Är det någon som vet vart man kan få tag i tejpen som man ser på
Discovery, Occ, Boyd, mfl en grönaktig tejp som dom har för att skydda
crome och lackade ytor?
Det är väl vanlig maskeringstejp dom använder. En kollega på mitt jobb köper massvis med såna prylar av en butik på Ebay.
Måste den vara grön? jag köpte tjockare tåligare maskeringstjep i den lokala färghandlen men den är blå...
Hehe spelar nog ingen roll vilken färg det är.Verkar som sagt vara en form av maskerings tejp
problemet med vanlig masktejp är att den sitter som berget när den suttit ett tag. När man ser
på tv så ser det ut att gå så lätt att ta bort
Får prova blåa tejpen som du sa lurv
det finns en uppsjö av olika typer.. fråga efter en som kan sitta lite längre. brukar stå hur längre dom rekomenderar att den sak sitta kvar. "vanlig" ljusgul målartejp alá Clasohlsson är även gjord för att man ska kunna ta bort den några gånger för att få den att sitta bra och sedan sitta ett par dygn.
Den vanliga "gula" tejpen är inget bra om den får sitta ett tag. Den "bränner" fast i underlaget
Har själv använt den blåa med mycket gott resultat.
finns en speciell tejp som lackerare använder som är blå men vanlig maskeringstejp för fönster funkar bra. inte den vanliga gulaktiga alltså.
rosa är med bajs.. den ska vara som blå fast lite billigare... vi makerade fönster hemma när vi målade fönsterfoder på insidan. skiten sitter som fan och tar med sig väggfärg...
ps. kanske funkar på metaller.. iaf inte väggfärg
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Den blåa maskeringstejpen är framtagen just för att man skall kunna låta den sitta länge, och ändå få bort den (tål UV-ljus).
Den klassiska gula "bränner fast" i underlaget om man låter den sitta ett tag.
Den blåa är dock inte billig, men fungerar bra.
Ställde exakt samma fråga på ett annat form för något år sedan då jag blev så nyfiken på den blåa tejpen som syntes i alla bil- och motorcykelbyggarprogram på Discovery. Fick dock inget bra svar, så jag antog att det var "vanlig" blå maskeringstejp.
10 2011-03-12 12:49:20 Senaste redigerad av rickard m (2011-03-12 12:51:30)
Det finns tejp som bara just är för att skydda, vi kräver av leverantörar för vissa artiklar på jobbet att de skall skyddas under transport och montering, den sitter på plats men ganska löst och får absolut inte lämna några limrester efter sig. Vet vi provade massa olika tejper i klimatkammaren så att de skulle sitta lagom även när det var varmt, eftersom vi har fabrik i Brasilien också.
/Scania
Edit, jag har använt biltemas blå maskeringstejp hemma en del nu när jag målat, den liksom färgar av sig blått, iaf om man kör vattenbaserad färg emot.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg