26

Om det inte är någon som förväxlat kablarna och det är laddlampan så, har ju hänt förr ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

27 Senaste redigerad av Loyden (2012-05-01 21:50:45)

Ta av kabeln till oljetryckgivaren och lägg den mot jord och se om lampan lyser.
Då ser du både om komtakten är kass och om ladd och oljetrycklampan är förväxlade.

28

Loyden skrev:

Ta av kabeln till oljetryckgivaren och lägg den mot jord och se om lampan lyser.
Då ser du både om komtakten är kass och om ladd och oljetrycklampan är förväxlade.

Ok, ska kolla det. Tack!  ICQ/ag

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

29

Fast med närmare eftertanke är det inte så att de är förväxlade.  ICQ/ae  ICQ/ae

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

30

Hur vet du det? Om den bara laddar dåligt vid tomgång så märks inte det. Blir ju inte så dåligt så batteriet tar slut.
Hur som helst så är det ju lättare att kolla och byta givaren innan du river motorn.  ICQ/ad

31

höj tomgången ICQ/ad  Default/lol

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

32

Loyden skrev:

Hur vet du det? Om den bara laddar dåligt vid tomgång så märks inte det. Blir ju inte så dåligt så batteriet tar slut.
Hur som helst så är det ju lättare att kolla och byta givaren innan du river motorn.  ICQ/ad

Jag vet det för att jag har har haft laddstrul med & då har lampan överensstämt med problemet.
Oljetryckslampan lyser aldrig vid körning, slocknar så fort jag gasar.

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

33

Fredde.B skrev:

höj tomgången ICQ/ad  Default/lol

Hm, får väl erkänna att det redan är gjort, men det finns ju en gräns... ICQ/ae

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

34 Senaste redigerad av Loyden (2012-05-02 13:11:48)

Pärlan skrev:
Loyden skrev:

Jag vet det för att jag har har haft laddstrul med & då har lampan överensstämt med problemet.

Okej. Lyser lampan starkt och sen svagare ju mer du gasar?
Jag skulle byta givaren först.

Sen har jag varit med om på syrrans -72:a att oljelampan började lysa lite när som helst när man körde.
Det var något fel på laddrelät.
Har funkat klockrent efter jag bytte det.
Låter knasigt men det hänger ihop på nåt vis.
Har du bytt laddrelä nyligen??

35

Att det varit givarfel har jag varit med om 1 gång på dom 47 år som jag skruvat med luftkylda VW-motorer!

36

Loyden skrev:
Pärlan skrev:
Loyden skrev:

Okej. Lyser lampan starkt och sen svagare ju mer du gasar?
Jag skulle byta givaren först.

Sen har jag varit med om på syrrans -72:a att oljelampan började lysa lite när som helst när man körde.
Det var något fel på laddrelät.
Har funkat klockrent efter jag bytte det.
Låter knasigt men det hänger ihop på nåt vis.
Har du bytt laddrelä nyligen??

Nopp inget laddreläbyte, vi mätte upp det o det är ok dock.
Lampan lyser stark vid tomgång (ej vid start kallmotor) varm motor, slockarna helt vid gasning.

Har hämtat nu givare idag, verkstaden i morgon för byte av den o till nya 20-50 oljan. ICQ/ab

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

37

Min lampa lyste ocskå på tomgång redan när jag köpte bilen för ett par år sedan. Bytte till 20W-50 och då blev det bättre.. då blinkade den till ibland på tomgång om den var riktigt varm, tex om man kört 110-väg en längre sträcka en varm sommardag.
Den har iaf gått ca 3000 mil sedan jag köpte den så din behöver ju inte vara på "rasgränsen" även om den inte är i nyskick kanske.
Går den bra i övrigt så tuffa på ett tag till du om det blir bättre med 20w-50 ICQ/ab

38

Dynamic skrev:

Min lampa lyste ocskå på tomgång redan när jag köpte bilen för ett par år sedan. Bytte till 20W-50 och då blev det bättre.. då blinkade den till ibland på tomgång om den var riktigt varm, tex om man kört 110-väg en längre sträcka en varm sommardag.
Den har iaf gått ca 3000 mil sedan jag köpte den så din behöver ju inte vara på "rasgränsen" även om den inte är i nyskick kanske.
Går den bra i övrigt så tuffa på ett tag till du om det blir bättre med 20w-50 ICQ/ab

FAAN va skönt att höra, hoppas verkligen oljan löser det. TACK!! Made my day/night! ICQ/ag

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

39

Lampan tänds vid 0,45 kg/cm^3 och det är alldeles för lågt tryck så att lampan är släckt är ingen garanti för att allt är frid och fröjd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

TACK som Fan alla som svarat & gett råd.

Har idag skiftat olja till 20-50 & bytt till ny oljetryckskontakt.

Efter detta har inte oljetryckslampan lyst alls. Så jag hoppas hoppas att Pärlan ska må bättre nu.  ICQ/af

MVH Lotta

VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78