Dags att få upp en tråd om nya bilen. Bilen känns väl igen utav många men lite nytt har det blivit.
Allt började i höstas när jag på allvar började tröttna på att aldrig bli klar med min soltakare som jag lagt ned alldeles för mycket tid och pengar på. Surfade som vanligt på Blocket och där var den, drömbilen som jag såg första gången på Bugrun -05. Då var den ganska sliten och försedd med original 1500 motor om jag inte minns fel. Nu var den dock totalrenoverad utav Magnus Wern i Eskilstuna. Kontakt togs och strax efteråt bar det iväg till E-tuna för att kolla på bilen, ett handslag senare så var bilen min. Hem till datorn och lägga ut soltakaren på annons och det dröjde inte länge förrän en kompis till Magnus ringer och vill köpa bilen, mycket smidigt då jag kunde hämta och leverera i samma garage!
55:an köptes utan motor och låda då detta behölls från soltakaren. Vintern har ägnats åt att få motor och låda på plats samt att byta ut delar utav bromssystemet. Bak satt det trummor från typ3 men bakom dessa satt det tidiga original sköldar och belägg. Behöll trummorna men bytte sköldar och belägg till sena typ1, får se om jag kan få tag i typ3 delar längre fram. Bytte även huvudcylinder för att kunna montera bromsvätskebehållare från 240. Tidigare satt det dubbla behållare från 50-talsbubbla vilket var ett snyggt arrangemang men opraktiskt då det inte höll riktigt tätt.
Bilen är nu uppstartad och provkörd, ska beställa tid för bromsning samt injustering på rullande landsväg nu till veckan. Motor och låda är byggt utav Hans Landelius och ska förhoppningsvis lämna 160-170hk.
Har fått lite historia på bilen utav Landelius men är det ngn som har mer info så fyll gärna på i tråden. Det jag vill minnas är att bilen byggdes utav en kille som hette Skans och kördes en del på strippen på 90-talet. Ska ha suttit en gammal rallycrossmotor i den på den tiden.
Bilen är reggad och besiktigad som den står med kortad framvagn, kortad bakvagn, skivbromsar fram, bur samt utbytt motor.
Som vanligt är jag hopplös när det gäller att ta bilder när jag skruvar så det får bli ett par bilder i färdigt (nästan iaf) skick.