26

tack ska ni ha grabbar. önskar jag hade något vettigt att uppdatera om men jag bara plastar o slipar spackel. Visst jag kan beskriva misären men det är ju varken kul att titta på eller fotografera ICQ/ae
Fast visst har de lyckats bli en del bilder ändå ICQ/ad
ibland känns de som min tråd kan liknas mer vid en bilderbok än en blogg eller dagbok, man läser andra inlägg och önskar man kunde uttrycka sig likadant då man skrattar så man håller på o göra ner sig av vissa inlägg, men jag hoppas att bilderna talar för sig själv och att alla uppskattar tråden lika väl för det.
Och ni ska alla veta hur kul jag tycker det är när ni kommenterar och berömmer mitt jobb. En blir liksom lite stolt då ICQ/af


http://img196.imageshack.us/img196/6134/0tejpadplast.jpg
ett litet tips som Thomas lärt mig är att tejpa ner skarpa kanter. När man försöker lägga glasfiber över en vass kant vill mattan gärna resa sig utmed sidorna av kanten. tejpar men då runt kanten så håller tejpen ner mattan tills de härdat. Visst de ser ut som fan o plasten reser sig i skrynklorna i tejpen men mattan ligger där den ska och sen e de bara till o slipa spackla.
http://img24.imageshack.us/img24/8544/15slipar.jpg
så här ser de ut när man slipar.  Vet inte om de syns men de e jääkligt kul ICQ/ag
http://img809.imageshack.us/img809/1439/25thomas.jpg
Thomas som jobbar på detaljerna i fronten där huven ska möta upp karossen. Tålamod som väger tungt där. först bygga om sin egen buggy så våldsamt o sen hjälpa mig med min så mycke som han gör.
Uppskattar de verkligen så stoort tack ut till honom.
http://img43.imageshack.us/img43/1103/2spackelslip.jpg
bakändan har fått sig ett lager sprutspackel och jämnats till ytterligare en gång.
http://img713.imageshack.us/img713/8967/3efterkarossandring.jpg
Eftersom jag o martin byggde buren efter karossen o karossen va sne stämde ju inte alls buren när jag sen ändrat på karossen Default/hmm  . Löstes med ett par spännband och en gassvets. kosta bara 4900:- men man skulle väl ändå ha en gassvets så småningom?
http://img717.imageshack.us/img717/9339/4frasfalgar.jpg
Och här är ett exempel på hur jag visar min uppskattning till dom som hjälper mig. Jag hjälper helt enklet tillbaka.
För att göra en lång historia kort.
Man köpte fälgar till buggy.
Fälgar passa tji på buggy.
Mans hela utgångside va BUDGET
spacers gick absolut inte för sig och skivor samt trummor kosta 700 kr styck. Budgetfail Default/hmm
så jag bestämde mig för att hjälpa honom och tog med fälgarna till jobb, fjäska in mig på grannfirman och lånade lite maskiner.
Planade nliggningsytan på baksidan för att få in fälgarna 8 mm till.
http://img10.imageshack.us/img10/1579/5svarvplugg.jpg
Svarvade till pluggar som passade i hålen
http://img710.imageshack.us/img710/8461/6svetsfalg.jpg
Försänkte hålen i fälgen och murade fast pluggarna. Det som återstår är nu att plana dom en gång till, få till en shysst radie på ytterkanten och borra om efter VW 4 bultsmönster.
Hoppas han uppskattar det, men de vågar jag nästan slå vad om ICQ/ae
http://img440.imageshack.us/img440/6986/7huvmarkering.jpg
sen tänkte vi snickra ihop någon form av singeltorkare och jag gilla inte avslutet på huven, hade nån ful kant där +att jag ville bli av med bubblorna till torkar armarna men ville rädda ribban som går i mitten på huven så vi märkte upp det och jag kapade.
http://img338.imageshack.us/img338/4752/8huvkap.jpg
tänkt mig en slät kant som möter upp med framrutan/buren.
http://img854.imageshack.us/img854/1184/9slipatfront.jpg
spacklat och slipat glasfibret i fronten och på Torpeden som ska täta mot huven från fartvinden som annars hade rusat upp under huven och orsakat frostskador i bästa fall.
http://img152.imageshack.us/img152/6061/10utsidafront.jpg
utsidan, syns röret vi plastat in och formen lite. vet inte ens om de e intressant men jag tycker de ser snyggt ut och jag ville ha lite bilder att kasta upp.
http://img854.imageshack.us/img854/5943/11torkarfail.jpg
första försöket med torkarmotor från suzuki swift misslyckades fatalt. Rutan är ju ganska låg så de ställer till bekymmer med bågen som torkararmen utför. Antingen sticker den ut i ovankant eller nertill. motorn kunde man ändra slag på i två olika läge men vi fick inte det att lira ändå.
Har då lyckats ordna en torkarmotor från 245 och en från vw 1303 så med lite flax i helsgen ska vi kunna knåpa ihop något vettigt av en av dom iallfall ICQ/ab
http://img853.imageshack.us/img853/4781/12helhet.jpg
och så en uppdatering och lite av en helhetsbild

27

Ahh. en gammal nilfisk sugare med? trotjänare som aldrig där..

Se riktigt bra ut det... kanske blir köra i sommar? Default/smile

btw jag kommer förbi och inspekterar en dag.. och du.. missa in Tisdagträffen den 8 Maj! jag kör dit vid typ 18. får se om fler lödde/barsebäckare är med då Default/smile

28

Klart du skallkänna dig stolt!! Du gör ju ett skapande arbete.. Tillskillnad mot många som bara använder "köpegrejer"  kännslan när man gjort  själv e obeskrivligt go. Så bara sug i dig.
Good work.
Hoppas själv komma igång igen. Men man skal fan känna för det annars blir det inte bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29

http://img703.imageshack.us/img703/240/img0495j.jpg
gnider av överbliven glasfiber efter påbörjad ombyggnad av fronten.
http://img163.imageshack.us/img163/88/img0500xh.jpg
nåt sånt här ska fronten bli. slät hela vägen mt rutan. utan bulor för torkare o en "vindavvisare" för TORKAREN
http://img29.imageshack.us/img29/5508/img0501nu.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/4981/img0502et.jpg
kände mig tvungen att kolla hur de blir med förgasarna o jag måste säja att jag e galet nöjd med min design ok toktacksam för kg s hjälp.
http://img521.imageshack.us/img521/8822/img0499gi.jpg
och medans plasten härdade passade jag på att montera scottoilern på ktmen. en vacumstyrd automatisk kedjesmörjare.
vakumslang här till insuget.
http://img109.imageshack.us/img109/9269/img0498ne.jpg
en dropparegrej här till bakdrevet
http://img9.imageshack.us/img9/1100/img0497sm.jpg
och en liten reservoar här med ett membran o olja i.
http://img546.imageshack.us/img546/6237/img0505ju.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/4695/img0504qga.jpg
och vid närmare inspektion ser jag att hela hörnet vänster bak måste lyftas upp så upp o ut med vinkelslipen. uppdaterar mer ikväll

