1

Tjena!

Nu har jag hållt på fram och tillbaka ett bra tag utan någon framgång.
Det är så att jag har en kortad Grubenwerks framvagn, sitter inga sänkspindlar på.
Och jag försöker få fjädringsvägn på framvagnen då besiktningen inte gillar helt stum framvagn tydligen.
Jag har testat montera stötdämpare som jag vet fungerar, sprutat in nytt fett i alla nipplar på framvagnen.
Och även höjt upp framvagnen max. Men den är fortf nästintill helt stum!!

Jag förstår inte varför det inte vill fungera.
Grejen är att när jag sätter dit stötdämparna så känner man att det är lite mjukare om man trycker på skärmen.
Och även när man kör! (iallafall märker jag skillnad som brukar åka utan dämpare fram)
Tar jag bort stötdämparna fram då känner man att det verkligen bli tokstumt där fram.

Jag kan inte komma fram till vad felet är. Det måste väl sitta fjäderpaket i själva framvagnen?
Exakt en sån här framvagn är det jag har.
http://www.grubenwerks.com/files/putzer_vwtyp1.jpg

Börjar brinna lite i knutarna nu också, har efterkontroll bes fram till på onsdag och det är bara fjädringen fram som måste åtgärdas.
Iallafall så det fungerar på själva besiktningen.

Ett alternativ är väl att montera ett par gamla moppe/motorcykelstötdämpare med fjädrar.
Men de verkar vara svåra att hitta tag på som har en passande längd också..

Tacksam för alla svar!
/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2 Senaste redigerad av Johan W (2012-05-13 15:50:24)

Om du inte har stötdämpare på så är det lagringen som kärvar, slå bort armarna ta ut fjäderpaketet och brotcha ur plasten, då jag inte gillar uretanbussningar så vet jag inte till vilken storlek men orginal är 37mm Default/hmm

Kolla innanför fettnipplarna så det är hål in till lagringen först Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Men jag ska alltså brotcha ut plasten helt. Inte brotcha upp så stt det inte tjärvar så att säga?
Och sedan sätta i nya bussningar där?
Har inte plockat isär eller satt ihop någon framvagn tidigare så jag är nybörjare på detta. ICQ/ab

Tack för tipset iaf. Ska kolla över de där så snart som möjligt.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

4

Kan väl även berätta att när jag kör utan stötdämpararna och nedsänkt så gnisslar det och låter ifrån framvagnen.
Det kanske säger något om vad problemet sitter?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

5

Då låter det ju som att brotscha plastbussningarna så att bärarmarna kan röra sig lätt och kolla så att fett finns är lösningen ICQ/ab

6

Ja precis lite grann typ till 37mm men kolla så att hålet för fettet sitter rätt i hålet innanför nippeln först Default/hmm

7

Aah verkar ju som det kan vara något sånt. ICQ/ab
Någon som vet vad jag ska ha för storlek brotschen? Eller är det bara att brotscha upp lite grann?

Hur lossar man förövrigt allt smidigast? Behöver man skruva loss allt?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

8

Det är nog inte så mycket som behövs Default/hmm

Ta bort spindeln

Lossa muttrarna som sitter överst på bärarmarna och skruva ur insexorna 4st slå ut armarna med gummiklubba

Lossa sänkskruvarnas muttrar och skruva ut insexorna ca4varv

Knacka in fjäderpaketet ca25cm gör klart den sidan och knacka in den från andra sidan och fortsätt med den

Men för 3dje gången kolla fettets kanal först ICQ/ad

9

Tack så mycket!

Näedå det ska jag komma ihåg!  ICQ/af

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

10

Tänkte på en annan grej nu också.
När jag hissar upp bilen så åker framhjulen ner utav sig själv ganska så lätt. tjärvar inte direkt eller fastnar då.
Kan de enda vara samma fel?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

11

Spaan skrev:

Tjena!

Grejen är att när jag sätter dit stötdämparna så känner man att det är lite mjukare om man trycker på skärmen.

Tar jag bort stötdämparna fram då känner man att det verkligen bli tokstumt där fram.

Tjena.

Stötdämparna borde väl inte i sig göra att framvagnen blir mjukare? Eller tänker jag fel nu  Default/hmm om dom inte bottnar och det är bussningarna i dämparinfästningarna som upplevs som lite fjädring??
Kommer inte ihåg vad du sa sist du var förbi hos oss, men var det inte orginallängd på dämparna? Det borde ju inte göra att bilen är stum utan dämpare, men med för långa dämpare så blir det ju liksom stumt om bilen är låg.
Blev bilen mycket högre när du höjde till max? Den var ju ordentligt låg sist jag såg bilen.

