Är det skillnad på pressningen av dörrar, skärmar och bagagerumsluckan mellan år -66 och -67 (jag menar tidig 66:a och -67 med liggande lysen)
Tack på förhand!
/Simon
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 68-75 » skillnad mellan -66 och -67?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Är det skillnad på pressningen av dörrar, skärmar och bagagerumsluckan mellan år -66 och -67 (jag menar tidig 66:a och -67 med liggande lysen)
Tack på förhand!
/Simon
Alla -66 och -67 har liggande lysen. Stående kom till årsmodell -68.
Luckorna är annorlunda på 67.
One year only om jag inte missminner mig.
Dörrarna är oxå olika inuti.
Modernare öppning.
Dvs inte vreden som fanns tidigare.
Alla -66 och -67 har liggande lysen. Stående kom till årsmodell -68.
hade inte US versionen av 67orna stående...?
Svwerker skrev:Alla -66 och -67 har liggande lysen. Stående kom till årsmodell -68.
Jo och de har även 12V men jag förutsatte att vi snackar om Europa eftersom det är ett svenskt forum. 
Men vi har medlemmar från hela världen... 
Jag frågar för att jag har hittat en 67:a i samma oxiderade rubinröda färg som min -66a och funderar på att plocka höger dörr, skärmar vänster och framluckan. Skiljer de så pass mycket att det inte är värt jobbet eller?
anders bergh skrev:Svwerker skrev:Alla -66 och -67 har liggande lysen. Stående kom till årsmodell -68.
Jo och de har även 12V men jag förutsatte att vi snackar om Europa eftersom det är ett svenskt forum.
Har för mig att US-versionen har unika rullbälten också
. Samt "one year only" bakre bågar på US-kofångarna.
Svwerker skrev:anders bergh skrev:hade inte US versionen av 67orna stående...?
Unika mot vad? Det satt inte rullbälten i de länder som inte hade bälteskrav, och det gjorde det inte i Sverige då. Tillval fanns men jag har inte sett något annat än vanliga i så tidiga bilar.
Att bågarna var unika kan bero på att det kom en ny motorlucka som var bredare i nerkant. Alla USA-specade hade 205/5 och trumbroms medan 1500 i Europa hade skivbroms och 130/4.
Rejkfantasten skrev:Svwerker skrev:Jo och de har även 12V men jag förutsatte att vi snackar om Europa eftersom det är ett svenskt forum.
Unika mot vad? Det satt inte rullbälten i de länder som inte hade bälteskrav, och det gjorde det inte i Sverige då. Tillval fanns men jag har inte sett något annat än vanliga i så tidiga bilar.
Att bågarna var unika kan bero på att det kom en ny motorlucka som var bredare i nerkant. Alla USA-specade hade 205/5 och trumbroms medan 1500 i Europa hade skivbroms och 130/4.
Jag har sett dom rullbältena på några 67:or där det beskrivits som något speciellt för just amerikanska marknaden och med just det utseendet endast 1967 (bilar till salu på oldbug.com samt en "US-spec" konvertering i England). Troligen inte standardutrusning men väl ett tillval.
bild från the samba:
Jag frågar för att jag har hittat en 67:a i samma oxiderade rubinröda färg som min -66a och funderar på att plocka höger dörr, skärmar vänster och framluckan. Skiljer de så pass mycket att det inte är värt jobbet eller?
För att svara på frågan...
Höger dörr: glöm den, passar visserligen utmärkt att montera men Du lurar ingen!
Vill Du göra det ändå, så kan Du lägga lite tid på att flytta över insidans öppningsmekanism, då kan Du i alla fall använda Din original dörrsida.
Fram- och bakskärm: Är lika såvitt jag kan komma på!?
Framhuv: Passar, men för att bli lika så måste Du borra upp listhålen till 66:ans storlek. Bör gå fint att fixa utan att lacka om.
Men, gör nåt av 67:an istället, i mina ögon en mycket ballare bil än 66:an! Rent av den snyggaste modellen efter 64:a!!
MVH: Hella
Hella! Ett alldeles perfekt svar! 
Ber om ursäkt för dravlet
.
Ber om ursäkt för dravlet
.
Nja, det var inte så jag menade!
Tyckte bara det borde finnas ett svar på trådstartarens fråga åxå, det är ju egentligen dravlet som gör trådarna värda att läsa!
Bältena t.ex., som jag aldrig sett förr, hade varit balla att ha i 67:a Ghia-cabben som ju är en USA-import!
1967 Typ 1:an är full med en massa OYO-detaljer ända ner på nörd-nivå, och tål nog att diskuteras i en ganska lång tråd!
MVH: Hella
När man penetrerar varje årsmodell för sig så är den många som har rätt mycket OYO-detaljer. Många har man upptäckt den hårda vägen. Det där med att en folkvagn är en folkvagn och allt passar han man fått omvärdera några gånger. 
Det är bara dörrar från 65 och 66 som är rätt på en 66a.
Ytterskalet på 67 dörren är lika men vid dörram/B-stolpe är dörrarna helt annorlunda så du kommer inte att kunna stänga dörren de sista 5cm. Låskistan på 67 är som på 68 uppåt och av en annan typ, sitter på en annan höjd och är lite försänkt i dörren.
Moddning krävs och alternativen är flytta över 67 ytterplåten till din nuvarande 66 dörr, transplantera delar av innanmätet som ansluter mot B-stolpen från 66ans dörr till 67ans eller bygga om bilens B-stolpe till 67 (dock lite trist med olika dörrar VoH sida). På 67 dörrar finns en pressning och ett hål runt den separata låsknapp som 65-66 saknar.
Notera att detta bara rör själva pressningarna, sen är det som redan nämnts en hel del med inre handtag, yttre handtag och andra detaljer som skiljer.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 68-75 » skillnad mellan -66 och -67?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.