1 Senaste redigerad av Stefan F (2012-05-10 15:50:23)

(La in det här igår på Sävar Turbo-forumet, men det kanska är någon här som är guru på AN-kopplingar?)

Håller ju på att bygga om en typ 4 till stående fläkt och insprutning (MS) och motorn ska in i min -73 1303S.   
Jag har köpt 4 spridarfästen i aluminium som har TIG-svetsats på insugen. Ser ut så här:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/inj_boss.jpg

Svetsade på insugen:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2142.jpg

Den första lösningen med raka nipplar o T-kors byggde för mycket i sidled (utrymmet är ju en smula begränsat...)

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_2148.jpg

så jag skaffade vinklade nipplar istället:

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/P5040621.jpg

T-rören som är monterade är dessa:

http://www.hansenkatalogen.se/admin/public/getimage.aspx?Image=/files/billeder/ecom/bilder/EVE1702.jpg&Width=290&Crop=5
(http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han … t/t-stycke)

Slang o röranslutning är 3/8", dvs 10mm slang..
Nu känner jag att 10mm rör/slangsystem är onödigt grovt, och jag skulle vilja få till en snyggare lösning med t.ex. AN-kopplingar och rör. Frågan är bara hur? Locken på spridarfästena är gängade med 1/8" NPT och jag har hittat en 1/8" NPT -> AN-6 adapter + ett AN-6 T-rör. Problemet är att jag skulle behöva en vinklad, 90-graders, AN-6 - AN-6 hona/hona adapter, men jag har inte hittat någon sådan  ICQ/ac  Finns de?  Om inte, hur ska jag få till det utan att det bygger för mycket i sidled? Förresten kanske AN-6 också är onödigt grovt? AN-4 är drygt 6mm om jag har läst rätt, känns som om det borde räcka? Hursomhelst, målet är att ha så få kopplingar o rör som möjligt.

Alla tips o idéer mottages med tacksamhet!

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-05-10 17:04:58)

Tjänare Stefan
Det finns det gäng lösningar på ditt problem
AN 6 brukar funka (inte gärna mindre för då kan det bli varmgång i systemet )
Var det inte lättare att borra en fuelrail för det skulle bli billigare än en massa An kopplingar
sen kommer det bli mindre strul med pulsation i soppa systemet
En tänkvärd sak om fuelrail är att man vill ha stor inne diameter på dom för att slippa problem med pulsation (volvo/saab/porsche har 15mm invändit på dom )
En länk (AN)http://www.hydraulic-supply.com/html/pr … roquip.htm  eller http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bra … index.html
http://www.nbmhydraulic.com/
När det gäller fuelrail kolla med( tok tor) på nuke http://www.nukeperformance.com/
Ps det finns slang anslutning till spridarna som jag har förmig att gik och motornord sålde
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för tipsen Micke!

En riktig fuel rail hade förstås varit enklast, men tyvärr sitter inte spridarna riktigt i linje med varandra, så jag tror det finns risk för läckage där. Ska kolla på länkarna du skickade.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Det finns ju AN-6 banjokopplingar med M12x1.5 eller M12x1.25, det skulle ju bygga minimalt i sidled. Under förutsättning att man borrar o gängar om locken, förstås. Det blir iofs en separat slang/rör till varje spridare, är det någon nackdel?

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Knäcka till en fuelrail så den passar? Alt. kapa isär tex en saabrail i rostfritt och svetsa ihop i rätt vinkel.

Annars har alla an tillverkare egna hemsidor med hela sitt sortiment.
Www.summitracing.com har även mycket kopplingar om man söker på deras hemsida.

6

Insåg just att så kan man ju inte göra (med banjokoppling), returen måste ju kopplas in någonstans...

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville