1

Hej!

Tack för ett bra forum!

Jag är ny i bubblaträsket och har införskaffat en bubbla från 69 som helt plötsligt har börjat vibrera i dragläge. Oavsett om man startar eller motorbromsar. Det är alltså bara just när man kopplar det vibrerar i hela bilen å det grövsta... inte när man växlat klart eller trampat ur helt.

Motorn går bra.
Motorfästena och växellådsfäste verkar sitta bra och vara hela.
Trampar man ur helt kommer det inga missljud.
Kopplingen slirar inte.
Att slacka på kopplingsvajern hjälper inte.
"böjen" på kopplingsvajer höljet kunde möjligtvis vara större för att nå 25-45 mm som det står i boken. Men den kan inte ha ändrats vad jag kan se sen kopplingen funkade bra.

Jag har just bytt motorolja även och haft ett litet bensinläckage vid slangen innanför vänster bakhjul om den nu kan påverka på nåt sätt....

Nån som har nån idé vad det kan vara? Tacksam för alla svar!

2

Hej.
Hade samma problem på min Variant förra året. Jag bytte kopplingsvajer och justerade böjen på höljet sen blev det bra. Vet inte vad som var problemet eftersom jag gjorde bägge sakerna samtidigt. Kopplingsvajern var på väg att gå av.

Men det kan ju vara andra fel också.

Typ 3 Variant -65

3 Senaste redigerad av mr west (2012-05-30 19:38:05)

Antagligen är det som du säger. Jag har beställt ny wire och hölje, så får vi se. Är det meningen att vajern ska gå naken genom centraltunneln bak till höljet? Undrar bara hur problemet har kunnat uppstå så plötsligt när inget tycks ha ändrats?

4

mr west skrev:

Antagligen är det som du säger. Jag har beställt ny wire och hölje, så får vi se. Är det meningen att vajern ska gå naken genom centraltunneln bak till höljet? Undrar bara hur problemet har kunnat uppstå så plötsligt när inget tycks ha ändrats?


Ja så brukar det vara, på en av mina bilar kärvade vajern i höljet , men efter demontering och infettning så vart det ok igen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Jag har provat att hälla olja i höljet, och ibland kärvar pedalen lite, men ibland inte. Oavsett så hugger kopplingen dock. Ska prova o demontera vajern imorgon så får vi se vad det var för skick på den....

Tack för alla svar!

6 Senaste redigerad av mr west (2012-06-06 23:32:35)

Jaha.... idag har jag ägnat ca 9 tim åt att byta till ny kopplingsvajer, få loss det fastrostade "höljet" och byta till ett nytt , montera och demontera pedalstället ett otal gånger, justera frispel osv osv osv.

Jag har nu så stor vinkel som möjligt på höljet, typ 3-4 centimeter. Den är iallafall större än innan. Om jag gör ännu skarpare vinkel blir vajern mer spänd och kopplingen slirar. Men nu till slut är vingmuttern där bak på dom yttersta gängorna och jag har ca 1 cm frispel på pedalen.

Vibrationerna är ändå kvar!

De motorfästen (4st) och växellådsfästen jag hittat (hur många är dom?) har jag dragit åt så gott jag kunnat, men vibrationerna är är oförändrade!

Framförallt dragläge på låga varv håller på att få bilen att skaka sönder, men gasar man lite mer är det ganska lugnt. Och när man har fart är det inga problem att växla mellan 2an, 3an o 4an osv....

Vad är nästa grej att kolla för att allt ska bli bra???!!!

7

mr west skrev:

Jaha.... idag har jag ägnat ca 9 tim åt att byta till ny kopplingsvajer, få loss det fastrostade "höljet" och byta till ett nytt , montera och demontera pedalstället ett otal gånger, justera frispel osv osv osv.

Jag har nu så stor vinkel som möjligt på höljet, typ 3-4 centimeter. Den är iallafall större än innan. Om jag gör ännu skarpare vinkel blir vajern mer spänd och kopplingen slirar. Men nu till slut är vingmuttern där bak på dom yttersta gängorna och jag har ca 1 cm frispel på pedalen.

Vibrationerna är ändå kvar!

De motorfästen (4st) och växellådsfästen jag hittat (hur många är dom?) har jag dragit åt så gott jag kunnat, men vibrationerna är är oförändrade!

