1 Senaste redigerad av Ceejay (2012-05-31 20:07:04)

Äntligen!

Nu är jag bussägare och det kommer bli en bra sommar om allt går rätt. Jag har just köpt en -79:a som i princip stått still i 11 år, lite småfix finns för att få genom den på bes och och redo för sommarens strapatser. Det är första delmålet. Tanken är också att som för dem flesta, sätta sin egen prägel på den, modernisera lite mm. Tuffa till den med sänkning lockar ju, men det har jag minsann sett vad det kan resultera i ICQ/ae  Så vi får se lite längre fram...

Först ska bussen hämtas hem, och sen väntar fixning av bromsar och rattlås bl.a. Nån som har delar i Skåne? Hojta till isf!
Storservice ska också göras då den stått så länge, tips och synpunkter på vilket det nödvändigaste bör vara efter dessa år?

Post's attachments

742web.jpg, 35.04 kb, 448 x 336
742web.jpg 35.04 kb, 236 downloads since 2012-05-31 

2

Oj vilken fin buss.. men den måste ju självklart sänkas !?  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

3

Aha.. välkomen till forumet.. baserat på dina antal inlägg Default/smile

Vi är ett härligt gäng kring malmö och vissa sitter på mer eller mindre parti av gamla delar.. så fiska du så ska du nog få napp i närområdet Default/smile

4

Tackar, ska bli skoj det här! Det där med sänkning kommer jag nog att återkomma till, men tänker mig isf en lite varsammare sådan även om det ser coolt ut att slamma den.

Känns ju skönt att veta att de finns godsaker här i bygderna, och därmed också en hel del likasinnade  ICQ/ab Bromscyl bak och rattlås är det viktigaste än så länge, får se om jag får napp.

5

Slam that bitsch  !! ICQ/ad

Nä men lite sänkning e nog okey. Ser ut som en trevlig buss. ..
Ser fram mot mer bilder. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6 Senaste redigerad av Ceejay (2012-05-31 20:08:03)

Japp fler bilder kommer snart, ska bara komma överrens med tekniken här så jag får bilderna direkt in här bland texten som ni andra. Jag är visst lite trög på den punkten märker jag :s

Om jag fortfarande vill ha åkhöjd kvar, är det nåt sånt här jag ska på då?  http://www.classicvw.se/sanksats-t2-67- … cts_id/452

Post's attachments

745web.jpg, 45.84 kb, 448 x 336
745web.jpg 45.84 kb, 226 downloads since 2012-05-31 

7 Senaste redigerad av Johan W (2012-05-31 19:00:20)

Minska bildstorleken med hälften

Ja lr snarare den http://www.classicvw.se/sanksats-t2-68- … cts_id/453

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8 Senaste redigerad av Ceejay (2012-05-31 20:03:37)

Ja, rätt sänksats till rätt årsmodell kan nog vara bra hehe ICQ/ad En bild till bjuder jag på också!

Post's attachments

736web.jpg, 31.89 kb, 448 x 336
736web.jpg 31.89 kb, 224 downloads since 2012-05-31 

9

Fin buss!
Jag röstar för en höjning av den, någon mer? Ingen?   Default/lol
Bli en till mot strömmen, höj!   ICQ/ag
Gå in på BajaBus sidan..............

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

10

Nog för att jag gillar att gå mot strömmen allt som oftast, men höja en buss som redan från början har tvivelaktiga vägegenskaper känns inte så klokt... men ballt hade säkert sett ut! Inga tips på viktigaste kontrollerna nu när den stått så många år? Jag vill komma ut på vägarna snabbt men givetvis göra det som är viktigt och just nu nödvändigt. Tips välkomnas.

11

Bromsar och byt ut bränsleledningar.
Storservice på motor.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

köp kvalitets bränsle ledningar.. finns en del som haft tidiga problem med gummislangar från billighets kedjor.. ICQ/ad
kolla däck efter torrsprickor..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Tackar för bra tips! Ska lägga till det där med bränsleledningar, det hade jag inte funderat över så mkt förutom att byta filter där. Bromsar ska göras, det behövs inför besiktning. Service i övrigt tänkte jag: Ny rem, stift, olja +filter och luftfilter, och så bränsleledningarna då med. Sen dyker det säkert upp nåt mer när man ändå är där och rotar...

14

Det sitter väl en insprutare i den ?

De är kända för att vara känsliga för tjuvluft/vakuumläckage ( fråga mej... ICQ/ad ) så byt de slangarna åxå, kostar ju inte många kronor.

You´ll never know...

15

Ja det stämmer, värstingmotorn på 69 hk ICQ/ag  Men ok, bra att att veta att jag ska lägga lite kärlek på bränslesidan också, får ta och skriva upp det där med på inköpslistan, för hursom lär det behövas för eller senare ju. Tack för tipsen!

16 Senaste redigerad av Ceejay (2012-06-13 21:54:21)

Ja då var bussen äntligen på väg hem då... Blev "bara" 240 mil t o r :s

Post's attachments

red1.jpg, 408.03 kb, 1024 x 768
red1.jpg 408.03 kb, 218 downloads since 2012-06-13 

red2.jpg, 327.39 kb, 1024 x 768
red2.jpg 327.39 kb, 228 downloads since 2012-06-13 

red3.jpg, 355.7 kb, 1024 x 768
red3.jpg 355.7 kb, 192 downloads since 2012-06-13 

red4.jpg, 254.78 kb, 1024 x 768
red4.jpg 254.78 kb, 211 downloads since 2012-06-13 

red5.jpg, 384.03 kb, 768 x 1024
red5.jpg 384.03 kb, 219 downloads since 2012-06-13 

17 Senaste redigerad av Ceejay (2012-06-13 21:59:16)

Tänkte det kunde vara på sin plats med lite fler bilder som ovan. Nu är bussen iaf på plats i sitt provisoriska hem tills den är körklar och godkänd av högre makter... Sista bilden är allt lite "termos" eller vad säger ni  ICQ/ad  Får nog sitta kvar ett tag iaf, finns annat att pyssla med. Har snabbt funnit svaret till varför det var noll bromsverkan där bak, bara att byta, är förhoppningsvis klart under helgen.

