Jag fick förfrågan om att kika på en motor som hade "dålig kompression".
Motorn hade inhandlats som en "renoverad 1600" och köptes på blocket.
Efter att den nyblivna motorinnehavaren konstaterat att den var tämligen orkeslös ,bad han ett par bilvärkstäder om hjälp.
Verstäderna hade minsann justerat ventilspel ,kollat tändning och till sist gjort ett komp.prov som avslöjade att
kompressionen inte var som den skulle varpå jag blev tillfrågad om jag kunde kika på den...
Jag hängde upp den i motorstativet, där den hängde ett tag innan jag hade tid att kolla på den.
Ganska snart konstaterades att den läckte olja mellan blockhalvorna och att ettt flertal bultar saknades som skall hålla ihop blocket,bultar och muttrar monterades men den läckte lika mycket endå ,det var inte så konstigt
när man kollade lite noggrannare upptäcktes rejäla brytmärken mellan blockhalvorna....
Redan här kändes det som att det inte var mycket till motor att satsa på men jag kollade ändå ventilspelet
för att få reda på om det var det som orsakade den dåliga kompressionen.
Inget spel var bra och flera justerskruvar satt som berget, så den verkstad som "justerat ventilspelet"
hade absolut inte gjort det på denna motor...
Hursomhelst så rev jag motorn och hittade först rostiga och repiga cylindrar.
inga nya delar här inte... jo förresten nya stötstångsrör som knölats till och släpade mot ett par stötstänger.
Till slut delades blocket som innehöll flera nya delar....
en ny oljepump hade monterats och man hade även kostat på nya kamlager. "seriöst"
Kikade sedan på ett av ramlagren som hade inte mindre än 6 rejäla avtryck av styrstiftet...
Motorbyggaren hade sedan försökt borra bort styrstiftet men misslyckat varpå han dragit ihop motorn en 7:e gång och även denna gång misslyckats att träffa rätt...
Två av de andra lagren hade bara två avtryck vardera av styrstiften.
Axialspel fanns inte heller men det hade lösts genom att inte dra svänghjulet så hårt så den gick runt endå
Packboxen hade mosats på plats och totalt deformerats som avslutning på denna motorbyggar katastrof.
Så gott folk,se upp med motorer som säljs av skamlösa idioter som borde hitta en annan sysselsättning än att "renovera motorer" för att sedan sälja dom på blocket.....
GW.P