1 Senaste redigerad av Macke (2012-05-15 16:33:25)

Jag fick förfrågan om att kika på en motor som hade "dålig kompression".
Motorn hade inhandlats som en "renoverad 1600" och köptes på blocket.
Efter att den nyblivna motorinnehavaren konstaterat att den var  tämligen orkeslös ,bad han ett par bilvärkstäder om hjälp.
Verstäderna hade minsann justerat ventilspel ,kollat tändning och till sist gjort ett komp.prov som avslöjade att
kompressionen inte var som den skulle varpå jag blev tillfrågad om jag kunde kika på den...

Jag hängde upp den i motorstativet, där den hängde ett tag innan jag hade tid att kolla på den.

Ganska snart konstaterades att den läckte olja mellan blockhalvorna och att ettt flertal bultar saknades som skall hålla ihop blocket,bultar och muttrar monterades men den läckte lika mycket endå ,det var inte så konstigt
när man kollade lite noggrannare upptäcktes rejäla brytmärken mellan blockhalvorna....

Redan här kändes det som att det inte var mycket till motor att satsa på men jag kollade ändå ventilspelet
för att få reda på om det var det som orsakade den dåliga kompressionen.

Inget spel var bra och flera justerskruvar satt som berget, så den verkstad som "justerat ventilspelet"
hade absolut inte gjort det på denna motor...

Hursomhelst så rev jag motorn och hittade först rostiga och repiga cylindrar. Default/yikes
inga nya delar här inte... jo förresten nya stötstångsrör som knölats till och släpade mot ett par stötstänger.

Till slut delades blocket som innehöll flera nya delar....
en ny oljepump hade monterats och man hade även kostat på nya kamlager. "seriöst" ICQ/ad

Kikade sedan på ett av ramlagren som hade inte mindre än 6 rejäla avtryck av styrstiftet...
Motorbyggaren hade sedan försökt borra bort styrstiftet men misslyckat varpå han dragit ihop motorn en 7:e gång och även denna gång misslyckats att träffa rätt...
Två av de andra lagren hade bara två avtryck vardera av styrstiften.

Axialspel fanns inte heller men det hade lösts genom att inte dra svänghjulet så hårt så den gick runt endå Default/lol

Packboxen hade mosats på plats och totalt deformerats som avslutning på denna motorbyggar katastrof.

Så gott folk,se upp med motorer som säljs av skamlösa idioter som borde hitta en annan sysselsättning än att "renovera motorer" för att sedan sälja dom på blocket.....

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

2

Imponerande att den överhuvudtaget gick!

3

Fantastiskt vilka klåpare utan samvete det finns.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Min erfarenhet säger mig att sådana motorer är mer regel än undantag. Folk borde ha klart för sig att om någon säljer en motor som nyrenoverad för 6-10 tusen så är det bara båg. Om man kan läsa en prislista så ser man ganska snart att det kostar det dubbla att köpa delar till en seriös renovering av en 1600. Ofta är det så att nån som försökt renovera själv och misslyckats försöker få tillbaka kostnaden för de få nya delar som dom har köpt därför det låga priset.  Det var en person som ringde mig och hörde sig för om jag hade några motorer att sälja. Jag förklarade att den billigaste kostade 37000. Då fick jag till svar att hur kunde den kosta så mycket när det fanns en nyrenoverad på blocket för 6000. Jag surnade till rejält och sa Köp den den är säkert mycket bättre än min. Tror du det sa kunden . jag svarade Det får du lista ut själv.

5

Du har fel Hasse!  ICQ/ad
De som gjort detta har inte försökt renovera för det har de inte kunskap till. På sin höjd har de försökt att reparera men inte ens det har de lyckats klåpa till.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Default/yikes  Default/yikes Det var det värsta jag hört, att motorbyggaren är en klåpare är bara förnamnet.  Har man inte kunskapen eller kan få hjälp så är det bättre att låta bli...
Taskigt för "motorägaren" , fanns det något som går att återanvända?

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

7

Hasse, ja tyckte 37k lät billigt.
Jag köpte en av jpm:s billigaste för 22k, då var det bara själva blocket och toppar.
Jag är nog uppe i 40-45 nu när den är klar och då har jag inte använt top-of-the-line prylar ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

Det där var riktigt illa... Jag tror man som regel måste öppna alla " nyrenoverade" motorer som "endast gått 100 mil efter renovering" om man inte vill åka på överraskningar. Hade den gått som det var tänkt hade den i majoriteten av fallen inte blivit till salu.

Alte Liebe rostet nicht!

9

Man förstår inte hur man kan misslyckas så rejält, men man får en inblick när man hör
damen berätta om väninnors sambos. Dom kan inte skruva fast en gardinhållare eller
lag en cykelpunktering, helt sanslöst ICQ/ad

10

37 tusen är billigt men det fattar bara dom som har gjort hela resan själva. Nördarna tror fortfarande att vi lever på 70-talet och man köper en motor för 5000. Det mystiska i det hela är att dom inte tvekar att köpa en tio år gammal bil för 40-50  som sen kräver ytterligare 20 papp i reparationer. Självbedrägeri är en mäkta populär sport inom Vw hobbyn. Glädjen över ett lågt pris förbytts  fort till missnöje över en undermålig produkt. Detta faktum gäller hela samhället. Kolla bara fuskbyggarna, dom finns inom vår hobby också.

11

Läste en bra sak som inte hade det minsta med VW att göra men går att applicera på de flesta områden.

"Om man inte köper det som är bra, så riskerar världen att bli dominerad av det som är dåligt."

Ali G