Det finns ju andra här som kan det här mycket bättre än jag, men satt här och funderade på det här.
Hur funkar det egentligen, blir bilen stummare när man sänker eller när man höjer, om man skruvar på bägge sänksatserna? Eller blir det ingen skillnad?

Hur gick det med sökarlyktan föresten?

Lycka till.
/Urban

Typ 3 Variant -65

12

Njaoo det kan det nog, fjädringen vill ju nedåt och när den ska upp så är det jobbigare men i mitt första inlägg så skrev jag om du inte har stötdämparn på och du skrev att det gnisslade utan, men hur är fjädrinen med och utan stötdämparna om den är bra utan så har du ju problemet där men du har ju fortfarande för lite fett i mellan delarna Default/hmm

13 Senaste redigerad av Johan W (2012-05-13 20:19:00)

Urban T skrev:
Spaan skrev:

Tjena!

Tjena.

Stötdämparna borde väl inte i sig göra att framvagnen blir mjukare? Eller tänker jag fel nu  Default/hmm om dom inte bottnar och det är bussningarna i dämparinfästningarna som upplevs som lite fjädring??
Kommer inte ihåg vad du sa sist du var förbi hos oss, men var det inte orginallängd på dämparna? Det borde ju inte göra att bilen är stum utan dämpare, men med för långa dämpare så blir det ju liksom stumt om bilen är låg.
Blev bilen mycket högre när du höjde till max? Den var ju ordentligt låg sist jag såg bilen.

Det finns ju andra här som kan det här mycket bättre än jag, men satt här och funderade på det här.
Hur funkar det egentligen, blir bilen stummare när man sänker eller när man höjer, om man skruvar på bägge sänksatserna? Eller blir det ingen skillnad?

Hur gick det med sökarlyktan föresten?

Lycka till.
/Urban

Nej det är riktigt det blir inte någon skillnad förutom hastigheten på in och ut fjädringen Default/hmm

Har han höjt den så borde den inte bottna men ska man köra lågt måste man ha kortare om man inte har högre övre infästning förståss Default/hmm

Den blir bara stummare när man smalnar av framvagnen, men då man tvingar den framåt vid ned fjädring med sänkt så krävs det mer rörelse för samma fjädring i cm ICQ/ab

14

Jag har samma problem med min Grubenwerksframvagn. Den är i stort sett stum när bilen står på hjulen. Lyfter jag i kofångaren så går det lätt att lyfta upp en bit men ställer jag mig på kofångarjärnen så händer inget, den är stum i fjädringen. Min skall vara gjord för orginal dämpare men jag har provat utan för att se om de bottnar... Ingen skillnad. Har tryckt i massor med fett men det mesta kommer ut vid sänksatserna.
Jag ska kolla vid nästa tillfälle om det är hål i genom bussningarna vid smörjnipplarna, lät som en bra ide'.
Jag tror att det är i bussningarna det kärvar, så om det inte finns något hål igenom bussningen så får man inget fett mellan bussningen och bärarmarna där det ska vara utan som jag har väldigt väl infettade fjäderpaket ICQ/ag

Har funderat på vilket fett som är bäst när man har plastbussning i stället för nållager.
Någon som vet?

Bubbla -62

15

Ja det som händer är väl att oavsett om jag höjt bilen till Max eller haft den Max nedsänkt och med eller utan dämpare. Så är det ingen fjädringsväg. Men med dämpare kommer den upp lite fram automatiskt och det blir inte lika stumt som utan.

Hissar jag upp bilen åker hjulen ner lätt måste jag säga och samma sak när jag sedan släpper ner den på marken. Så åker hjulen upp i hjulhusen lätt också.
Och utan dämpare gnisslar det så fort det blir lite guppigt.
Med dämpare hörs inget märkvärdigt gnissel. Dock kommer ju bilen upp en bit som sagt.

Det jag har tänkte prova nu först. Då det även för mig kom ut fett sist jag fyllde på i nipplarna.
Det är att hissa upp bilen. Trycka ner hjulen i maxläget, för att sedan släppa på både över och under skruvar på sänksatserna. Därefter dra åt igen. Och kränga dit stötdämparna.
Då det inte verkar ändå som att tjärvar på ett sånt vis så att det inte skulle fjädra något.
Dock kommer jag nog i vilket fall plocka isär och byta bussningar och fetta upp ordentligt ändå.
Men värt att prova detta först inför bes så jag inte "ställa av" bilen... ICQ/ab

Anledningen till att jag tänkte börja med att testa det här först är väl för just att det inte verkar tjärva så pass mycket så att det inte ska fungera. Men något lurt är det uppenbarligen.
Så jag och en vän diskuterade om det kan vara så att fjäderpaketet inte blir vad man nu ska kalla de. Att fjäderpaketet inte blir uppladdat så att säga. Att man verkligen måste ner så långt de bara går med allt och sen spänna på igen. Tror de är värt att testa.

hade inte bilen varit så låg bak hade jag nog slängt på en org framvagn. Men blir lite knepig körstil på bilen då. Och lite mycket skrap.

