1

håller på o småpular lite på rasterna på jobb o de har hänt en del.
Dock är den lite trögstartad och de beror förmodligen på att soppan stått i blitt sur men jag tänkte ändå kolla tändkurvan när vi ändå har en strob liggandes.

saken jag undrar över är...

har kikat i "bibeln" och den enda motor som passar in på min. (använde uteslutningsmetoden.) dvs den e inte aircooled calif mod, inte diesel, inte insprut alltså måste den vara digijet watercooled?

saken e den att det finns två märke på remskivan, ett yttre o ett inre. de inre e mer som ett skarpt jack medans de yttre är mer som en liten bula, dom två märkene är lätt förskjutna i förhållande till varandra. Bara de att i boken ligger dom förskjutna på ena hållet o på min remskiva på andra.

boken visar att de yttre bulan ska ligga i linje med blockets centrumskarv och de vassa jacket på den inre flänsen strax innan.
(om jag lägger min "bula" i centrum på blocket ligger alltså mitt jack före och motorn dör.)

boken säger också tändkurva 5 grader +/- 1 grad men hur ser och vet jag de baserat på bulorna o jacket i remskivan??

vad jag egentligen skulle vilja ha är kanske en uppscanning eller någon form av bild på hur märkena i remskivan ska ligga?
är de något spec med min motor eftersom inte märken ser likadana ut som i boken?

2

Det är bra många år sedan jag skruvat dessa, men var det inte så att de tidiga har tomgångsvarvtalsreglering genom elektronisk förställning av tändläget och den dosan skall kopplas ur och sladdarna till-från den kopplas ihop vid grundinställning av tändläget. Senare årsmodeller saknar denna regleranordning som satt placerad bredvid tändsystemet slutsteg. Det vore lättare att svara om man visste årsmodel mm.

3

Det är bra många år sedan jag skruvat dessa, men var det inte så att de tidiga har tomgångsvarvtalsreglering genom elektronisk förställning av tändläget och den dosan skall kopplas ur och sladdarna till-från den kopplas ihop vid grundinställning av tändläget. Senare årsmodeller saknar denna regleranordning som satt placerad bredvid tändsystemet slutsteg. Det vore lättare att svara om man visste årsmodel mm.

4

85, 1,9 l förgasarmotor med 75 hästar.
hästarna gissar jag mest på men 1,9 liter och förgasare iallafall

5

motorn är en DG089076

6

den här prylen som jag också såg i verkstdshandboken finns inte. kan de vara att min modell saknar den eller e de jag som inte ser den?