Bröl!
Vi är i full gång med renovering av min 2.0L Typ 4-motor, och inköpslistan blir bara större och större. Nu senast insåg vi att ventilstyrningarna i topparna är ledsna, och det är tydligen inget man byter själv (jag själv kan ingenting, men jag har hjälp av min något klokare bror som har hjälp av en väldigt klok VW-fantast). Får lämna iväg till någon lokal firma alltså, och jävlar vilken tid det skulle ta. Och hög kostnad. Därtill ska ventiler bytas, pinnbultarna till grenrören (89kr/ST?!?!) etc.
Jag behöver hjälp att motivera mina köp. Vi har redan lagt ut 6-7kkr (cylindersats, packningar och lager inkluderade) och med ovan nämnda grejor lär det bli mycket mer. Det drar dessutom ut på tiden och sommarens äventyr står lite på spel.
Är motorn värd dom här kulorna? Vad blir han värd (i pengar, inte i kärlek) efter renoveringen?
Vad kostar en begagnad motor som går helt okej bra? Har du en sån till övers?
Nähe, har du fräscha toppar då? Vad vill du ha för dom?
Tack för att forumet finns, håller viss motivation uppe.. men jag behöver mer hjälp ändå!
/Jesper
även om typ4 motorn ni renoverar inte har lika stora problem med styrningarna...
Klart att bilen i sig inte ökar något i värde (köparen skiter ju i om motorn är totalrenoverad eller om den bara fungerar), utan tänkte mest på om det finns något värde i en totalrenoverad motor i sig (såld utan tillhörande bil).. men det är ju oviktigt. Det är som ni säger en investering i upplevelser och "bekymmersfritt" resande (även om problem är en del av resan imo).