-16 

DSC_0035.JPG, 467.79 kb, 1920 x 1080
DSC_0035.JPG 467.79 kb, 144 downloads since 2012-06-16 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

2

Här är info som jag ursprungligen tagit från gamla SCLF skrivet av Per på CSP.

svänghjulstyper

180 mm          Startkrans  Tätning

113 105 271 A    109        Papper

113 105 271 B    109        Plåt

113 105 271 C    109       O-ring

141 105 271       130       O-ring



200 mm

211 105 271      109         Plåt

211 105 271 C   109        O-ring

311 105 271      130        O-ring

Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.


De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.

Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.

1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.

2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.

3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.

Nu vet vi att O-ringen kom till årsmodell -66 och att det inte finns något 130-kyggars som passar mot din vev.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det enklaste är ju att behålla 6V svänghjul och startmotor.Normalt så håller startmotorn i många år även om du matar den med 12V.

4

håller med stickan där.. 
jag har min  6V startmotor som jag matat med 12V i flera år..    ( i din gamla bil ju..  ICQ/ad     )

5

Svwerker skrev:

Här är info som jag ursprungligen tagit från gamla SCLF skrivet av Per på CSP.

svänghjulstyper

180 mm          Startkrans  Tätning

113 105 271 A    109        Papper

113 105 271 B    109        Plåt

113 105 271 C    109       O-ring

141 105 271       130       O-ring



200 mm

211 105 271      109         Plåt

211 105 271 C   109        O-ring

311 105 271      130        O-ring

Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.


De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.

Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.

1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.

2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.

3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.

Nu vet vi att O-ringen kom till årsmodell -66 och att det inte finns något 130-kyggars som passar mot din vev.

Nu fattar jag inte (men så är jag ju kille), varför skulle inte ett 130-kuggars svänghjul passa på 1300-vev från -66? Hittar inte den informationen i texten ovan.
//Björn

6

Bear skrev:
Svwerker skrev:

Här är info som jag ursprungligen tagit från gamla SCLF skrivet av Per på CSP.

svänghjulstyper

180 mm          Startkrans  Tätning

113 105 271 A    109        Papper

113 105 271 B    109        Plåt

113 105 271 C    109       O-ring

141 105 271       130       O-ring



200 mm

211 105 271      109         Plåt

211 105 271 C   109        O-ring

311 105 271      130        O-ring

Generellt så kallar man 109 kuggars startkrans för 6 volt och 130 kuggar för 12 volt.


De tidiga svänghjulen 113 105 271 A och B skiljer sig i ytan mellan hålen för stiften. B är lite konisk, även djupet skiljer något. Det är därför viktigt att använda rätt typ av packning till repektive svänghjul.

Vevaxlarna skiljer sig också. Anliggningsytan är något större på tidiga axlar. Hålbilden för stiften är dock densamma. Detta gör att tidiga svänghjul passar på en senare vevaxel. Jag skulle dock akta mig för denna kombination av flera anledningar.

1. Papper mellan vevaxel och svänghjul -stor risk att svänghjulet lossnar när pappret suger åt sig oljan.

2. Versionen med plåtpackning -svänghjulet är koniskt i ytan mot vevaxeln men den nya vevaxelns yta är mindre.

3. Volkswagen gjorde sig av med båda alternativen och satte dit o-ringen redan 1966. Det hade man knappast gjort om den tidigare lösningen var lika bra.

Nu vet vi att O-ringen kom till årsmodell -66 och att det inte finns något 130-kyggars som passar mot din vev.

Nu fattar jag inte (men så är jag ju kille), varför skulle inte ett 130-kuggars svänghjul passa på 1300-vev från -66? Hittar inte den informationen i texten ovan.
//Björn

Om 109-kuggars originalsvänghjulet är av den nyare typen med o-ringstätning så passar även ett 130-kuggars med o-ringstätning...Men inte annars!

7

stickan skrev:

Om 109-kuggars originalsvänghjulet är av den nyare typen med o-ringstätning så passar även ett 130-kuggars med o-ringstätning...Men inte annars!

Ok....Tror jag fattar  Default/hmm och det var ju mindre roligt....
Tänkte nämligen sätta på ett 130 kuggars svänghjul på min nya motor och det är ju en 1500 orginalvev från -67 med ett tidigare 109 kuggars utan o-ring  ICQ/ac
Tyckte det passade ganska bra vid provmontering, vad är det som gör att kombinationen är olämplig?

//Björn

8

Bear skrev:
stickan skrev:

Om 109-kuggars originalsvänghjulet är av den nyare typen med o-ringstätning så passar även ett 130-kuggars med o-ringstätning...Men inte annars!

Ok....Tror jag fattar  Default/hmm och det var ju mindre roligt....
Tänkte nämligen sätta på ett 130 kuggars svänghjul på min nya motor och det är ju en 1500 orginalvev från -67 med ett tidigare 109 kuggars utan o-ring  ICQ/ac
Tyckte det passade ganska bra vid provmontering, vad är det som gör att kombinationen är olämplig?

//Björn

O-ringen kom till årsmodell -66 och då finns det 130-kuggars svänghjul som passar.
Problemet för Niklas är att hans vev är av den tidigare modellen med plåtpackning, troligen en väldigt tidig -66. Det finns fler detaljer på Niklas bil som gör att den är lite hybrid mellan årsmodell -65 och -66.

Svänghjulet måste vara bytt tidigare på din 1500 för den ska ha 130-kuggars original -67. 67'orna är ju lite tråkig på det viset för det är en hybrid mellan 6 o 12V.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:
Bear skrev:
stickan skrev:

Om 109-kuggars originalsvänghjulet är av den nyare typen med o-ringstätning så passar även ett 130-kuggars med o-ringstätning...Men inte annars!

Ok....Tror jag fattar  Default/hmm och det var ju mindre roligt....
Tänkte nämligen sätta på ett 130 kuggars svänghjul på min nya motor och det är ju en 1500 orginalvev från -67 med ett tidigare 109 kuggars utan o-ring  ICQ/ac
Tyckte det passade ganska bra vid provmontering, vad är det som gör att kombinationen är olämplig?

//Björn

O-ringen kom till årsmodell -66 och då finns det 130-kuggars svänghjul som passar.
Problemet för Niklas är att hans vev är av den tidigare modellen med plåtpackning, troligen en väldigt tidig -66. Det finns fler detaljer på Niklas bil som gör att den är lite hybrid mellan årsmodell -65 och -66.

Svänghjulet måste vara bytt tidigare på din 1500 för den ska ha 130-kuggars original -67. 67'orna är ju lite tråkig på det viset för det är en hybrid mellan 6 o 12V.

Ja,om du har en vev som inte ska ha o-ringstätning mot svänghjulet så är inte veven från en 67:a!

10

går det inta att smeta tunt med gummigucka/packnings klister i mellan?? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Jag vet att det finns de som gör det men det är inget jag skulle rekommendera. Tänk på att det är friktionen mellan vev och svänghjul som ska överföra hela kraften från motorn. Dessutom är anliggningsytan på den modell med plåtpackning inte helt plan och monterar man ett svänghjul med plan yta så kan ju en trädgårdsmästare räkna ut att kontaktytan blir ännu mindre. Börjar det röra på sig har du snart ett löst svänghjul och både vev och svänghjul är skrot.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Tack för all info, den behövdes (var precis i garaget och upptäckte vid närmare kontroll att min lösning till nya motorn inte fungerar)
Förlåt Nicklas för trådkapningen.