1

Hej!

Har kollat lite ang mitt dåliga oljetryck på tomgång.Ny olja. Lmpn lyser vid tomgång, slocknar direkt vid ökat varv.

Hittar inte något tydligt fel, oljetryckskontakten är ren & utan läckage. Bör jag endå byta den innan jag ger mig på oljepumpsbyte?  Default/hmm

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

2

inte så att du kan ha slitna lagerlägen? Då blir de svårare att hålla trycket uppe. testa att plocka av ventilkåporna och se om den kommer olja på höger sida även vid tomgång. det ska komma mer olja på vänster sida om jag inte minns fel.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

3

oboymannen skrev:

inte så att du kan ha slitna lagerlägen? Då blir de svårare att hålla trycket uppe. testa att plocka av ventilkåporna och se om den kommer olja på höger sida även vid tomgång. det ska komma mer olja på vänster sida om jag inte minns fel.

Hur menar du nu?Vad menar du att man får ut av detta??

4

stickan skrev:
oboymannen skrev:

inte så att du kan ha slitna lagerlägen? Då blir de svårare att hålla trycket uppe. testa att plocka av ventilkåporna och se om den kommer olja på höger sida även vid tomgång. det ska komma mer olja på vänster sida om jag inte minns fel.

Hur menar du nu?Vad menar du att man får ut av detta??

Det enda man får ut är väl olja på marken ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Om man har så dåligt oljetryck så hjälper det inte att byta pump. En renovering var nog dax för för länge sedan. Ett säkert tecken är glapp i axialled på veden och rätt högt vevhustryck. Av någon anledning så brukar 40 år gamla motorer inte vara så friska.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Vad har du för olja?

7

Svwerker skrev:

Om man har så dåligt oljetryck så hjälper det inte att byta pump. En renovering var nog dax för för länge sedan. Ett säkert tecken är glapp i axialled på veden och rätt högt vevhustryck. Av någon anledning så brukar 40 år gamla motorer inte vara så friska.  ICQ/ab

Axialled, hm blir de upp och ner... eller in och ut? Default/smile

8

Axialled blir in o ut...

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

9 Senaste redigerad av Nobbe (2012-04-30 14:54:41)

prova först lägga på en tjockare 20-50 olja ! kan vara gammal 10-30 och att silen gäggat ihop.
och då får man knappt bra tryck med en fräsch motor....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

10

Bengt H skrev:

Vad har du för olja?


Jag har mineralolja, ska jag skämmas nu? ICQ/ac

Den är ny, bytte häromdagen för andra gången på bara några månader. rengjort silen vid varje byte.

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

11

Pärlan skrev:
Bengt H skrev:

Vad har du för olja?


Jag har mineralolja, ska jag skämmas nu? ICQ/ac

Den är ny, bytte häromdagen för andra gången på bara några månader. rengjort silen vid varje byte.

Du ska ha mineralolja,men vilken viskositet har du? Eftersom du har tryckproblem så ska du ha TJOCK olja!  ICQ/ab

12

stickan skrev:
Pärlan skrev:
Bengt H skrev:

Vad har du för olja?


Jag har mineralolja, ska jag skämmas nu? ICQ/ac

Den är ny, bytte häromdagen för andra gången på bara några månader. rengjort silen vid varje byte.

Du ska ha mineralolja,men vilken viskositet har du? Eftersom du har tryckproblem så ska du ha TJOCK olja!  ICQ/ab


Aha, 10 40, inte bra då alltså?

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

13

Red line har en produkt som man hæller i oljan som tætar till ev læckage..
Jag vet att det inte ær rætt att gøra så..  ICQ/ad

Men istællet før att riva motorn så ær det ett sætt att kunna åka i sommar och riva motorn till høsten istællet.

Køpte mitt på AD-center och det har funkat till det jag har kørt..  ICQ/ab

14

Tvivlar på att det skulle hjälpa med tjockare olja.  Möjligen tillfälligt.
Jag hade en motor en gång där oljetrycklampan "flämtade" lite svagt vid tomgång.
Det var inget annat att göra än att riva den. Men oj så glad den blev efter det!  ICQ/ab

15

Roadkill skrev:

Red line har en produkt som man hæller i oljan som tætar till ev læckage..
Jag vet att det inte ær rætt att gøra så..  ICQ/ad

Men istællet før att riva motorn så ær det ett sætt att kunna åka i sommar och riva motorn till høsten istællet.

Køpte mitt på AD-center och det har funkat till det jag har kørt..  ICQ/ab

Ja jag är ju inriktad på bugrun i juni, så det vore ju bra att slippa renonera motorn innan dess...  Default/hmm
Minns du vad produkten heter?

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

16

Nobbe skrev:

prova först lägga på en tjockare 20-50 olja ! kan vara gammal 10-30 och att silen gäggat ihop.
och då får man knappt bra tryck med en fräsch motor....

