1

Mitt motorprojekt har ju kört fast nå grymt då blocket fortfarande står hus gubben som ska gänga... och det verkar inte bli gjort det här århundradet, måste nog åka å hämta tillbaka de snart.

Så för att stilla mekabstinensen så köpte jag en "1500 med dp toppar och växelströmmare" av en gubbe på jobbet, dock så visade det sig när jag hämtade upp den att det var en 1600 AS motor Default/smile så de va ju trevligt med 8mm pinnbultar å allt.

På den tänker jag slänga på min 044 toppar, 1.25 vipporna, EMPI 44 fuggarna och gasa tills det rasar!

Då är kommer det lite frågor;

1. Är de någon idé att plocka på mitt 1679 kit på den här motorn eller gör de varken till eller från mot orginalcylindrarna?

2. Jag har en orginal solfjädertryckplatta med ring, kan man pilla bort den ringen eller måste jag fixa en utan ring från början

3. Svänghjulet är ju lite rostigt på lamelytan, kan man slipa av de med slippapper eller är de bara å kasta å fixa ett frächare?

4. Vid vilka hk, typ, börjare de bli dags att skippa orginaltryckplatta å köra med nått värre?

5. Ska man köra med solid, eller fjädrande lamel?

Många frågor, hoppas någon känner för att svara... då kanske de kommer fler Default/smile

PS. oh kom på nu, bak i blocket sitter det en sladd på någon givare eller nått. Mot svänghjulet va är de för mojäng?

2 Senaste redigerad av 25hpman (2012-05-07 12:31:43)

2. Ja, du kan flå bort ringen, men det är en engångshandling, du kan inte sätta tillbaka den igen om behovet skulle uppstå.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Micke jag har en original 200mm tryckplatta utan ring, den får du till bra pris så slipper du sabba din! ICQ/ab

4

1. Beror på hur originalcyllarna mår. Du sänker vartalsområdet lite med ökad volym men det ger ingen effekt.

2. Som svar enligt ovan.

3. Beror på hur illa det är. Är det gravrost med porer så kan det gå att svarva.

4. Man brukar räkna runt 80-100 hk beroende på konditionen hos tryckplattan.

5. Den fjädrande har en förmåga att inte gilla inspirerande avkliv men sparar drivlinan. Jag föredrar solid.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Om 88 cylindrarna är i bra skick så får du knappt 100 cc till i motorn och ca 0,25:1 mer i kompression.
Så lite mer effekt borde det bli med 88 mm cylindrar jämfört med 85,5mm.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

6

Den lilla kompressionshöjningen är nog inte mätbar effektmässigt och volym ger ingen effekt i sig. Det är hur mycket luft man kan få in i cylindern som ger effekt och topparna flödar inte mer för att det sitter en större cylinder under dem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Tack för alla svar.

Jo 88 cylindrarna är säkert i bättre skick än de som sitter på även om motorn blev urplockad ur bilen för ca 15 år sedan så kanske lika bra att slänga på de iaf...

Cylindrarna som sitter där nu har inte den där pappakningen mot blocket, ska man köra med den eller inte? Tror den här motorn är oskruvad förtut så kom de så från fabriken eller?

8

Man ska absolut INTE ha någon papperspackning vid cylinderfoten. Ställer till med mer problem än det löser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

En motor är ju i princip en luftpump, har du 100cc större luftpump så pumpar den mer luft = mer effekt.
Om förgasare o toppar klarar flöda mer, normalt sett är det den lilla original förgasaren som sätter gränsen.
Nu skall han köra med 044 toppar, 44mm förgasare och 1,25:1 vippor.

Mitt dåliga omdöme har skänkt mig mycket glädje

10

RSK 718 skrev:

En motor är ju i princip en luftpump, har du 100cc större luftpump så pumpar den mer luft = mer effekt.
Om förgasare o toppar klarar flöda mer, normalt sett är det den lilla original förgasaren som sätter gränsen.
Nu skall han köra med 044 toppar, 44mm förgasare och 1,25:1 vippor.


Om hans toppar/förgasare/kam/vippor ger säg 80 hk i en kombination så kommer den att lämna 80 hk oavsett om motorn är stor eller liten. Effekten kommer bara vid olika varvtal. Att en motor suger i sig mer luft bara för att den är större är en missuppfattning då det finns begränsningar för när maxeffekten kommer och det är gashastigheten i kanalerna och den påverkas inte av motorvolymen.

Det är topparna som bestämmer toppeffekten och volymen på vilket varvtal den kommer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Som topparna är nu så landar jag på 7,6 i komp... vad är de original?

Måste nog planas lite mer + svarva av cylindern så de bottnar. Vad ska man lägga sig på för en normal gatmotor som ska funka i ur och skur Default/smile

12

Tror att det är 7,2:1 original. Runt 9 ska inte vara några problem men det blir nog svårt att komma upp så högt med så liten volym. Planar man för mycket så tappar man flöde i förbränningsrummet och då tappar man effekt istället.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av mettis (2012-05-08 22:15:20)

MrIcka skrev:

Som topparna är nu så landar jag på 7,6 i komp... vad är de original?