30

http://img716.imageshack.us/img716/9179/img0524xe.jpg
fick ju skära upp hela hörnet, slå in en kil, dra lite med ett spännband och sen slipa en brutal fasning och mura igen med plast igen. ska lägga ett par lager till sen har vi lagt aluprofilen med spännband så den ska kunna sitta kvar när vi vänder karossen för att mura igen o armera från baksidan. sen ska inte hörnet hänga mer... med lite tur..
http://img811.imageshack.us/img811/9929/img0506ca.jpg
upptäcktes också att bulan på huven som skulle täcka torkaren inte gick att dra tillräckligt långt bak så vi bestämde oss för att göra en balja på undersidan med en bit list som tätar mot huven.
Va ute i trädgården och tejpade fast ett svep byggplast på farsans vattentunna för att få en shysst form på plastbiten som sedan tejpades med vinyltejp på plats och för att få rätt form.
kapa också av ett skaft till en duschskrapa som passa helt perfekt över axeln till torkaren och plasta sen runt alltihopa för att få till formen.
när de härdat va de bara att bygga på med plast o matta så man fick lite styvhet i de hela.
http://img99.imageshack.us/img99/3075/img0508ie.jpg
ganska nöjd faktiskt.
http://img23.imageshack.us/img23/93/img0523em.jpg
sen funka ju inte vindavvisaren alls för vi hade glömt att trycka upp torkaren till där den SKULLE hamna med ruta i :roll:
http://img17.imageshack.us/img17/6457/img0510vc.jpg
men efter att ha kapat av vindavvisaren tejpa vi in den o tejpa fast den i huven och lyckades anv de som form till den nya bulan
http://img803.imageshack.us/img803/7251/img0515uc.jpg
rattstången på plats med. hade också lurat dit en länk så jag har skrotat hardyskivan men de blev lite längre så jag fick kapa rattstången igen ICQ/ae

http://img135.imageshack.us/img135/745/img0520n.jpg
fick också lura dit en distans till fästet så nu blir jag tvungen att bygga en shysst instrumentpanel med. Fst å andra sidan va jag ju tvungen att täcka torkaranläggningen  :shock:
http://img13.imageshack.us/img13/4835/img0519tt.jpg
sen avslutade vi med att plocka av huven för jag ska komma till o plasta på baksidan imorgon.
http://img848.imageshack.us/img848/355/img0517sg.jpg
och sen va jug ju tvungen att kolla lite hur mina remskivor skulle se ut.. kommer va jävligt brutala. synd att man måste täcka dom med en kåpa. Får försöka komma på något jävligt coolt  :twisted:
http://img710.imageshack.us/img710/107/img0503pd.jpg

31

Blir bra detta.. mycket slabbande med plast blir det... ICQ/ad
blir riktigt rejsig.. gillar den näst sista bilden från sidan.. som min fru sa. över min axel... den liknar min buggy .. ICQ/ad  ja ja min e oxå en buggy.. men inte riktigt såhär..
gillar dina tankar och ideer.. + att du inte fegar att göra om och göra "rätt" många bara nöjer sig och går vidare..Tummar upp!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

michaelth skrev:

Blir bra detta.. mycket slabbande med plast blir det... ICQ/ad
blir riktigt rejsig.. gillar den näst sista bilden från sidan.. som min fru sa. över min axel... den liknar min buggy .. ICQ/ad  ja ja min e oxå en buggy.. men inte riktigt såhär..
gillar dina tankar och ideer.. + att du inte fegar att göra om och göra "rätt" många bara nöjer sig och går vidare..Tummar upp!!


Jag gillar att du har så mycke konstruktivt att säga. Visst är alla kommentarer roliga, även dom kortaste men när man fÅr lite längre inlägg känns de riktigt kul.
Lita på mig när jag säger att de e mer än en gång jac kännt att jag pallar inte. Bara låt de va men i slutändan stör de mig så j-a mycke att jag kan inte bar låta de va:D

33

Och en kort kommentar............Gillar störtbågen/buren får den att se ut som en snabb sak ICQ/ae

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

34

jag utgår från att buggyn e regbesiktigad redan?? annars.. ja även nu är det bra med en deformerbar del i ratt stången  antingen en axel i dubbel D utförande som glider i ett rör eller en annan form av hopskjutbar del.. krav vid sfro bes.
e ju skönt att inte få ett spett i bröstet vid en ev krock..
kan även lösas med en dubbel ledad styr axel som skjuts ut sidan vid deformation..
ja ja bara mina 2.. då jag förlängde fram huven 20 cm blev det en extra axel med 2 krutar /extra lagring..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

35

redan reggad ja. gul dock.. hoppades på att slippa det.
finns också deformerbarzon i rattstången. den e kort bara ICQ/ae

36

Härligt buggy bygge, äntligen en med "stake"......Mmmm känner plast doften i näsan!!  ICQ/ab Kör hårt..

