1

Hej alla!

Håller på att skruva isär min Typ 3 1600 motor årsmod 1972 eftersom att den stått stilla i 18 år. Har en liten fundering gällande fördelaren.... Skall den sitta efter någon speciell märkning nere på kamaxeln, eller är det bara att plocka isär och sen montera ihop ? Själva fördelaraxeln sitter ju i ett spår när man drar upp den så den är ju rätt given hur den skall stå....Hoppas ni förstår vad jag menar, någon med erfaranhet av detta ?

2

Fördelaren drivs av veven och inte av kammen. Drivningen, den med soåret i) ska sitta i ett speciellt läge när ettans cylinder står i TDC för att det ska bli rätt.
Ska du riva hela motorn föreslår jag (som vanligt  Default/lol ) att du skaffar en en verkstadshandbok. Det gör livet mycket enklare + att det sparar både tid och pengar i slutändan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tjena Svwerker!

Givetvis drivs den av vexaxeln,  tänkte/skrev lite fel där! Det där speciella läget är precis det jag är ute efter. Vet du hur den skall stå när ettans cylinder står i ÖD? Finns det någon markering man kan gå efter etc ?

Till din glädje så har jag köpt en handbok ICQ/ab  men den är skriven på Engelska och tar därför lite tid att begripa allt  ICQ/af

Tack så länge !

4

Kommer inte ihåg just nu men läget är olika på Typ1 och Typ3. Detta för att vacumklockan ska gå fri från kåporna på Typ3. Jag har sett en bild men vet inte var. Jag har ingen verkstadshandbok till typ3.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Så här ska fördelardrevet sitta på en typ 3:a.

/ P

http://i49.tinypic.com/nvqi3t.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

6

Aha, ser man på! Underbart att det finns kunnigt folk i detta forum ICQ/ab  Ettans Cylinder i ÖD då antar jag ?

7

Japp!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Tack snälla för era svar! ICQ/ab