1

Dags att få upp en tråd om nya bilen. Bilen känns väl igen utav många men lite nytt har det blivit.

Allt började i höstas när jag på allvar började tröttna på att aldrig bli klar med min soltakare som jag lagt ned alldeles för mycket tid och pengar på. Surfade som vanligt på Blocket och där var den, drömbilen som jag såg första gången på Bugrun -05. Då var den ganska sliten och försedd med original 1500 motor om jag inte minns fel. Nu var den dock totalrenoverad utav Magnus Wern i Eskilstuna. Kontakt togs och strax efteråt bar det iväg till E-tuna för att kolla på bilen, ett handslag senare så var bilen min. Hem till datorn och lägga ut soltakaren på annons och det dröjde inte länge förrän en kompis till Magnus ringer och vill köpa bilen, mycket smidigt då jag kunde hämta och leverera i samma garage!

55:an köptes utan motor och låda då detta behölls från soltakaren. Vintern har ägnats åt att få motor och låda på plats samt att byta ut delar utav bromssystemet. Bak satt det trummor från typ3 men bakom dessa satt det tidiga original sköldar och belägg. Behöll trummorna men bytte sköldar och belägg till sena typ1, får se om jag kan få tag i typ3 delar längre fram. Bytte även huvudcylinder för att kunna montera bromsvätskebehållare från 240. Tidigare satt det dubbla behållare från 50-talsbubbla vilket var ett snyggt arrangemang men opraktiskt då det inte höll riktigt tätt.

Bilen är nu uppstartad och provkörd, ska beställa tid för bromsning samt injustering på rullande landsväg nu till veckan. Motor och låda är byggt utav Hans Landelius och ska förhoppningsvis lämna 160-170hk.

Har fått lite historia på bilen utav Landelius men är det ngn som har mer info så fyll gärna på i tråden. Det jag vill minnas är att bilen byggdes utav en kille som hette Skans och kördes en del på strippen på 90-talet. Ska ha suttit en gammal rallycrossmotor i den på den tiden.

Bilen är reggad och besiktigad som den står med kortad framvagn,  kortad bakvagn, skivbromsar fram, bur samt utbytt motor.

Som vanligt är jag hopplös när det gäller att ta bilder när jag skruvar så det får bli ett par bilder i färdigt (nästan iaf) skick.

http://i50.tinypic.com/1o9cph.jpg
http://i49.tinypic.com/hx3b42.jpg
http://i45.tinypic.com/2l8bswy.jpg

2

Den är så rätt den där bilen

70:a Cab, Gazzer, Variant

3

Riktigt snyggt.

4

Hur snyggt som helst,,

Typ 1 -58

5

fy faen va fet!

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

6

Riktigt snygg.
Kul att "gamla" byggen får nytt liv.
Grattis!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

7

Fet!

8

Grymt fin den du !!  ICQ/af

You´ll never know...

9

Jag har likadana stolar som skall i min -55a, ska du åka till mantorp på BR? Skulle vilja kolla några detaljer hur dom är monterade.

10

Ska se om jag kan få Stefan Skans som byggde bilen att skriva lite om den.
På gamla aircoolers sidan fanns det några reportage om bilen och lite race. Ska se om dom går att få fram.
Vet att det varit både turbo eller lustgas i den i olika perioder.
Lådan gick ofta sönder, tror det var orginal. Kanske med superdiff.
Han vann SO ett år och det gillade inte stockholmarna!

11

Mkt fin, har sett denna på våra träffar i Västerås. Grymt snygg. Grattis till en fin bil:)

Vw Karmann ghia -58

12

Ja det är riktigt läcker men den lider av "sen -55" syndromet.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Crazyweed skrev:

Jag har likadana stolar som skall i min -55a, ska du åka till mantorp på BR? Skulle vilja kolla några detaljer hur dom är monterade.