Har du något märke att rekomendera på oljan?  ICQ/ab

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

17

Pärlan skrev:
Roadkill skrev:

Red line har en produkt som man hæller i oljan som tætar till ev læckage..
Jag vet att det inte ær rætt att gøra så..  ICQ/ad

Men istællet før att riva motorn så ær det ett sætt att kunna åka i sommar och riva motorn till høsten istællet.

Køpte mitt på AD-center och det har funkat till det jag har kørt..  ICQ/ab

Ja jag är ju inriktad på bugrun i juni, så det vore ju bra att slippa renonera motorn innan dess...  Default/hmm
Minns du vad produkten heter?

Jag kommer inte på vad sjælva namet hete (Lock sealer)??.. Men det ær en liten svart flaska på ca 2 dl.. Har googlat men hittar inte just den produkten.
Men kolla med din AD-C... 
Hoppas det løser sig..

18

Pärlan skrev:
Nobbe skrev:

prova först lägga på en tjockare 20-50 olja ! kan vara gammal 10-30 och att silen gäggat ihop.
och då får man knappt bra tryck med en fräsch motor....

Har du något märke att rekomendera på oljan?  ICQ/ab

Kendall, sen har väl Castrol ngn classic olja!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

19

wille skrev:
Pärlan skrev:
Nobbe skrev:

prova först lägga på en tjockare 20-50 olja ! kan vara gammal 10-30 och att silen gäggat ihop.
och då får man knappt bra tryck med en fräsch motor....

Har du något märke att rekomendera på oljan?  ICQ/ab

Kendall, sen har väl Castrol ngn classic olja!

Kendall GT-1 High Performance / 0,95L Mineral 20w-50 0,95L GT-1® High Performance Motor Oil med Liquid Titanium®
Den verkar vara rätt sort då?  ICQ/ag

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

20

Vilken mineral 20w-50 olja som helst funkar i den motorn, även om jag tvivlar på att det är problemet.

Red Line-produkten är till för läckande packninger, tätningar mm och det är ju inte riktigt problemet i det här fallet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Svwerker skrev:

Vilken mineral 20w-50 olja som helst funkar i den motorn, även om jag tvivlar på att det är problemet.

Red Line-produkten är till för läckande packninger, tätningar mm och det är ju inte riktigt problemet i det här fallet.

Du har dåligt oljetryck pga att motorn är tvärslut...Tjock olja löser inte problemet,men gör att du kan få lite högre tryck i systemet. Du kan åxå byta fjädern i reduceringsventilen vid svänghjulet mot en kraftigare för att få ett högre tryck,men din motor är naturligtvis fortfarande i behov av en helrenovering.

22

Red Line-produkten är till för läckande packninger, tätningar mm och det är ju inte riktigt problemet i det här fallet.

Sjælvklart har du rætt i det du sæger.. Hade en liten tankevurpa dær..  ICQ/ad
Pærlan kan ju prova om det blir "lite" bættre så han kan ta sig  T o R till BR iallafall..

Renovering el byte till en fræschare motor ær ju att føredra.. ICQ/ab

23

Roadkill skrev:

Red Line-produkten är till för läckande packninger, tätningar mm och det är ju inte riktigt problemet i det här fallet.

Sjælvklart har du rætt i det du sæger.. Hade en liten tankevurpa dær..  ICQ/ad
Pærlan kan ju prova om det blir "lite" bættre så han kan ta sig  T o R till BR iallafall..

Renovering el byte till en fræschare motor ær ju att føredra.. ICQ/ab

Dumt att köra i 15 50? Gör det stor skillnad på 20 50?

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78

24

Sa du inte att du hade 15-40 i motorn? Du kan åxå köra på rak 50 utan problem..Din motor är utsliten,men med tjock olja så kan den gå resten av året och kanske nästa år åxå..Om den inte rasar även med tjock olja vilket är fullt möjligt.   ICQ/ad En renovering vore det bästa,men då ska du komma ihåg att en seriös renovering kostar minst 15-20.000 spänn.

25

stickan skrev:

Sa du inte att du hade 15-40 i motorn? Du kan åxå köra på rak 50 utan problem..Din motor är utsliten,men med tjock olja så kan den gå resten av året och kanske nästa år åxå..Om den inte rasar även med tjock olja vilket är fullt möjligt.   ICQ/ad En renovering vore det bästa,men då ska du komma ihåg att en seriös renovering kostar minst 15-20.000 spänn.

Har 10-40, ska undersöka om olja imorgon, lättare då det inte är röd dag. ICQ/ae
Så bara genom att veta att jag har lysande oljetryckslampa på tomgång , ej annars... & går ok i övrigt... Kan man komma till slutsatsen att motorn är slut?  ICQ/an

(VW typ 1 -71 "2,0" (såld & lite saknad)
VW typ 1 -67 1500
VW typ 2 t2b -78