26

Svwerker skrev:

Första gången jag såg den var nog i början av 90-talet när Skans hade den, samma stuk som nu men lite mindre puts. Då hade han laddat turbo genom IDA och kollapsat flottörerna så han funderade på att sälja förgasarna. Jag tror att han åkte sugmotor året efter men är osäker.

Det jag gillar är just att stuket bestått sedan ursprungligen byggdes. Magnus har i mina ögon förädlat den med nya aluinredningen samt en metalliclack istället för den solida grå. Han försåg den även med riktiga rutor istället för de tidigare i plast.
Gillar också starkt när den ändå behållits såpass "original" som den ändå får anses vara med orörd instrumentpanel, fungerande pilar ,tank mm. Sen gör det inte mig ngt att den har "sen 55:a " problematiken  ICQ/ad

27

Tack alla övriga för glada tillrop, stärker egot en del trots att jag inte kan ta åt mig äran för bygget Default/lol

Ös på med mer historia ni som har i väntan på ev. svar från Stefan Skans!

28

C.Frisk skrev:

Sen gör det inte mig ngt att den har "sen 55:a " problematiken  ICQ/ad

Inte mig heller bara det att det inte är en sen -55 utan en -56.  Default/lol

Vilket som så är det en väldigt fin bil, det kan ingen bortse från. Jag gillar den!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

I trafik första gången i Sverige: 1955-04-19. Nu blir jag konfunderad.  ICQ/ad

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

30

Bara att kolla chassienumret om man vill vara säker.

Fanns en oval på Typ1-forumet för en tid sedan som hade 1/1-55 som inregistreringsdatum men chassienumret sa tillverkad december -55.
Chassienumret ljuger aldrig men de svenska pappren gör det ofta.

Nu skiter vi i det och beundrar Friskens fina bil och dess fortsatta öde.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Svwerker skrev:

Nu skiter vi i det och beundrar Friskens fina bil och dess fortsatta öde.

haha, jag läste sköte  Default/lol
så jävla nice bil, var väl på Norrköpings marknaden förra året  ICQ/ab

32

Kan också hålla med om en fin bil och ser gärna lite mer bilder på den. Men man kan ju även fixa chassinummer lätt också.

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

33

Mmmummma, vill ha!

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

34

Trevligt med en cal look / race inspirerad bil  ICQ/ag

vw - 67 cal looker 
vw - 62 cal looker
Medlem / Kassör i VW klubben   http://www.acevw.com

35

GB skrev:

var väl på Norrköpings marknaden förra året  ICQ/ab

Va? Vem var vad?

Ali G

36

Svwerker skrev:
GB skrev:

Va? Vem var vad?

Bilen... men jag mena Norrtälje  ICQ/ae
http://img8.imageshack.us/img8/1694/p9248584.jpg

37

GB skrev:
Svwerker skrev:
GB skrev:

Va? Vem var vad?

Bilen... men jag mena Norrtälje  ICQ/ae
http://img8.imageshack.us/img8/1694/p9248584.jpg

Ja det var en jävla skillnad sa han som blev religös. Men där hade den "rätt" bakljus.

Ali G

38

Hej.

Kul att se att bilen återigen har fått en ny ägare.  Jag började bygga bilen 1995. Jag köpte en tom 55a kaross som hade stått i en lada. Målet var att ha en ”besiktad” bil som gick att åka streetrace med. Bland annat så kortades Bakvagnen  5” per sida (efter lite tjat från Porsche-Robban), en bur från Guss monterades in och framvagnen kortades. Skivbromsar sattes på fram, och typ3 bromsar bak. Då var det kompletta typ 3 bromsar om jag minns rätt, anledningen var förutom att få lite bättre bromsar att få ut bakhjulen lite då de tog i svärden.

Motorn (2332cc) köpte jag av en rallycross åkare. Motorn hämtades i ett något skumt område i utkanten av Stockholm (Patte minns nog?=)), men var ett bra pris enligt vad jag tyckte då. När motorn togs isär så var den väldigt sliten, bland annat så införskaffades nytt block och topparna var i behov av att helrenoveras. Från en början så gjorde jag några tappra försök att turboladda. Men då det vart mer mecka än köra (bland annat så förvandlades flotörerna till russin) så tröttnade jag och började köra sugmotor med Weber 48 IDA istället. Det utvecklades senare med ett lustgassystem.

