Så där ja! Efter att ha bytt alla gummislangar så passerade EH 68:an idag besiktningen! Klart skönt... Nu har jag för första gången i mitt liv 3 besiktade VW-veteraner. Klart lyxigt. Nu skall pickisen få agera laståsna och köra bort en massa bös.
26 2011-06-01 16:29:56 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-06-01 16:30:10)
27 2012-05-05 19:44:56 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-05-05 19:45:58)
Nej nu sätter vi ett litet stopp i barndoormeket och slänger in en 68:a pickis emellan...
Planen är att allt som varit silvermålat av någon tidigare ägare nu skall bli cloudwhite. Dessutom måste huvudbromscylindern renoveras.
Grabben låter mig inte göra något själv i garaget när det handlar om att skruva av däck och pumpa domkraft. Det bådar ju gott i och för sig
Inte helt lätt för en liten människa att få vikt på domkraften...

Det där kommer ju gå undan när du har hjälp i garaget... 
late,
in love,
and a little drunk..
Kör du ventilationsgallret i fronten neptunblått? 
Kör du ventilationsgallret i fronten neptunblått?
Ja det är planen för det är väl så det ska vara...
Kolla in denna som ligger uppe på The Samba...
Vilken vagn:

Jag har fortfarande inte tagit bort den överdragskädsel som sitter över mina blåa stolar. Fast när jag såg detta så blev jag väldigt motiverad att börja sprätta klammer.

Löjligt fräsch, men den går ju inte att använda ens.
Gillar din eh Nicko, med lite grova vinterdäck är den sååå ball!
Löjligt fräsch, men den går ju inte att använda ens.
Gillar din eh Nicko, med lite grova vinterdäck är den sååå ball!
Tyvärr skall just de grova däcken krängas av nu. De är både ovala och torrspruckna men tack vet ja!
Oj, där har vi facit till hur jag vill att min ska se ut när den är klar, minus reflexen under förardörren. Tillyxad med ventilationsrutor i dörrarna och allt... 
Härligt! Nu saknar jag den ännu mer... 
Det blev en helkväll i garaget i går. Rostlagade upp kofångare och spacklade upp lagningen. Förberedde fälgar och plockade isär allt inför blästring. Var i väg med lasset till blästraren idag på lunchen. Allt skall nu äntligen få bli vitt det som vitt skall vara.
Dessutom bytte jag en dålig reflektor i bak och kopplade lite ny el eftersom den hade dålig jord.
Jag är rätt så sugen på att ta denna vagnen till Bugrun i år men var tusan sover man då? Kanske det får blir tält på flaket igen :-)
Är det någon som vet var man kan köpa kederlisten som sitter mellan kofångardelarna fram?
Hittade både nya kederlister och nya fotsteg till kofångarna på Wolfsburg-West. Nu är de beställda.
Härligt! Allt blir blästrat och lackat under nästa vecka och paketet med de nya fotstegen och kederlisterna är redan i Paris!
39 2012-05-23 15:29:39 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-05-23 15:30:57)
Så där ja!
Då har jag varit och hämtat upp alla delar från blästraren. Rena festen detta (det tyckte visst hönsen också). Vilken känsla det är att montera fräscha grejer på bilen.

Blev tvungen att testa montera direkt:

Skall kanske kladda dit det svarta som skall vara på emblemet också.
Fälgarna lämnade jag direkt hos grannen som skall kränga på nygamla C-däck på dem. Sedan återstår att fixa gråa kapslar.
Sedan måste jag få tag i någon som kan blanda ihop den neptunblåa färgen. Har inte riktigt haft tid att rodda i det än men hittade lite på botten i en burk hemma.
Tjusigt 
Det går att beställa neptunblå på sprayburk på Mekonomen. Bättrade på lite på min vagn. Blev ok.
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fee6f93add80bf5863654a4cb264b388.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297
42 2012-06-02 17:07:24 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-06-02 17:11:07)
Det färdiga resultatet blev ju lite trevligare än innan eller? Före-bilden kommer sist. Nu återstår att få hem de råa kapslarna från VW-importen och att spruta dem gråa. Måste renovera huvudbromccylindern också eftersom den läcker. Funderar på om det blir denna som skall ta mig till Bugrun i år.
43 2012-06-02 17:14:55 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-06-02 17:15:26)
De nya fotstegsgummina från WolfsburgWest var trevliga att montera...
Ta pickisen och sov i tält det kommer vara varmt och skönt i regnet. 
Ta pickisen och sov i tält det kommer vara varmt och skönt i regnet.
Tror vi har elplats på försäljningen i år så det ordnar sig nog...
Rev just huvudbromscylindern. Den har ju en bromsjuskontakt och vad jag tror är två kretsövervakare. De två kretsövervakarna pulveriserades nästan i handen. De är med andra ord slut. Inte för att de behövs för funktionen men varför inte byta dem nu när allt är på bänken. Är det någon här som vet hur de tre kontakterna fungerar? Är det i princip tre bromsjuskontakter som sitter där eller är det något speciellt med kretsövervakarna? Mekonomen hade nämligen bara bromsljuskontakten.
Tänk så bra det är att ha lite extra skrot på gården. 1500-bubblan som skall få donera sin växellåda till barndooren hade som tur var sin huvudbromscylle kvar. Förra ägaren plockade rätt så mycket på den men den satt kvar och hade två rätt så friska bromskretsgivare kvar. Efter lite bråk med världens mest sluta HBC så fick jag tillslut loss den och kunde ta loss givarna. De ligger i rengöringsbad nu och skall på pickisen imorgon förhoppningsvis.
Snyggt jobb med detaljerna Nicko. Vitt ska det vara! 
Härligt, att du fixar upp den igen
Kommer ihåg när jag och Goopher hämtade den i ett gammalt garage där den stått i säkert 25 år. Garaget skulle rivas och pickisen ut. Det var fortfarande luft kvar i däcken och bromsarna tog hjälpligt så vi kunde bogsera ut den till garaget i Romme. Hoppas man får se den framöver 

49 2012-06-04 18:52:30 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-06-04 18:53:07)
Tackar för kommentarerna. Det är en trevlig vagn. Precis som Goopher sa... en tidsmaskin. Speciellt om man kollar in bakrutedekalen från "Bil och Buss".
Nu sitter det en upphonad och urtvättad huvudbromscylle på pickisen med nya kolvar och nya gummin. Det yttre gummit emot stötstången var helt slut så inte undra på att det läckte. Nu skall det inhandlas bromsolja och luftas bromsar sedan blir det nog ett långtest till VW-fikat i Götene och fungerar det så blir det nog Bugrun med denna vagn.
Fick även de råa kapslarna jag beställde för ett tag sedan. De formligen dröp av fett för att inte rosta så de lär tvättas ordentligt innan det får den silvergråa lacken.
Stack iväg på lunchen idag och lämnade in mina nya navkapslar från VW-importen på en pulverlack-firma jag hittade i stan. Har jag tur är de klara till på fredag men det verkade tufft för dem att hinna.
Kulören bilr RAL7004. Hoppas den lirar nu!
http://www.themeter.net/ral_e.htm