Har ingen bug, inte ens en Meanbug. Men jag har kalsonger. Boxer ville jag ha..........

37

kände mig allmänt trött på livet och lite utstött igår så de fick bli lite buggymeck.
ska ut o springa en runda sen drar jag till martin

38

Det är bra med en hobby som sas återställer livet ibland.. upps and downs.. been there.. still there.. ICQ/ac
hoppas på fler bilder från ditt bygge då det är mycket trevligt att se.. så jobba på!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

39

Va ute o smeta o gegga med lite plast samt spackel i garaget precis.

säger bara att min oscillenade slipmaskin och mina slipklossar som jag inhandla för de här är verkligen värda sin vikt i guld. Ok de e inga tunga grejer men ni fattar principen.

plasten från senast e härdad o fin. Kötta ner den med vinkelslip och en sån här plastskiva med lösa slipskivor på, mest för o få ner de värsta.
http://img525.imageshack.us/img525/7505/img0544gi.jpg

skurit av lite av överskottet och dragit ett tunt lager spackel på hela kanten.
ser ut som karossen inte ligger helt exakt i förhållande till buren men de beror på att buren byggdes innan jag visste att vi skulle gå loss JÄRNET o räta upp karossen ICQ/ae (de får va så)
http://img9.imageshack.us/img9/4568/img0545u.jpg

här ligger ju slipklossen. Och de syns hur jag har tagit ner kanten på bulan så de från vissa vinklar ser ut som en rak linje.
http://img687.imageshack.us/img687/2547/img0546ri.jpg

från denna vinkeln syns bulan lite bättre. Som tidigare sagt. mycke jobb för något som knappt ska användas. men fint blir de hehe
http://img803.imageshack.us/img803/9002/img0548d.jpg

så här bestämde jag mig för att jag ville ha kanterna runt rutorna. hade plastat tidigare upp mot rören för att få shysst passform så när jag sen körde ner de med vinkelslipen på fri hand blev de så här kanon.!
http://img822.imageshack.us/img822/8499/img0550ny.jpg
http://img577.imageshack.us/img577/8295/img0551b.jpg

o sen rundade jag av med att lägga ett par remsor i bakkant på huven för att komma upp i nivå. vill inte bygga för mycke med spackel.
http://img213.imageshack.us/img213/569/img0554i.jpg

40

har väl egentligen inte hänt något märkvärdigt alls men jag vill minnas att jag lovade bilder?

först o främst är de ju viktigt att skydda sig när man ska gubbagnida.
Jag försökte först med ögon och öron men upptäkte ganska snabbt att man blir ruggit jävla svinig i halsen av dammet som man gnider lös från ärgad aluminium.
Ansiktsskydd är alltså att rekomendera.
http://img521.imageshack.us/img521/905/skyddsgear.jpg
Snickrade ihopa en grov hållare av plattjärn på jobb för att ha något att fästa halvorna i. Det är även en rekomendation för de e faktiskt rätt jävligt att hålla på o gnida med bitarna löst på bordet.
http://img51.imageshack.us/img51/4737/72910167.jpg
ser ganska bra ut när de e klart men jag tror faktiskt att jag kommer behöva blästra av det ändå för de e rätt jävligt att komma åt o ta bort all oxidering. vissa skrymslen går de bara inte att komma in i.
http://img96.imageshack.us/img96/6637/gnidetblock.jpg