Växellådan hade jag inga problem med alls förens tills slut jag kostade på och köpte en racepreppad låda. Då kom problemen. En standardlåda med endast superdiff och ordentliga drivaxlar fungerade felfritt under en mycket lång tid. Det jag lärde mig av det var att, dyrt inte alltid är bäst! Under några år så fungerade bilen ganska bra. Det som jag hade mest problem med var att stötstängerna kroknade. (Troligen felaktig vipparmsgeometri?)

År 2000 så var jag med i det som kan uppfattas som Stockholm Open, men i själva verket hette ”Snabbast i Stan” och arrangerades av Jocke Qvarnström. Då vann jag den bakhjulsdrivna klassen, vilket blev en riktig snackis på internet.
Jag har många roliga minnen från tiden med denna bil. Men det är ju historia nu.

Jag sålde bilen utan motor och låda till en kille i Malmö, 2002 tror jag det var. Motorn köptes av Tobias Bager och Växellådan av Max i Uppsala.

Magnus Wern som renoverade bilen har gjort ett fantastiskt jobb. Bilen är i ett mycket bra skick nu. ICQ/ab
Jag har några filmer från tiden då jag körde med bilen om det kan vara av intresse?  Jag har även reportage från Wheels och Total VW som jag kan scanna och lägga ut om ni vill?
Jag att det är kul att bilen är kvar i Sverige, och att den är i samma stil som när den byggdes i mitten på nittiotalet.

Grattis till en mycket fin bil och om det är något du undrar över så tveka inte att fråga.

39

Stort tack att du tog dig tid Stefan!!!

Historiken är ju hur kul som helst att ha på en bil, har du lust att "tjöta" lite så får du gärna skicka ett mail eller PM med ditt telnr. så ringer jag upp ngn dag.

Filmer , reportage och tider får du gärna lägga upp i den här tråden om du vill.

/Christer

40

Man kan ju inte annat än älska bilen. Så läcker!
Upp med materialet Stefan, nog många som vill se. ICQ/ab

Mera känd som jb...

41

Personligen tycker jag att dethär är en av de läckraste o fetaste bubblor som byggts..o helt rätt färg oxå ICQ/ab

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

42

Nikke911 skrev:

Personligen tycker jag att dethär är en av de läckraste o fetaste bubblor som byggts..o helt rätt färg oxå ICQ/ab

+1 på den!

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

43

Håller helt med föregående inlägg. Vad är det för färgkod förresten, original -55 är det väl ändå inte?

VW Typ 1 1959 L358 Granatrot

44

Svwerker skrev:

Första gången jag såg den var nog i början av 90-talet när Skans hade den, samma stuk som nu men lite mindre puts. Då hade han laddat turbo genom IDA och kollapsat flottörerna så han funderade på att sälja förgasarna. Jag tror att han åkte sugmotor året efter men är osäker.

Nu när jag går tillbaka i min något tveksamma minnesbank så var det nog fan i slutet på 90-talet jag såg den, vintern 98-99 har jag kommit fram till.  ICQ/ae

Ali G

45

Aerolite skrev:

Håller helt med föregående inlägg. Vad är det för färgkod förresten, original -55 är det väl ändå inte?

Audi Nimbusgrå -00

Skiftar lite lätt åt det gröna hållet.

46

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att scanna än, men jag har lagt upp några gamla filmer på Youtube. Hoppas det funkar?

Körning på Johannisberg. År 2001 om jag minns rätt?
http://www.youtube.com/watch?v=PO5LMf1FoG4

Finalen Snabbast i Stan år 2000.
http://www.youtube.com/watch?v=vGGwtb1oJ8M

47

Misstänker att BMW ägaren år 2000 inte räknat med att bli bortblåst i finalen  Default/lol

Har du ngn gång kört skarpt med dagens fälg/däcksetup bak eller användes de enbart för show´n shine?
Ser att du körde på andra däck på Johannisberg.

48

Jag hade slicksen på centerlinefälgarna, och mönstrade däck (DOT) på plåtfälgarna. På Johannisberg var det krav på DOT märkta däck. Så visst satt de fälgarna annars ofta på bilen.  ICQ/ab

49

Riktigt tuff, med risk för att verka korkad men var det en std pendel vxl låda? Förutom diff o drivaxlar då..

50

Om jag utgår från utväxlarna verkan lådan ha innehåll från senare IRS, 1 o 2, och en tätare 3 o 4. Rätta mig om jag har fel.

Kul att se de gamla filmerna, Skans. Du var rätt startsnabb!  ICQ/ab

Ali G