Framförallt dragläge på låga varv håller på att få bilen att skaka sönder, men gasar man lite mer är det ganska lugnt. Och när man har fart är det inga problem att växla mellan 2an, 3an o 4an osv....

Vad är nästa grej att kolla för att allt ska bli bra???!!!

Om vajern är så kort...Har du köpt vajer till rätt årsmodell?Du har inte olja på lamellen?

8 Senaste redigerad av mr west (2012-06-07 09:38:07)

Jo, jag blev ju väldigt fundersam så fick ta ur och mäta en extra gång... 226 cm, precis som den gamla var den, så det ska vara rätt till en 69a. Jag har dubbelkollat att höljet har åkt på ordentligt i framkant, och att vajern sitter rakt på kroken från pedalen. Att vingmuttern sitter på dom yttersta gängorna kan kanske förklaras av att jag förlängt höljet med distans och att vajern inte tänjt sig än?

Olja på lamellen är ju ett tips jag hört från annat håll också! Det var en bilmekaniker som tyckte att det bara var att åka ut och slira på kopplingen tills det försvann. Fast nu har jag tagit ganska många testrundor tycker jag. Finns det nåt sätt att kolla om det läckt olja på lamellen utan att riva ur hela motorn? Jag gjorde ju ett oljebyte innan problemen uppstod, kan det ha med det att göra? Hällde i 10-40 mineral. Är det vits att byta till 20-50 och hoppas att det inte läcker...?

Usch, kan inte sova gott förrän bubblan e kry.... tacksam för all hjälp!

9

Tycker det kåter som om lamellerna eller/och tryckplattan är vinda eller möjligen felmonterad. Ta ur grejerna och kolla om allt är rakt och rätt monterat.

//Björn

10

Ja det är ju en grej som står med i felsökningen i handboken, men jag undrar om det kan uppstå så plötsligt? Kopplingen funkade ju klockrent hela våren tills jag kom till en avfart för ca 2 veckor sen. Jag vill ju helst kolla allt innan det blir dags att hiva ur motorn... Många frågor blir det, men jag har inte meckat med bilar eller bubblor innan...

11

Sådärja, då var motorn ur. Det gick ju inte lika snabbt som reklamen säger, men det gick väl OK för att vara första gången. Jag byter kopplingen, utrampningslager, värmekammrarna ,renoverar pinnbultarna i motorn, ventiltätningar, , knaster, stötstångsrörstätningar och så packningen innanför för svänghjulet byter jag också så har man det gjort. Sota ur topparna ska jag göra också.

Finns det nåt annat man bör göra eller kolla när motorn ändå är ur? Finns det nån packning mot växellådan man bör byta? Oljepump? Oljetrågspackning? Motorn gick bra förutom kopplingen.

Vill helst inte missa nåt nu när jag har chansen så kom gärna med tips!

12

mr west skrev:

Sådärja, då var motorn ur. Det gick ju inte lika snabbt som reklamen säger, men det gick väl OK för att vara första gången. Jag byter kopplingen, utrampningslager, värmekammrarna ,renoverar pinnbultarna i motorn, ventiltätningar, , knaster, stötstångsrörstätningar och så packningen innanför för svänghjulet byter jag också så har man det gjort. Sota ur topparna ska jag göra också.

Finns det nåt annat man bör göra eller kolla när motorn ändå är ur? Finns det nån packning mot växellådan man bör byta? Oljepump? Oljetrågspackning? Motorn gick bra förutom kopplingen.

Vill helst inte missa nåt nu när jag har chansen så kom gärna med tips!

Det sitter en backbox runt ingående axeln i lådan som du åxå kan byta.Kolla åxå ventilstyrningarna (speciellt då avgasstyrningarna) eftersom dom brukar vara rejält glappa på en gammal sliten motor.

13

Tack, vad bra! Precis nåt sånt där som vore dumt att missa!

Kan man byta styrningar själv med vanliga verktyg om det skulle behövas? Har för mig att det stod i boken att sånt lämnas till en "machine shop" ...och vilka passar till min motor:
http://www.classicvw.se/motordelar/topp … 56_160_161

Packboxen från växellådan, är den lättbytt? Du menar denna:
http://www.classicvw.se/packbox-vaxella … cts_id/402

14

mr west skrev:

Tack, vad bra! Precis nåt sånt där som vore dumt att missa!

