Gutt! Besiktning snart då eller?
77 2012-05-14 22:56:20 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:50:51)
Nja, det är inget planerat än.
Kommer nog bli i sommar nångång. Men jag måste erkänna att jag blev lite stressad när du väl kom till skott med din 
Polerade lite idag, den ser sjukt mycket bättre ut på bild än i verkligheten
Photobucket suger...
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
mkt fin:)
mkt fin:)
Fan! Nu vill jag ha en Ghia igen!
Jerry - Klart du ska ha en ghia igen..
Du var ju min hovleverantör på grejor 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Första testrundan avklarad, hela 5km 
Det gick fint, lite justering av motorn så går det nog ännu bättre nästa gång ...
Nu är det mesta fixat inför besiktning, har handbroms och blinkers, mm.
Det enda som inte funkar är bromsljuset. Min nyköpta bromsljuskontakt visade sig vara trasig. Sånt kan göra en trött.... Men vad kan man begära av billigt kinaskit?
Förresten, finns det nått krav på hur högt/lågt handbromsen ska ta? Min tar efter ett hack och låser på två.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Fränt!
Handbromsen ska väl ta ungefär 15-16 % av vikten sen hur tidigt eller sent den tar borde väl spela mindre roll, eller
Den får inte ta för högt upp vet jag av egen erfarenhet, men om man får anmärkning på det tror jag mest beror på besiktningsmannens dagsform 
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
85 2012-06-04 04:50:00 Senaste redigerad av lasslo (2017-08-14 13:51:09)
Jag körde till jobbet igår, obesiktigad och utan ruta i förardörren 
Trots att det var +7 grader när jag körde hem så var det riktigt skoj att åka ghia "på riktigt"...
Photobucket suger...
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jag skulle besiktiga idag.
Det gick åt helvete.... 
Körde till besiktningen, stannade bilen och gick in och anmälde mig.
När det blev min tur att köra in så försökte jag starta, det gick ett varv på starten sen var det stop.
Motorn sitter bomfast... Den går inte ens att dra runt med en stor skiftnyckel.
Så det blev bogsering hem istället 
Vad kan ha hänt? Den gick ju bra tills jag stängde av?
Den läcker även olja från fram på motorn(typ vid svänghjulet, packboxen är ny). Men lite oljeläckage där har väl inget att göra med att motorn sitter fast.
Jag hoppades att det kunde vara nått med ventiler eller vippställ, så jag lyfte av kåporna men det såg normalt ut.
Det ska bli intressant att sära motorn och se vad som hänt.
Hyffsad otur att det hände just nu, jag har endå kört 20-25 problemfria mil.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Surt deluxe!
Har inte bara solenoiden fastnat i startläge och startmotorn pajat? Ta bort startmotorn och testa att vrida runt motorn då. Jag tänkte bara om den kan låsa motorn på nåt sätt.
Pissigt!
Där sa du nått jerry.
Startmotorn lät och betedde sig märkligt när jag försökte starta, innan det blev stopp.
Men, kan solenoiden verkigen kärva så mycket att man inte kan vrida runt motorn med skiftnyckel? Med tanke på storleken på svänghjulskrans och solenoidkrans?
Det är absolut värt ett försök.
Tyvärr så måste nog motorn ut endå, oljeläckaget vid svänghjulet är för mycket att besiktiga med...
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
funkade panelerna bak ? 
Jag lossade startmotorn idag. Efter det gick motorn runt som vanligt 
Men startmotorn verkade hel, solenoiden var inne och slog ut fint när jag testade den löst.
Däremot så var svänghjulets kuggkrans inte så vacker...
Många kuggar var nerslitna och vissa fattades det bitar på.
Min tanke är att nån bit lös kugge har kilat fast sig mellan startmotordrev och svänghjul, ev fastat mellan svänghjul och sprängkåpa(det är ju en urslipad 6v låda, tight mellan svänghjul och hus)
Svänghjulet är lättat, jag har köpt det så och inte använt det förut. Kan det vara så att det har blivit för varmt när det svarvades, så att kuggarna mjuknat?
Jag har hela tiden misstänkt att det inte stod rätt till med svänghjul/startmotor. Det har väsnats konstigt till&från när jag har startat hela tiden?
Jag kollade och är ganska övertygad om att jag monterat ett 130 kugg svänghjul. Visst finns det väl inga mindre svänghjul med 200mm koppling?
Jag hörde av en kompis på Bugrun att han kört med för litet svänghjul och det hade funkat, flera år, men kuggat över ibland.
Har jag tur så kanske oljeläckaget beror på att en liten bit kugge kommit in bakom svänghjulet och förstört packboxen.
Motorn ska ut i veckan och svänghjul och packbox bytas.
Jag byter nog även startmotor för säkerhets skull.
Jag ska även kolla att startmotor, bussning och sprängkåpa lirar bra ihop när motorn är ute.
Bussningen är ny, 12 i 6v modell.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Jag kollade och är ganska övertygad om att jag monterat ett 130 kugg svänghjul. Visst finns det väl inga mindre svänghjul med 200mm koppling?
Det finns 2 typer av 109-kuggars svänghjul för 200 mm koppling, satt Typ 2 med 1500 motor och Typ 3 15/1600. Med plåttätning 63-66 och med o-ring 66.
Äntligen...
Nu är den besiktigad UA 
Kommer man bara in i hallen så funkar det 
Det var 30år sen sist.....
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
STORT GRATTIS bra gjort !!!! 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det var nära att det gick åt helvete när det nästan var färdigt.
När allt var klart och killen står med ett rent papper i handen så säger han att stationschefen vill kolla på bilen innan det var klart.
När vi går ut till bilen så frågar jag chefen vad han vill se?
Ska bara kolla så du har orginalmotorn i bilen...
Jag har en AD 1600 i bilen, men det gick att snacka sig ur problemet till sist 
Skönt, annars hade det varit riktigt surt.....
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Se där, det är visst fler som läser inläggen här om rädslan med orginalmotor eller inte.
Grattis! ni får väl bes i Värnamo där trodde dom att motorn satt fram på min ghia! 1915cc med dubbla 44...... ser bra ut det där sa han 
Grattis!
Grattis 'Lasse. härlig story
Är det standard 1300 motor i dom annars?
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Grattis 'Lasse. härlig story
Är det standard 1300 motor i dom annars?
Det ska vara en 1200 motor i orginal.
Jag har gasat på lite extra förbi ditt hus dom senaste dagarna, i hopp om att du skulle se/höra mig 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