sen har de inte hänt så mycke mer. På buggyfronten vill säga.
Har däremot lyxat/svinat till de rejält på Sweden rock i veckan.
Där behöver man ju inte oroa sig för att någon ska vara farlig. Visst dom kanse ser farliga ut eller "försöker", men inners inne e dom hur mjuka ogoa som helst. precis som jag förutom att dom luktar balsam då.
på de här eminenta campet lyckades jag o martin få vad jag förmodligen skulle säga vara coolaste tänkbara grannar.
Det första tecknet som kom och avslöjade dom som liite liite coolare än genomsnitts festivalren var då bilen.!
http://img151.imageshack.us/img151/5889/volvon.jpg
inget märkvärdigt med den då?
http://img684.imageshack.us/img684/9387/89909452.jpg
mja. kanske lite märkvärdigare motor än genomsnitts240:n? 5 l mustan V8 med tillhörande bakaxel o växellåda.
http://img204.imageshack.us/img204/6649/luktarbalsam.jpg
in i helvete mysiga killar. Och alla lukta balsam. iallafall första o andra dan haha. sen lukta dom mest bajs i håret  :roll:
Och som jag sa så var dom inte så svåra att dominera heller. mjukisar helt enkelt
http://img137.imageshack.us/img137/3742/dominans.jpg
Behövde tydligen bara spänna mig lite. Hoppas jag inte skrämde dom bara. kan itne ens minnas de här ?
http://img12.imageshack.us/img12/29/inijavlafull.jpg
Sen sprang vi på Björn Borg. eller ialiafall någon som väldigt gärna ville vara honom Default/smile
http://img20.imageshack.us/img20/3482/bjrnborg.jpg
Och sen är de ju inte alla förunnat att supa med reinfeldt (eller hur de stavas?) Han kom krypandes sen på natten o smög ner mellan mig o martin. antar att han hade supit bort sin husvagn. Eller så tyckte han bara vi va mysiga vad vet jag? Men de va ok, man va ju i en Alcoholinduced dimma hella den där festivalen Default/big_smile
http://img803.imageshack.us/img803/3010/reinfeldt.jpg



Grabbaran intruducerade mig även för ett band/snubbe som kallade sig/dom KING DIAMOND och det var nog den del av festivalen som jag tyckte det var värt dom åtskilliga tusen kr som spenderats på denna resa. Riktigt jävla bra va det.
http://img198.imageshack.us/img198/9641/kingdiamondt.jpg
Var för övrigt en jävligt trevlig resa och jag tror martin mådde bra av att komma ur garaget/verkstan/jobb lite grann.
Nya krafter o tillbaka till jobb men jag har varit som en jävla zobie hela dan. Lätt värt det haha.

sen har jag lyckats gnida lite till på motorn och tejpa igen alla små äckliga oljekanaler för jag vill nog minimera mängden skit från bläster o slipning däri.
Ska kolla upp i lämplig båtaffär efter "etsande" alu primer efter blästringen så de inte oxiderar underifrån när jag målat o gjort de fint.

tills nästa gång

41

så efter 2 fantastiska veckor på våra kära svenska lapplandsfjäll

http://img15.imageshack.us/img15/7503/dscf4702q.jpg
har jag kommit hem till skåne o kanske inte jobbat så mycke på bilen men jag har börjat på något annat ganska kul.
Nämligen motorn.
lättat svänghjulet efter Martin Carlssons instruktioner
http://img337.imageshack.us/img337/571/svnghjulslttning.jpg
http://img801.imageshack.us/img801/2126/svanghjulmontage.jpg
borrat samt monterat det på vevaxeln ihop med tryckplattan från kep samt ett rakskuret kamdrev, fördelardrev, låsring och remskiva från bullys pulleys.
http://img713.imageshack.us/img713/1138/vevaxelinfrbalans.jpg
sen när måndagen kommer ska jag försöka lämna den färdiga vevaxeln på balansering

ett litet problem dock.
Spåret till låsringen i vevaxeln verkar ha blivit kört för djupt...?
så låsringen sitter inte fast utan går liksom att flytta. vet någon om de finns tajtare låsringar eller om man ska kolla med nån annan firma för vi har provat trycka ihop dem men de hjälpte inte...

