1

Är det någon som har erfarenhet av denna kam, tycker själv att den verkar lite för tam?

Är mer inne på en Engle W120 eller en W125.

SCAT C20 Type 1 Camshaft, 1.1 or 1.25 Rockers, 20003 is designed for 1.1-1.25 rockers, and it's specs are .320" Cam Lift, .350"/1.1 Rockers and .400"/1.25s, 277 degrees of advertised duration, and 234 degrees of duration at .050", on a 108 Lobe Center.

SCAT camshafts have been around seemingly FOREVER, but there is a reason for that (their grinds work well!). While not as State Of The Art as a Web-Cam or a newer FK Series Engle, these are great for the enthusiast that has to watch his pennies!

This cam is similar to the Engle FK-41 grind, which is is a great cam for engines with dual 1bbl carbs, or a single 2bbl. Powerband is from off-idle to 4000. It is very easy on the valve train too, only requiring HD Single Springs and Bolt On Rocker Shafts, and works with 1.1 or 1.25 rockers! This is also compatible with stock Single Port or Dual Port Heads, and it works best with Compression from 7.5-8:1.

This cam is known as a "3 Bolt" cam, compatible with "early" oil pumps. The oil pump MUST be compatible with the engine case, and the camshaft, for proper engine lubrication!

This cam is NOT clearanced for Crankshafts of 78mm or more, but it will work great with strokes up to 76mm.

2

C 20 är den mildaste av SCAT kammarna.
En C 35 är ungefär som en Engle W110 och om du vill ha en värre än det så blir det en C 45 eller C 55.
Jag kommer köra med C35 i min 1914 bussmotor.

// Macke

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

3 Senaste redigerad av Fidde (2012-05-16 13:55:30)

Macke skrev:

En C 35 är ungefär som en Engle W110 och om du vill ha en värre än det så blir det en C 45 eller C 55.

// Macke

Tack för ditt svar ICQ/ab  blir nog en W120, den fungerade kanon i 1914 motorn!

4

Fidde skrev:
Macke skrev:

// Macke

Tack för ditt svar, om man ska jämföra Scat och Engle, var hittar man motsvarigheten till
en C35 i Engles lista?

Macke skrev:

En C 35 är ungefär som en Engle W110
// Macke

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

David, Luleå skrev:
Fidde skrev:
Macke skrev:

// Macke

Tack för ditt svar, om man ska jämföra Scat och Engle, var hittar man motsvarigheten till
en C35 i Engles lista?

Macke skrev:

En C 35 är ungefär som en Engle W110
// Macke

Var lite för snabb där, tur att du är med ICQ/ab

6

Jag har en beg W120 med lyftare ligger!

7

Niklas skrev:

Jag har en beg W120 med lyftare ligger!

Kanon! det passar mitt motorbygge perfekt ICQ/ab

8

Både Engle 120 och 125 är väldigt bra kammar för standardvippor om man har 35,5 eller 40 mm insugsventil. Enligt mina erfarenheter så bör man låta bli att porta stort då bottenvridsegenskaperna försvinner. En tillsnyggning av insug och en radie på avgas räcker långt. Dom motorer jag har byggt med dessa kammar funkar bra med 40 förgasare, helst med halsring åt det mindre hållet. Tomgången är nästan som en original 1600 men gassvaret är enormt. Har prövat på motorer i mellankubiksklassen dvs 1776-1915. I mitt tycke en väldigt bra gatkam, bättre än Engle 110.

9

Så de blir ett motor bygge Fidde, härligt de! Ska den in i swittern?

10

Hans Landelius skrev:

Både Engle 120 och 125 är väldigt bra kammar för standardvippor om man har 35,5 eller 40 mm insugsventil. Enligt mina erfarenheter så bör man låta bli att porta stort då bottenvridsegenskaperna försvinner. En tillsnyggning av insug och en radie på avgas räcker långt. Dom motorer jag har byggt med dessa kammar funkar bra med 40 förgasare, helst med halsring åt det mindre hållet. Tomgången är nästan som en original 1600 men gassvaret är enormt. Har prövat på motorer i mellankubiksklassen dvs 1776-1915. I mitt tycke en väldigt bra gatkam, bättre än Engle 110.

Är det ungefär samma karaktär på dessa två kammar eller är 125:an bra mycket vassare?

11 Senaste redigerad av Fidde (2012-05-17 11:27:41)

MrIcka skrev:

Ja det är Zwittern som ska få en ny rova, saknar bara nya STD vevstakslager för att dra
ihop ett shortblock i helgen. Kanske finns i Chic, får se vad Herminator kan frambringa.

Motor receptet finns i min Zwitter tråd ICQ/ab

12

Fidde skrev:
MrIcka skrev:

Ja det är Zwittern som ska få en ny rova, saknar bara nya STD vevstakslager för att dra
ihop ett shortblock i helgen. Kanske finns i Chic, får se vad Herminator kan frambringa.

Jag kan ha std vevlager...

13

stickan skrev:
Fidde skrev:
MrIcka skrev:

Ta en titt om du har, vore bra att veta om jag inte hittar närmare.

14

Fidde skrev:
stickan skrev:
Fidde skrev:

Ta en titt om du har, vore bra att veta om jag inte hittar närmare.

Har kollat nu och jag har std vevlager.

15

Det är som jag har sagt 1000 gånger (känns det som iaf  ICQ/ab ) topparna som bestämmer effekten. För att få effekt så krävs en viss gashastighet i kanalen för då får man hjälp av luftens massa som trycker in mer i cylindern. Har man en för stor kanal till den luft som skall in i cylindern så får man ingen effekt. Har man för lite kam så får man inte heller någon gashastighet och motorn blir död.
Har man för mycket kam så kommer den inte att "kicka in" innan topparna har nått sitt max.

Det är alltså inte bara att ta vilken kam som helst och kombinera ihop med vilka toppar som helst bara för att var för sig "är bra på gatan".

Vill man ha effekt på låga varv så väljer man små kanaler och ventiler och tvärt om. Kom ihåg att det är effekten och inte vridmomentet som driver din bil framåt!  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G