Aja det löser sig nog! ICQ/ab

Ja sökarlyktan. Jag fixade med all el men tror jordningen var för dålig för att sitta kopplad där vi snackade om. Ska labba lite med det. Men borrmaskinen åker fram snart iallafall. ICQ/ab
Och bilen blev fruktansvärt fulhög när jag höjde den så sänkte ner direkt igen när jag märkte att det inte gav något resultat.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

16

Men som sagt. Det låter ändå rimligt att det inte kommer fram fett dit de ska. Då jag tycker fettet kom ut lite väl fort när jag fyllde på.
Det är säkert skitenkelt bara man kommer på vad det är. Brukar vara det med de här bilarna har jag märkt. ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

17

Har läst att de är flera som haft problem med att få in fett i framvagnen eftersom bussningarna är för långa.

Hittade den här tråden när jag sökte lite snabbt.
Men har även sett de på samba.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8512

18

Igår höll jag på med framvagnen.
Fick ingen ordning. Men den tjärvar inte iallafall.
Provade att släppa lite på justerskruvarna och släppte ner den så mycket de gick och sedan skruvat åt. Justerskruvarna pekar uppåt i de läget dom är i nu och har väl alltid gjort de också.
Provade även att skruva ur en av de skruvarna för att se att de verkligen sitter igängade så de inte släppt. Och de sitter gängade.
Provade även att öppna på fettnipplarna för att se om bussningarma täcker dom. Jag såg ingen bussning alls. Så de borde väl vara kapade isåfall innan nipplarna nästan. Om inte det är ett stort hål just där nippplarna sitter.

Det konstiga är att det inte tjärvar alls faktiskt. Utan hjulen rör sig fint både upp och ned.
Är det något som kan gå sönder i framvagnen?
Måste nu nästan öppna upp allt och kolla igenom.
Är det inte heller lite konstigt att justerskruvarna sitter i högsta läget helt inskruvade och det inte blir någon skillnad.
Kanske jag som missuppfattat helt hur de ska vara inställda!?

Det enda som händer egentligen är väl att när jag justerar skruvarna på framvagnen så den blir höjd och så det borde vara fjädring. Så är den inte stum. Det går att trycka på skärmarna så det gungar lite. Men ingen fjädringsväg. Släpper jag ner allt så den blir maxlåg då blir det stumt.
Så någonting vill ju framvagen att de ska hända.

Känns iaf som något är väldigt skumt eller trasigt. Eller är det endå så att jag måste öppna upp och göra den operationen som beskrivits ovan ändå även fast den rör sig fritt utan att tjärvar!?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

19

Skulle tippa på att de inre bussningarna saknas eller har tryckts in vid montering av bärarmarna
=går lätt obelastad men nyper i yttre bussningen vid belastning...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

20

Macke skrev:

Skulle tippa på att de inre bussningarna saknas eller har tryckts in vid montering av bärarmarna

Finns det inre bussningar i framvagnen  Default/yikes ? Det hade jag faktiskt inte en aning om, men man är ju forfarande nybörjare.

Typ 3 Variant -65

21

Jo orginal, men den här har väl dom långa uretanbusningarna Default/hmm  dom korta har man väl bara om man byter dom yttre lr

http://i147.photobucket.com/albums/r301/David58Bug/STF/4-20-200893604AM.jpg
http://www.jbugs.com/store/graphics/00000001/6524.jpg
http://www.bugwelder-shop.com/images/AC405652421.JPG?osCsid=8d4ebc041c1de1175b680e5b3a7c3ef6

22

Nu börjar jag bli förvirrad och osäker på om vi har gjort rätt på framvagnen vi kortat. Den hade inte några inre bussningar, bara nållagren längst ut.

Bilden visar en kulbultsframvagn, är det lika på länkpinne?

Jag trodde att de korta bussningarna var till kulbult och dom längre till länkpinne?

Nån som har koll på det här?

Typ 3 Variant -65

23

En länkpinneframvagn har nållager i dom yttre och typ bakelit i dom inre.
En Grubenframvagn har svarvade plastbussningar i både inre och yttre.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

24

Det finns korta och långa till både länk och kulled iaf att importera Default/hmm

25

Macke skrev:

Håller med macke garanterat detta som hänt