Kan man byta styrningar själv med vanliga verktyg om det skulle behövas? Har för mig att det stod i boken att sånt lämnas till en "machine shop" ...och vilka passar till min motor:
http://www.classicvw.se/motordelar/topp … 56_160_161

Packboxen från växellådan, är den lättbytt? Du menar denna:
http://www.classicvw.se/packbox-vaxella … cts_id/402

Packboxen knackar du försiktigt på plats med en lämplig rörbit efter att du tagit bort urtrampningslagret.Att byta styrningar är betydligt svårare eftersom du även behöver brotscha ventilsätet efter bytet.

15

Hur får man ut packboxen på bästa sätt då? Bara pilla lite med en skruvmejsel eller...

16

MrIcka skrev:

Hur får man ut packboxen på bästa sätt då? Bara pilla lite med en skruvmejsel eller...

Knacka in en skruvmejsel i kanten och bryt bort den.

17

stickan skrev:
MrIcka skrev:

Hur får man ut packboxen på bästa sätt då? Bara pilla lite med en skruvmejsel eller...

Knacka in en skruvmejsel i kanten och bryt bort den.

Gick inte på min 67'a, borrade ett par hål i p-boxen drog i ett par gipsskruvar i hålen (inte för långt) sedan åhej med en svetstång..

S

18

Hur vet man om styrningarna är bra? Är det bara att känna med handen att det inte finns nåt spel eller hur gör man? Om dom behöver bytas -om den nya styrningen är lika stor utvändigt som den gamla behövs väl ingen brotschning, eller tänker jag fel då?

En annan fråga till er som har koll på det här... på min motor står det till vänster "29 VW" och till höger "000.101.102A". Vad betyder det? Är det originalmotorn?

19

mr west skrev:

Hur vet man om styrningarna är bra? Är det bara att känna med handen att det inte finns nåt spel eller hur gör man? Om dom behöver bytas -om den nya styrningen är lika stor utvändigt som den gamla behövs väl ingen brotschning, eller tänker jag fel då?

En annan fråga till er som har koll på det här... på min motor står det till vänster "29 VW" och till höger "000.101.102A". Vad betyder det? Är det originalmotorn?

Styrningen behöver inte brotschas men däremot ventilsätet efter styrningsbytet.
Du har motornumret instansat i vevhuset under stödet som generatorn står på.Har du en 1500 så ska bokstaven H stå före nummret.

20

Okej, jag tror jag fattar hur du menar, imorgon ska jag ta en titt på det där. Lyxigt att få så mycket hjälp av alla här, en del är vad jag förstår väldigt gamla i gemet... Det uppskattas!

Men, hur var det nu, hur avgör man om styrningar och säten är OK på ett enkelt sätt?

21

mr west skrev:

Okej, jag tror jag fattar hur du menar, imorgon ska jag ta en titt på det där. Lyxigt att få så mycket hjälp av alla här, en del är vad jag förstår väldigt gamla i gemet... Det uppskattas!

Men, hur var det nu, hur avgör man om styrningar och säten är OK på ett enkelt sätt?

Du tar bort ventilfjädrarna och vickar ventilen i sidled.Är det mycket glappt så är det inte bra...

22

Hmmm... Jag kanske får svänga förbi nån meck med topparna som får avgöra hur mycket som är "mycket"... Då håller jag tummarna för att allt e fint, men jag har ju ingen aning om motorns historia. Stort tack för hjälpen här långt!

23

Avgasstyrningarna i topparna har ofta nått förslitningsgränsen redan efter 800 km så det är nog ingen risk att dina är bra.

24

Va!? ...du menar inte 8000 mil...? Eller iallfall 800 mil....? Låter ju helt sjukt att bygga en motor som bara håller 80 mil? Jaha... då e det väl lika bra beställa styrningarna direkt? Och om dom slits så fort lär väl även ventilerna slitas ner när dom sitter lösare i?

25

mr west skrev:

Va!? ...du menar inte 8000 mil...? Eller iallfall 800 mil....? Låter ju helt sjukt att bygga en motor som bara håller 80 mil? Jaha... då e det väl lika bra beställa styrningarna direkt? Och om dom slits så fort lär väl även ventilerna slitas ner när dom sitter lösare i?

800 mil skulle det ju vara och detta gäller originalstyrningarna... ICQ/ab Styrningarna man köper idag är hårdare och håller betydligt längre..Ventilskaften slits bara obetydligt.