Måste nog planas lite mer + svarva av cylindern så de bottnar. Vad ska man lägga sig på för en normal gatmotor som ska funka i ur och skur Default/smile

En std 1600 som har 48 cc i förbränningsrummet hamnar på 8,1 : 1 i komp (med 1,4mm vändhöjd)  - sätter man dit 88mm cylindrar blir det 8,4 : 1

14

Kanske ska försöka få ner topparna till 48-50cc då så man kommer upp i ca 8,5... eller kan man köra bara som det är?

Hört att kompet ger mycket, så är de som att mata katten med en blåval att köra dessa prylar på 7,6?

15

Visst är det bra att få upp kompet men det blir ingen dramatisk skillnad men en del gör det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Jag åker 1679 med 044 toppar ej planade , 1,1:1 , W120 kam , IDF 36:or , 8,0 i komp. Går kalas tycker jag.
Dock räckte inte org kopplingen utan jag bytte till Kennedy stage 1 +Daiken lamell.
//Anders

17 Senaste redigerad av MrIcka (2012-05-09 09:16:20)

Hm, hur kom du upp i 8 i komp som om de är oplanade?
Iofs är väl alla olika men mina förbränningsrum är 56cc efter att de är planade så mycket de går utan att bearbeta cylindrarna, de var 61cc innan
Får lägga pengarna på en lamel+tryckplatta då så kör jag bara å provar som det är, är iaf tänkt att plockas ner och göras om i vinter Default/smile byta kam och sätta i ett arborrat block.

Tack igen för alla svar, ovärderligt!

18

MrIcka skrev:

Som topparna är nu så landar jag på 7,6 i komp... vad är de original?

Måste nog planas lite mer + svarva av cylindern så de bottnar. Vad ska man lägga sig på för en normal gatmotor som ska funka i ur och skur Default/smile

På en 1600cc = 7,6
Mät upp volymen på topparna för dom kan vara mycke olika i volymen
från 50cc upp till 59cc har jag mätt upp
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

MrIcka skrev:

Hm, hur kom du upp i 8 i komp som om de är oplanade?
Iofs är väl alla olika men mina förbränningsrum är 56cc efter att de är planade så mycket de går utan att bearbeta cylindrarna, de var 61cc innan
Får lägga pengarna på en lamel+tryckplatta då så kör jag bara å provar som det är, är iaf tänkt att plockas ner och göras om i vinter Default/smile byta kam och sätta i ett arborrat block.

Tack igen för alla svar, ovärderligt!

Landelius byggde denna åt mig. Han putsade kanalerna men ingen planing vad jag vet. 53cc i förbränningsrummen.

20

PPRMicke skrev:
MrIcka skrev:

Som topparna är nu så landar jag på 7,6 i komp... vad är de original?

Måste nog planas lite mer + svarva av cylindern så de bottnar. Vad ska man lägga sig på för en normal gatmotor som ska funka i ur och skur Default/smile

På en 1600cc = 7,6
Mät upp volymen på topparna för dom kan vara mycke olika i volymen
från 50cc upp till 59cc har jag mätt upp
/// Micke

Jo har mätt och 3 är 56cc och en 57cc efter planing som är gjord.

21

andsta skrev:
MrIcka skrev:

Hm, hur kom du upp i 8 i komp som om de är oplanade?
Iofs är väl alla olika men mina förbränningsrum är 56cc efter att de är planade så mycket de går utan att bearbeta cylindrarna, de var 61cc innan
Får lägga pengarna på en lamel+tryckplatta då så kör jag bara å provar som det är, är iaf tänkt att plockas ner och göras om i vinter Default/smile byta kam och sätta i ett arborrat block.

Tack igen för alla svar, ovärderligt!

Landelius byggde denna åt mig. Han putsade kanalerna men ingen planing vad jag vet. 53cc i förbränningsrummen.

Ah, iofs kanske du har "standard" 044 de är lite mindre i förbränningsrummen än mina "round port" enligt uppgifterna på hemsidan

22

Vilken av de här blir bäst tro?

http://dalhems.se/?p=275cc06a-ca68-4e2b … da67513765

http://dalhems.se/?p=af7bc096-303a-4eec … b25054bdba

23

Om du schimsar upp tryckplattan och den är plan(även svänghjulet) kan du välja någon av dom (nr1 mitt val)
Ps mät upp lammellen att den är 8,35mm schimsa ut tryckplattan 0,8-1,0mm så skall det funka för dig
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

Tänkte även köpa en Steg 1 tryckplatta, behöver jag shimsa då med eller är det bara om man har orginal tryckplattan?

25

jag kör med en Daikin Superdisc mot en steg 1 platta.
och det fungerar bra för gatan iaf ICQ/ab

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56