42

sen va jag uten en sväng i garaget idag o pula lite löst med grejer som behövdes göras.
svetsade ihop plåtarna som utgör konsoll till gångjärnet i huven och den överliggande som tankfästena ska monteras i.
http://img801.imageshack.us/img801/1264/gangjarntankfste.jpg


sen borrade jag hål för skruvarna o satte fast gummikuddarna och skruvade fast tanken för o se hur de satt.
http://img15.imageshack.us/img15/7996/tankfste.jpg


bakkanten på tanken hålls på plats med en plåtvinkel som vi skruvat med försänkta insexskruvar rakt genom karossen.
Skruvarna har ruggit stora skallar för att dom inte ska tugga sig genom glasfibern när tanken ev rör sig i fästet.
Sedan kommer jag att klistra fast 25 mm tjockt cellplast/gummi både i plåtprofilen och i karossens kant som bakkanten på tanken ska föras in i innan den skruvas framtill.
http://img577.imageshack.us/img577/7783/bakkanttank.jpg


och som med så mycke annat så funkade inte riktigt fästet till rattstången utan jag blev tvungen att ha en distans mellan fästet o rattstången.
Distansen syns här på bilden.
http://img13.imageshack.us/img13/4835/img0519tt.jpg


o då mätte jag bara totallängden o kapa bort de gamla fästet.
dessvärre va de enda materialet jag hade hemma just distansen hehe. Men den räkte precis till på högkant för att bli bra :roll:
http://img684.imageshack.us/img684/5971/rattfste.jpg
gummidamasken där nere på golvet ska sitta mellan plaströret som sticker ut ut "torpedväggen" och rattstångsröret

43

Ql att se en update.  ICQ/ag
Det tar helt klart tid när man bygger allt..  Default/hmm
jag byggde i 4 år på min buggy.. Givetvis med avbrott för livet. Vilket e viktigt. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44

Gott. såg ut att ha det gott i lappland. hörde att det regnat mycket i sarek iaf förra veckan. och myggen verkar ha det gött med Default/smile

45

"myggen" (dom blodsugande sparvarna) hade de mycket bra. Iallafall dom 2 dagarna som solen sken och dom va framma. Övriga dagar va regnet mer än välkommet då de höll myggen borta Default/lol
vi va ju såklart rustade för dåligt väder och både kyla o regn va nästan bättre än när solen titta fram hehe. Men de regna faktiskt inte så farlig, va ett par väldigt blåsiga dagar som tältet riskera att gå under men i de stora hela va de en djävulskt cool upplevelse, du ser ju själv utsikten från när jag sitter o luftar fötterna  ICQ/af
hade varit fint med tex nyponsoppa... Men de har jag med mig nästa gång! + termos

snacka för övrigt med thomas vev balanserare i morse o på måndag ska jag lämna veven

46

knäckte till kantjärnen som ska följa karossen i nederkant mot plattan.
Har kantat en plåtremsa för att få ett oliksidigt vinkeljärn med 4 mm tjocklek för att få så lite skarv som möjligt invändigt.
http://img269.imageshack.us/img269/4647/img0193wm.jpg



sen har jag ritat av mallen på bordet o svetsat fast ett plattjärn som jag sen böjt mot svetsarna o sen häftat längsmed för att få samma radie/böj som mallen.
Sen satte jag fast vinkeljärnet mot plsremsan och böjde samtidigt som jag värmde och klämde fast lite efterhand. Lät sen vinkeljärnet sitta i spänn tills de svalnat

