Hej.
Kul att se att bilen återigen har fått en ny ägare. Jag började bygga bilen 1995. Jag köpte en tom 55a kaross som hade stått i en lada. Målet var att ha en ”besiktad” bil som gick att åka streetrace med. Bland annat så kortades Bakvagnen 5” per sida (efter lite tjat från Porsche-Robban), en bur från Guss monterades in och framvagnen kortades. Skivbromsar sattes på fram, och typ3 bromsar bak. Då var det kompletta typ 3 bromsar om jag minns rätt, anledningen var förutom att få lite bättre bromsar att få ut bakhjulen lite då de tog i svärden.
Motorn (2332cc) köpte jag av en rallycross åkare. Motorn hämtades i ett något skumt område i utkanten av Stockholm (Patte minns nog?=)), men var ett bra pris enligt vad jag tyckte då. När motorn togs isär så var den väldigt sliten, bland annat så införskaffades nytt block och topparna var i behov av att helrenoveras. Från en början så gjorde jag några tappra försök att turboladda. Men då det vart mer mecka än köra (bland annat så förvandlades flotörerna till russin) så tröttnade jag och började köra sugmotor med Weber 48 IDA istället. Det utvecklades senare med ett lustgassystem.
Växellådan hade jag inga problem med alls förens tills slut jag kostade på och köpte en racepreppad låda. Då kom problemen. En standardlåda med endast superdiff och ordentliga drivaxlar fungerade felfritt under en mycket lång tid. Det jag lärde mig av det var att, dyrt inte alltid är bäst! Under några år så fungerade bilen ganska bra. Det som jag hade mest problem med var att stötstängerna kroknade. (Troligen felaktig vipparmsgeometri?)
År 2000 så var jag med i det som kan uppfattas som Stockholm Open, men i själva verket hette ”Snabbast i Stan” och arrangerades av Jocke Qvarnström. Då vann jag den bakhjulsdrivna klassen, vilket blev en riktig snackis på internet.
Jag har många roliga minnen från tiden med denna bil. Men det är ju historia nu.
Jag sålde bilen utan motor och låda till en kille i Malmö, 2002 tror jag det var. Motorn köptes av Tobias Bager och Växellådan av Max i Uppsala.
Magnus Wern som renoverade bilen har gjort ett fantastiskt jobb. Bilen är i ett mycket bra skick nu.
Jag har några filmer från tiden då jag körde med bilen om det kan vara av intresse? Jag har även reportage från Wheels och Total VW som jag kan scanna och lägga ut om ni vill?
Jag att det är kul att bilen är kvar i Sverige, och att den är i samma stil som när den byggdes i mitten på nittiotalet.
Grattis till en mycket fin bil och om det är något du undrar över så tveka inte att fråga.