(La in det här igår på Sävar Turbo-forumet, men det kanska är någon här som är guru på AN-kopplingar?)
Håller ju på att bygga om en typ 4 till stående fläkt och insprutning (MS) och motorn ska in i min -73 1303S.
Jag har köpt 4 spridarfästen i aluminium som har TIG-svetsats på insugen. Ser ut så här:

Svetsade på insugen:

Den första lösningen med raka nipplar o T-kors byggde för mycket i sidled (utrymmet är ju en smula begränsat...)

så jag skaffade vinklade nipplar istället:

T-rören som är monterade är dessa:

(http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han … t/t-stycke)
Slang o röranslutning är 3/8", dvs 10mm slang..
Nu känner jag att 10mm rör/slangsystem är onödigt grovt, och jag skulle vilja få till en snyggare lösning med t.ex. AN-kopplingar och rör. Frågan är bara hur? Locken på spridarfästena är gängade med 1/8" NPT och jag har hittat en 1/8" NPT -> AN-6 adapter + ett AN-6 T-rör. Problemet är att jag skulle behöva en vinklad, 90-graders, AN-6 - AN-6 hona/hona adapter, men jag har inte hittat någon sådan
Finns de? Om inte, hur ska jag få till det utan att det bygger för mycket i sidled? Förresten kanske AN-6 också är onödigt grovt? AN-4 är drygt 6mm om jag har läst rätt, känns som om det borde räcka? Hursomhelst, målet är att ha så få kopplingar o rör som möjligt.
Alla tips o idéer mottages med tacksamhet!
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville