För två år sedan var jag på en tipspromenad med några kompisar och nuvarande flickvännen, kanske 50meter från parkeringen längs med tipspromenadrundan så stod denna buss bakom en sommarstuga.
Fyndskicket 

Jag glad som aldrig förr!

Placerad på sin nya viloplats.
Den svinshysta takluckan!
Stängd.
Och såhär ser den ut idag

Bussen är från början en militärbuss, antagligen flygspaning eller liknande då den har en grön väldigt gedigen stol med nedfällbart ryggstöd, på ryggstödet är det fastskruvat tjock gummimatta förmodligen till för att stå på och kika ut genom luckan i taket.
Efter militärtjänsten så köpte någon bussen för att köra runt barn i den på sommarkollon i sörmland.
Kommer inte riktigt ihåg historien i skrivande stund...
Bussen har alltså en ganska speciell taklucka som förmodligen är monterad i militären. Handtaget och låsanordningen är volkswagen. Luckan öppnas först uppåt i framkant sedan kan man skjuta den på de två hjulen som finns i bakkant, tills luckan ligger platt mot karossen.
Mörkläggningsbelysning fanns också monterad när jag hämtade den, dock finns inte reglaget till vänster om ratten. Men plåtplattan med indikation på de olika lägena finns kvar.
Nu är bussen helt isärtagen, då huvudbalkarna mellan framvagn och bakvagn helt har rostat av har jag börjat lite smått med att laga ramen fram ovanför framvagnen. Nu i sommar tänker jag försöka hinna få ihop en helt ny bottenplatta som jag bygger ihop bredvid bussen och sedan skjuter in under och lyfter på plats.
Då jag för tillfället säsongsjobbar på en norsk skidanläggning så kan jag inte mecka så mycket buss, vilket får mina fingrar att klia något så förbannat! Men snart är säsongen över!
Letar fram lite flera bilder snart och postar!