Post's attachments

red6.jpg, 322.02 kb, 1024 x 768
red6.jpg 322.02 kb, 225 downloads since 2012-06-13 

18

Den ser riktigt prydlig ut redan nu så det här blir nog riktigt fint !

Låt termos prylarna sitta ett tag du innan du ev. river av dom, men de har en benägenhet att växa på en så att säga.. ICQ/ad

You´ll never know...

19

Efter mina erfarenheter så är det alltid bra att gå igenom el systemet lite med och kolla anslutningar osv kan ställa till med mycket.

VW 1600 Typ3 Fastback -68

20

Äntligen händer det lite grejer! Efter att ha svurit mer än vad som är hälsosamt samt prövat ungefär alla verktyg/nycklar/tänger och dyl som jag har, har jag äntligen lyckats byta bromsslangarna bak. Inte bara var det svårt att får tag i den ena av dem (som alltid verkar vara beställningsvara tvärtemot kompisen på andra sidan), de vägrade dessutom att lossa från röret. Men efter att jag lossat hela schabraket med rör och allt, satt det i ett skruvstäd, och tog fram en ohälsosamt stor polygrip, ja då gick det tillslut.

I bara farten bytte jag fläktremmen, tätade diverse rör och slangar, fick fast drivaxeldamasker samt började jobba på ett av oken fram. Det gick rejält trögt, men med lite motion samt en del slipning av anliggningsytor samt skiva och numera en del kopparpasta, hoppas jag få ordning på det så att både jag och bes blir nöjda. Näst på tur står byte av tändningslås/rattlås som bes slog ner på, sjukt störigt att behöva byta bara för att rattlåset inte fungerar... sen hoppas jag det blir provkörning för att känna på bromsarna, har bytt innehållet där bak också, så det hoppas jag fungerar så gott som av sig självt.


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/eb468519f6aaa0c2c3ca151a60a40f3c.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ff43bf0a38470f61e92ffc1c21b3c98c.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

21 Senaste redigerad av Ceejay (2012-06-20 22:18:26)

Lite bilder från senaste dagarna. Nästa gång blir det nog lite bilder på utsidan och insidan, där behövs det också snyggas till lite.

Post's attachments

red10.jpg, 78.31 kb,  x
red10.jpg 78.31 kb, 1 downloads since 2012-06-20 

red11.jpg, 69.68 kb, 448 x 336
red11.jpg 69.68 kb, 225 downloads since 2012-06-20 

red12.jpg, 76.37 kb,  x
red12.jpg 76.37 kb, 2 downloads since 2012-06-20 

22

Bussen besiktigad och klar för två år framöver!

Ja bes gick fint och känslan av att ha fått genom den efter 11 års stillestånd på två veckors tid känns ju onekligen rätt bra. Rattlås och bromsar fram och bak samt lite rör och slangar åtgärdades innan bes. Men som alltid finns det ett men. Semestern närmar sig och planen är såklart att åka buss, men 1:
- Motorn är hemskt klen på låga och mellanvarv, men rask och pigg på höga varv, lite som en femhalva på moped för er som minns? Insprutning är det ju, och otäta slangar har jag försökt åtgärda, men kanske finns mer att kika på där. Luftfilter och tändstift är såklart nytt, och övriga tänddelar ok. Vilka ställen kan jag börja felsöka på?
2:
- Bromsarna fram ligger på för mycket för att kunna åka långt med, oken är i ok kondition men min undran är om skivorna blivit för tunna för okens bästa så att det är därför de har svårt att släppa tillbaka helt?

23 Senaste redigerad av Ceejay (2012-07-16 22:04:02)

Lägger upp några skitiga bilder från semestern. Många mil på Norrländska grusvägar och ständigt regn ger en klart bruksig look iaf  ICQ/ae Totalt har 240 mil avverkats på de åtta dagarna som semestern varade, det är också ganska exakt så mycket bussen alltså rullat på 11 år. Rekord! Inga problem vare sig upp eller hem vilket var skönt. Däremot visade sig bussen från sin allra törstigaste och ganska inkontinenta sida då den den efter några timmars motorvägskörning på väg hem, förutom att sörpla i sig olja, också börja spotta ut den så hela baken på bilen numera är svartprickig och härligt kladdig, men hem kom jag ju ändå, och lite skit har väl ingen dött av... Får bli att undersöka det senare så jag har en skottsäker motor till nästa sommar och redan planerade längre utflykter, 240 mil på en vecka måste ju bräckas  Default/lol

Ja just det, har också snabbt blivit riktigt bra på vw-spotting, spårade upp fyra bussar bara inom ett par kilometer, stannade till vid ett av ställena då ägare verkade vara hemma, och jodå, han hade en del kul bussprojekt på gång i garaget, hoppas få se dem här framöver, inget var nyare än -66 och många fönster var det... Så mycket kan jag väl säga, kul!

Post's attachments

busse 1.jpg, 408.74 kb, 1024 x 768
busse 1.jpg 408.74 kb, 221 downloads since 2012-07-16 

busse 2.jpg, 72.2 kb, 336 x 448
busse 2.jpg 72.2 kb, 237 downloads since 2012-07-16