http://img831.imageshack.us/img831/5707/img0194xj.jpg

47

http://img819.imageshack.us/img819/9437/img0236hq.jpg
motorblock.
diskat /check
tvättat /check
upptaget för 90,5 mm cyl /check
vassa kanter (brottindikationer) nedslipade /check
kanalerna medllan cylindrarna där luften strömmar genom när kolvar jobbar upp o ner, upptagna och kanter rundade /check
blästrat /check
etsander alu primer /check
pluggade oljekanaler uppborrade o pluggade med gängad insexplugg (för rengöringssyfte och fullflödes) /check
återigen städat, tryckluft/ bräkleen/ rotborste i div storlekar/ mer bräkleen o mer tryckluft. o när allt kändes rent... EN GÅNG TILL! /check
tillverkat pluggar och täppt igen samt maskerat hela blocket /check
avtorkat med rödsprit /check
shysst lager med värmebes mattsvart. /check!


http://img201.imageshack.us/img201/2070/img0237yc.jpg
slipa slipa spackel åh satan vad trött man börjar bli. men nu är iallafall alla former klara. allt som ska ändras är ändrat och nu ska bara alla ojämnheter fixas o små porer mm,,, mm
men de tar sig.


http://img267.imageshack.us/img267/2877/img0238zp.jpg
har passat in o skurit till kantförstärkningarna som ska dra ner karossen längs hela kanten.¨
fört över hålbilden, borrat o slipat till den.


http://img707.imageshack.us/img707/1834/img0240gb.jpg
plockat in karossen i garaget igen o dragit över den med ett lager slipgrund för att hitta alla små ojämnheter och porer i spackel och glasfiber.
Skrämmande vad mycke man missar trots att man tycker man e sä jäävla noga. Men allt synd mycke tydligare när man får på en spårfärg.
http://img600.imageshack.us/img600/2701/img0239ls.jpg


http://img109.imageshack.us/img109/8093/img0241jm.jpg

la på karossen på bilen igen innan vi rulla in den igen.
börjar känna bra. nu ska jag bara göra allt annat som e kvar....

48

Trevligt att se att du inte gett upp Default/hmm .. mycket spacklande blir det, drog över ett tjockt lager svart topcoat som jag sen klossade rakt..pust tog lång tid,, men fick genom det ett homogent topskickt.. och det mesta av småskiten försvann i processen ICQ/ag ... nu 8 år senare.. borde jag slipa ner hela skiten och göra om.. det har satt sig rent överdjävligt ICQ/am ..plast /spackel lever.. en ljus färg e att rekomendera..

så bara jobba på..   det blir bra detta!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

49

har inte gett upp. bara inte tyckt de hänt något värt att posta.
spackel o plast slipning e ju inte så kul att visa.

dom stora ändringarna e ju en sak men sen processen att få de snyggt e ju inte mcyke att visa.

hur drog du på topcoat? spruta eller rulle?
har en shysst spruta på jobb jag skulle kunna låna, pressening på marken o partytält runt karossen så svinar man varken ner uppfarten eller garaget.
hur lös vill man ha topcoaten när man sprutar?
jag tänkte köra biltemas grå topcoat och sen när man fått bort allt småskit, slipa den med vattenslip så jag får en matt yta.
kanske en matt klarlack ovanpå sen?

50

Topcoat e tjockt.. Jag använde en gammal spruta med överkopp och stort munstycke.. han segelbåts nissen jag handlar allt plast skit från, använder en tryckmatat spruta.. sen e det bara ... ICQ/ad  att göra rent med mycket aceton.. blir ganska så skrovlig yta =apelsinskal.. så man får slipa en hel del.. var en lackerare som rekomenderade mig detta.. mycket jobb men han ansåg det värt...tråkigt när man slipar igenom.. går ju att rolla.. med tex en lämplig roller som tål plasten..  blandade flera satser.. då skiten härdar och blir jobbig efter ett tag... hellre lite lite härdare.. sen in i värme .. och behåll värmen tills det härdat ut..
vet inte hur biltemas topcoat e.. men det e ju i princip gelcoat med vaxlösning i.. så den härdar och inte blir klibbig i ytan..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(