1 Senaste redigerad av Peter (2012-04-09 19:18:12)

Tog loss en 34 PICT-3 förgasare, skruvade ur alla munstycken och blåste rent i kanalerna.

Såg i ögonvrån något som ramlade ner på golvet och rullade iväg.

Objektet har en diameter på 2.6mm, är 3.0mm lång och har ett cirka 0.7mm genomgående hål.

Vad kan detta vara och ska den vara i förgasaren? Jämförde med en likadan isärskruvad 34PICT-3 men kunde inte hitta eller se någon skillnad på de två efter att grejen flugit ut.

http://www.offrd.se/vw/pryl.jpg

Anledningen till att jag tog bort förgasaren och blåste rent den var att jag misstänkte det kommit skit i den, slutade gå på tomgång och slutade sen vara med överhuvudtaget då motorn fick för lite bränsle (mätte med lambda). Enda sättet att ha liv i motorn var att kontinuerligt pumpa på gasen, konstant gas resulterade i bränslebrist varpå motorn stannade. Bränsletrycket var ca 2 (hektobar?)/3PSI. Skruvade jag ut volymskruven väldigt många varv kunde motorn hålla sig vid liv (men gick väldigt fett). Ska montera bränslefilter nu... ICQ/an

Efter genomblåsningen går den hyffsat igen (dock ej perfekt).

Peter

2

kolla dessa och se om du hittar när han monterar den

vw rebuild 34 PICT 3 PART 1 of
http://www.youtube.com/watch?v=xT7Q93xi … ure=relmfu

vw rebuild 34 PICT 3 PART 3 of
http://www.youtube.com/watch?v=FAQ0Wv6p … ure=relmfu

vw rebuild 34 PICT 3 PART 4 of
http://www.youtube.com/watch?v=g4FG2Hdv … ure=relmfu

3

Jag tror att den manicken sitter uppe på förgasarhuset i delningsplanet mellan hus och lock.

4

Jag tror samma som Stig; mellanröret till accelerationsröret/-pipan/-böj/-munnstycket, whatever det heter.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

5

Tack för alla förslag.

Hittade tillslut var grejen skulle sitta, var i vakuumröret på sidan av förgasaren, alltså röret som har en slang till fördelarens vakuumklocka.

Den förgasaren jag jämförde med saknade röret och det var därför jag aldrig kunde finna någon skillnad, efter att att kikat på några andra kom jag till sist på det men då hade jag förstås förlagt prylen. Hittade den igen av en slump så nu är den på plats igen.

//Peter

6

Peter skrev:

Tog loss en 34 PICT-3 förgasare, skruvade ur alla munstycken och blåste rent i kanalerna.

Såg i ögonvrån något som ramlade ner på golvet och rullade iväg.

Objektet har en diameter på 2.6mm, är 3.0mm lång och har ett cirka 0.7mm genomgående hål.

Vad kan detta vara och ska den vara i förgasaren? Jämförde med en likadan isärskruvad 34PICT-3 men kunde inte hitta eller se någon skillnad på de två efter att grejen flugit ut.

http://www.offrd.se/vw/pryl.jpg

Anledningen till att jag tog bort förgasaren och blåste rent den var att jag misstänkte det kommit skit i den, slutade gå på tomgång och slutade sen vara med överhuvudtaget då motorn fick för lite bränsle (mätte med lambda). Enda sättet att ha liv i motorn var att kontinuerligt pumpa på gasen, konstant gas resulterade i bränslebrist varpå motorn stannade. Bränsletrycket var ca 2 (hektobar?)/3PSI. Skruvade jag ut volymskruven väldigt många varv kunde motorn hålla sig vid liv (men gick väldigt fett). Ska montera bränslefilter nu... ICQ/an

Efter genomblåsningen går den hyffsat igen (dock ej perfekt).

Peter

Mäta med lambda, det där har jag hört talas om men hur går det till och med vilken utrustning?

7

Hasse 1 skrev:

Mäta med lambda, det där har jag hört talas om men hur går det till och med vilken utrustning?

Man mäter syrehalten i avgaserna med en lambdasond och mätare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-05-18 11:06:27)

Hasse 1 skrev:
Peter skrev:

Tog loss en 34 PICT-3 förgasare, skruvade ur alla munstycken och blåste rent i kanalerna.

Såg i ögonvrån något som ramlade ner på golvet och rullade iväg.

Objektet har en diameter på 2.6mm, är 3.0mm lång och har ett cirka 0.7mm genomgående hål.

Vad kan detta vara och ska den vara i förgasaren? Jämförde med en likadan isärskruvad 34PICT-3 men kunde inte hitta eller se någon skillnad på de två efter att grejen flugit ut.

http://www.offrd.se/vw/pryl.jpg

Anledningen till att jag tog bort förgasaren och blåste rent den var att jag misstänkte det kommit skit i den, slutade gå på tomgång och slutade sen vara med överhuvudtaget då motorn fick för lite bränsle (mätte med lambda). Enda sättet att ha liv i motorn var att kontinuerligt pumpa på gasen, konstant gas resulterade i bränslebrist varpå motorn stannade. Bränsletrycket var ca 2 (hektobar?)/3PSI. Skruvade jag ut volymskruven väldigt många varv kunde motorn hålla sig vid liv (men gick väldigt fett). Ska montera bränslefilter nu... ICQ/an

Efter genomblåsningen går den hyffsat igen (dock ej perfekt).

Peter

Mäta med lambda, det där har jag hört talas om men hur går det till och med vilken utrustning?

Sen finns det två st lambda mät sätt en som kallas smalband (0-1v) sen den senare som heter bredband (0-5v)  den senare är att före dra
för man kan mäta alla varvtal  (typ CO2) smalband klarar bara mäta vid konstant avgashastighet och temp (550-620 C) sen visar den fel
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Okej, tack  ICQ/ab