Inget BR då jag jobbar hela helgen. Kan dock försöka komma ihåg att knäppa några bilder åt dig, de sitter monterade på OMP:s fasta stolsunderreden.

14

Niklas skrev:

Ska se om jag kan få Stefan Skans som byggde bilen att skriva lite om den.
På gamla aircoolers sidan fanns det några reportage om bilen och lite race. Ska se om dom går att få fram.
Vet att det varit både turbo eller lustgas i den i olika perioder.
Lådan gick ofta sönder, tror det var orginal. Kanske med superdiff.
Han vann SO ett år och det gillade inte stockholmarna!

Vore kalas om det gick att ordna! Historia är alltid intressant.

15

såg den ifjol på BR mantorp......så jäkla fet å helrätt.....gillade det som stod på fläktkåpan.....tror det stod " när jag blir stor ska jag bli en 2115" .....jaja snyggt bygge iaf.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16

Men usch så läcker !!!

West Coast Volks
Attitude is everything !

17

Snyggt bygge!

dasauspuff
1964 Typ 2

18

C.Frisk skrev:

... Motor och låda är byggt utav Hans Landelius och ska förhoppningsvis lämna 160-170hk.

...

berätta gärna lite mer! hur ser specen ut på både låda och rova?  ICQ/af

Minns också när Skans tog bilen till "Storsta'n" och V8-killarna blev lite sura över att en liten bubbla tog SO titeln...  Default/lol

Bilen är riktigt ball! Grattis!

mvh//

62 Ragtop, 044 CNC, 48IDA, Fk8

19

C.Frisk skrev:
Crazyweed skrev:

Inget BR då jag jobbar hela helgen. Kan dock försöka komma ihåg att knäppa några bilder åt dig, de sitter monterade på OMP:s fasta stolsunderreden.

Jag har som sagt exakt samma stolar, dock nuddar dom varann och även snudd mot dörrarna, iaf där dom nu är provmonterade, får ev montera dem lägre för frigång, men i din sitter de inte så tight va?
jag har en tidig -55a så de borde vara mkt snarlik storlek på bil.

20

Skitsnygg!! Inte första gången man ser den men den är lika underbar att skåda varje gång ICQ/af .

21

ställer mig i ledet ja med då... riktigt schysst bubbla !  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

22

Första gången jag såg den var nog i början av 90-talet när Skans hade den, samma stuk som nu men lite mindre puts. Då hade han laddat turbo genom IDA och kollapsat flottörerna så han funderade på att sälja förgasarna. Jag tror att han åkte sugmotor året efter men är osäker.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Schysst som fan! kulören sitter som hansken på den!

24

62 Ragtop skrev:

berätta gärna lite mer! hur ser specen ut på både låda och rova?  ICQ/af

Minns också när Skans tog bilen till "Storsta'n" och V8-killarna blev lite sura över att en liten bubbla tog SO titeln...  Default/lol

Bilen är riktigt ball! Grattis!

mvh//

Motorn är en 2332:a byggd på ett alublock.
044 ovalportstoppar
IDA 48:or
Fk10
1.4:1 vippställ
~9,5:1 i komp
MSD Digital 6

Låda:
Superdiff
Slutväxel 3.88
1:a 3.78
2:a 2.06
3:a 1.36
4:a 1.04
5" kortare CSP drivaxlar.

25

Crazyweed skrev:

Jag har som sagt exakt samma stolar, dock nuddar dom varann och även snudd mot dörrarna, iaf där dom nu är provmonterade, får ev montera dem lägre för frigång, men i din sitter de inte så tight va?
jag har en tidig -55a så de borde vara mkt snarlik storlek på bil.

Jag har också problem med utrymmet, lite för långt avstånd till pedalerna i dagsläget.
Problemet är som du skriver bredden på stolarna. Min tar i buren samt att vxl.spaken är flyttad närmare föraren så det får bli nya smalare stolar eller tjockare dynor  Default/lol