1

Hej!

Bytte till mig en typ 1 -65:à som va sänkt 2hack bak. Nu när jag fått ordning på den och kör med den så går den som "en kåt orm" på vägen (som förra ägaren uttryckte sig)
Visst, jag förväntar mig inte att den ska segla fram som en ny bil. Men detta va det värsta jag varit med om, speciellt när jag kör på grusvägen så känns det som jag kör på sidan och att jag ska möta mina egna baklyktor.
Hur har ni det som sänkt 2hack bak? Är det bara att finna sig i det och ev. höja den lite. Eller kan det vara nåt som spökar? Alla tips mottages...

2

Justera toe in ibak, det går att justera lite på svärden ev fila upp justerhålen.
Det finns väl även längre svärd att köpa.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3 Senaste redigerad av Fredde.B (2012-05-11 10:20:42)

Sitter torsions bussningarna bak på rätt ställe? är ju skillnad på höger och vänster...borde inte betee sig som en "kåt orm" på vägen med den sänkningen.....bild på bilen??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

Tycker som sagt heller inte att den ska bete sig på det viset  Men eftersom jag inte sänkt den själv så har jag ingen aning. Jag pratade med förra ägaren och han visste inte om bilen betedde sig likadant innan sänkning då han renoverade den från en "skrothög" och aldrig körde med den innan.
En bild som jag hade på datorn:
http://i46.tinypic.com/f55eh.jpg

5

Med 2 hack på yttre så blir det just så då man får flera cm toe-in. Längre svärd eller som sagt slipa upp justerhålet så det i princip blir ett u istället för hål. Känns väl sisådär att köra med bukten vilande på 1 mm gods.

Kommer själv ihåg första upplevelsen då jag slammade och det var is på vattenpölarna ute. Då var man gode bajsnödig.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

6

Okej...Jag som har tummen mitt i handen ICQ/ac Någon somhar bilder på när dom slipat justerhålen?

7

Behövs nog ingen bild om du bara tar bort ett bakdäck och slår ett öga på svärdet så förstår du. Finns ett hål som är lite ovalt och lossar du på mutter/muttrar så känner du att drivaxeln går att dra bakåt och framåt. Det du ska sträva efter är att få det så långt bak det bara går.

8

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162 ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Tackarrr...detta kan nog lösa en hel del av problemet ICQ/ab

10

...men om jag höjer den ett hack så blir problemet borta då också, eller?

11

Oavsett hur du gör så ska du göra en 4-hjulsinställning för att få bilen att gå bra på vägen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Höjer du ett hack blir det sjuhelvetes mkt bättre. Sikta på det istället.

13

Precis. Men undrar mest på om jag höjer den ett hack så blir toe in bättre och jag slipper förlänga svärden och jag slipper den "kåta ormen"?

14

det blir så pass bra så du knappt märker det iaf. Du behöver inte modifiera nåt då.

15

Då blir det nog en höjning Default/hmm

16

sotterman skrev:

Då blir det nog en höjning Default/hmm

Det låter vettigt. Keep up the good work !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

17

Bååååring Default/lol

18

har du kollat hur framhjulena står?jag har sänkt 2 hack och har inga problem.dom kan bli riktigt hemska om framvagnen inte ä rätt.daniel

Das Auspuff #9

19

Nej, har inte kollat det heller men ska göra det samtidigt som jag ska höja...ja, jag vet att det låter illa...h ö j a...men där jag bor så rekommenderas det att höja bilen innan man svänger in på vägen ICQ/ad

20

börja kolla fram du så ska du se att de löser sig.
daniel

Das Auspuff #9

21

Det är lite från bil till bil. Den skiljer det ju som dag o h natt beroende på vilka splines man tagit "2 hack" på.
Lisswandt har nog mest troligt sänkt på inre splines om han kör bekymmerslöst med två hack.

22

vi har tagit både på yttre och inre.men står framhjulen åt helvete så blir den som en orm på vägen,man kan ju kolla de först.men de kanske skiljer när jag åker me 17 tum.
http://i1189.photobucket.com/albums/z425/lisswandt/DSC00635.jpg

Das Auspuff #9

23 Senaste redigerad av Johan W (2012-05-12 20:18:23)

Lr tvärtom då inre sänker en cm mer Default/hmm

Jag tog för givet att toe-in är rätt fram då den är lätt att fixa och trodde alla kollade den fel av mig ICQ/ad
Den kommer åla fram oavsett däck men ju högre profil ju mer sväljer dom ringlandet men dom sliter lika mycket

Prova att köra grusväg så kommer du märka att den är hal ICQ/ac men det kan skilja lite från bil till bil men den kommer att slita däck ICQ/ac

Glöm inte att du kan labborera med inre och yttre tex. +7-6 ger 1½ hack och sliter inte så mycket (ser ut som lisswandt ligger där omkring)
(jag har kört en vinter med den höjden innan förlängning och en med rätt toe jätte skillnad is och rullgrus, kollade man på spåren efter dubbarna så ristade dom in i,n med en krok på i blankisen på en sida och punkter på andra om man rullar den, när den hade rätt toe gör den små v,n pga cambern)

24

Lisswands är nog ärligt sänkt drygt 1,5 yttre,,,,typ mellan 1 å 2 hack å lite till,,,,,eller vad tror du Daniel..

Typ 1 -58

25

Kan ju helt klart vara värt att kolla fram först då det tar en minut att kolla. Men som sagt det kommer inte bli mer ålande om du bara höjer bak.

Tejpa en tejpbit på varje framdäck på slitytan. Rulla däcken så du har tejpen bakåt i hjulhuset och mät mellan tejpbitarna. Rulla sen däcket ett halvt varv så dom kommer framåt i hjulhuset och mät där också. Måttet där ska vara 2mm mindre än bak då har du rätt toe-in. Enklast men kanske inte det mest precisa sättet.