1

Bröl!

Vi är i full gång med renovering av min 2.0L Typ 4-motor, och inköpslistan blir bara större och större. Nu senast insåg vi att ventilstyrningarna i topparna är ledsna, och det är tydligen inget man byter själv (jag själv kan ingenting, men jag har hjälp av min något klokare bror som har hjälp av en väldigt klok VW-fantast). Får lämna iväg till någon lokal firma alltså, och jävlar vilken tid det skulle ta. Och hög kostnad. Därtill ska ventiler bytas, pinnbultarna till grenrören (89kr/ST?!?!) etc.

Jag behöver hjälp att motivera mina köp. Vi har redan lagt ut 6-7kkr (cylindersats, packningar och lager inkluderade) och med ovan nämnda grejor lär det bli mycket mer. Det drar dessutom ut på tiden och sommarens äventyr står lite på spel.

Är motorn värd dom här kulorna? Vad blir han värd (i pengar, inte i kärlek) efter renoveringen?
Vad kostar en begagnad motor som går helt okej bra? Har du en sån till övers?
Nähe, har du fräscha toppar då? Vad vill du ha för dom?

Tack för att forumet finns, håller viss motivation uppe.. men jag behöver mer hjälp ändå!  Default/hmm

/Jesper

VW Blombuss -77

2

Styrningar är en bra investering, på typ 1 motorn kanske den viktigaste ICQ/ad även om typ4 motorn ni renoverar inte har lika stora problem med styrningarna...
Svårigheten är att idag hitta en fräsch motor, de finns en del motorer till salu men där är 90% i okänt skick och troligen i samma skick som den ni renoverar...

Det är gamla maskiner och de flesta försöker göra en så billig o bra renovering som möjligt, men idag finns det väldigt få orenoverade bussmotorer kvar som är i bra skick...

En fräsch renoverad motor med papper / kvittton på vem som gjort vad är givetvis värt mer pengar än den okända motorn som den okände plockade ur en utrostad buss i mitten av 80 talet ICQ/ad kollar man exvis på typ 1 är det inte ovanligt att nyrenoverade motorer säljs för 20 000 och uppåt.

Typ4 motorn är lite dyrare att renovera, men håller bättre och har lite mer knuff i orginal utförande :=)
och ett mkt bra alternativ i en buss.

men som svar kan jag nog bara säga att det kommer att kosta pengar att renovera, speciellt om man inte kan göra saker själv och måste lämna in till motor renoverare. ICQ/ao
men sen har du en motor som kommer att hålla i många sköna mil bara man sköter den rätt :=)

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Vad som är värt att kosta på beror på hur man ser det. Tror man att bilen ska öka motsvarande i värde så biter man sig nog själv i röva men man köper sig förhoppningsvis fri från framtida problem och då är det lättare att motivera. En hobby är svår att få ihop rent ekonomiskt men man får ju så mycket mer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ett resonemang är att de antal tiotusingar ni lägger ut på motorn nu, behöver ni inte lägga ut på bärgning när ni är på långresa sen. Det andra argumentet, om man tänkt äga bussen ett tag, är att ni troligtvis har många bekymmersfria resor framför er! Ska man köpa och reparera en buss på ren spekulation är inte motorrenovering någon lönsam affär, den gemene kunden vill inte betala vad det kostar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av jgrund (2012-05-22 00:26:31)

Tack för alla poäng ICQ/ab Klart att bilen i sig inte ökar något i värde (köparen skiter ju i om motorn är totalrenoverad eller om den bara fungerar), utan tänkte mest på om det finns något värde i en totalrenoverad motor i sig (såld utan tillhörande bil).. men det är ju oviktigt. Det är som ni säger en investering i upplevelser och "bekymmersfritt" resande (även om problem är en del av resan imo).

Passar på att slänga in en följdfråga: Är det någon som har tips på människor som tar sig an topplock av det här slaget? (Har för övrigt svårt att få tag på nya ventilstyrningar.. Tips?)

VW Blombuss -77

6

Jag fixar topplock

Gasar till det rasar!

7

Kul att läsa att en till dåre gör en totalrenovering på sin 2.0! Jag har precis kört in min motor efter renoveringen. Det händer grejer! jag betalade ca 25000 för kalaset och sjukt nöjd! den går som en dröm!! Lite vassare CB kam annars orginal! Han som gjorde jobbet hittar du i Falun på Bilskrotcentralen! han kan ha min gamla utbytes motor kvar! Han heter Robban 023-312281 Grym snubbe!

8

Kul att läsa att en till dåre gör en totalrenovering på sin 2.0! Jag har precis kört in min motor efter renoveringen. Det händer grejer! jag betalade ca 25000 för kalaset och sjukt nöjd! den går som en dröm!! Lite vassare CB kam annars orginal! Han som gjorde jobbet hittar du i Falun på Bilskrotcentralen! han kan ha min gamla utbytes motor kvar! Han heter Robban 023-312281 Grym snubbe!

9

Jörgås Smörgås skrev:

25000:- Mycket pengar det!! Bytte han allt då? Även block och kåpor?

Gasar till det rasar!