1 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-13 23:31:46)

För att smalna av en länkpinneframvagn för att tex få in sänkspindlar eller bredare fälgar utan att ändra utseendet kan nedan metod användas.

Fördelen är att ganska små modifieringar på framvagnen behöver göras samt att karossen inte ändras alls - billigt och enkelt. Nackdelen är att max smalning är 3cm.

Tråden är tagen från min projettråd varför bilderna inte är "steg-för-steg", men lägger upp den separat så den blir enklare att hitta. Tror att idén framgår iallafall och how-tos för framvagnsjobb finns väl gott om... Hoppas nån har nytta av den!

Så, då sätter vi igång!

Mät och kapa, bågfil duger gott - vinkelslipen på fri hand känns lite vågat. Se till att filspån inte kommer in i rören! Kapa även loss fästjärnen som måste flyttas ut. En fördel är att provmontera på ett ramhuvud innan det hela sätts ihop. Viktigt även att allt blir rakt hopsvetsat!

Tänk på att karossen inte alltid sitter centrerad på plattan varför utrymmet på höger resp vänster sida inte alltid är samma! Mät på din egen kaross innan!

http://farm3.static.flickr.com/2402/2187542941_28b8d981cc_o.jpg

Tornen "rakas" på den del där karossen inte har uttag för tornen (jag misstänker pressningen hänger kvar sen split-erans korta och tjocka torn?) Lämpligen kan man förstärka med tjockare plåt, men eftersom tornen endast modifieras på en liten bit så är det nog mindre känsligt än om man smalnar hela tornet.

http://farm3.static.flickr.com/2390/2188329810_a142b6597c_o.jpg


http://farm3.static.flickr.com/2182/2187542117_7266220a64_o.jpg
Ungefärlig skillnad, totalt drygt 3cm...


Blästra, lacka eller gör vad man nu vill göra innan montering... VW lackade efter vad jag hört sina framvagnar kompletta från trumma till trumma... Dvs efter monteringen... ICQ/ab

http://farm4.static.flickr.com/3081/2342935969_54d0bc2b7c.jpg

Torsionsbladen kapas, nya styrhål för armarna borras upp.

http://farm3.static.flickr.com/2263/2342935971_56e5da8279_m.jpg
Ska vara precis 7mm diff mellan övre & nedre som någon i forumet frågade om... ICQ/ab  (+-1.5 mm som kan korrigeras med brickorna på ledbultarna, men varför inte sätta dem rätt på en gång... ICQ/ad ), för mer info se;
1) http://www.thesamba.com/vw/archives/man … /page6.jpg (http://www.thesamba.com/vw/archives/man … sten_5.php)
2) http://www.thesamba.com/vw/archives/man … ge4243.jpg  (http://www.thesamba.com/vw/archives/man … sswork.php)


http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/61guesswork/page4243.jpg

Här tar jag mig friheten att stoppa in lite text från en annan tråd;

HenrikL skrev:

När jag gjorde det här jobbet på en Typ 1 ledbultsframvagn borrade jag först ett 4 mm hål i mitten där försänkningen skulle vara. Sedan ett något grundare hål med en 6 mm borr osv. upp till en 10 mm borr. Då hade jag ett hål med "trappstegsformade" sidor och använde en HSS försänkare för att få rätt form på hålet.

Peter S skrev:

Materialet i fjäderpaketet är inte alls hårt att borra i.
Du blandar ihop fjäderstål med härdat stål/verktygsstål.

Kläm ihop fjäderpaketet i ett skruvstycket och förborra med en mindre borr som någon skrev, och sedan med antingen en 90° försänkare alt. spiralborr med nämnda spetsvinkel. Jag slipade om en trött 12mm borr med gott resultat och den har använts på ett antal paket utan att bli slö.

Tänkt även på att hålen måste ha 90° spetsvinkel eftersom låsskruvarna har det. Borrar man med en vanlig std spiralborr som har 118° kommer skruven endast att ha kontakt i botten på hålet/anvisningen.

Ett annat sätt för att få anvisningen i mitten, speviellt när centrum på anvisningen är mitt på ett blad, är att ta en par slaktade urplockade "låsklumpar" som sitter i torsionsröret, trä i alla fjäderblad och låsa den ena klumpen i mitten i anvisningen med en originalskruv. Därigenom hamnar alla fjäderblad rätt i förhållande till varandra och kan inte vandra när du skall borra anvisningarna i ytterändarna.
Den andra klumpen låser du där du vill ha hålet/anvisningen och med en skruv i vilken man borrat ett genomgående hål i mitten, ca Ø5mm (kräver dock svarv för att få i centrum).
Detta hål används sedan som borrstyrning för ditt pilothål som då inte kan hamna fel, även om centrum på hålet är mitt över ett fjäderblad.



http://farm4.static.flickr.com/3004/2342935979_65e7d2289a_m.jpg


http://farm3.static.flickr.com/2139/2358497829_3e33a9b901.jpg

Sänksatserna monteras givetvis efter hur man vill ha höjden, lämpligen märker man upp var originalhöjden sitter och utgår från det när man monterar sänksatsen.

Förståss måste styrstagen justeras ned för att svälja smalningen, men med lite tur behövs inget ändras utan utrymmet räcker till, blir ju ca 75mm per justerställe om man har justerbart stag även på korta styrstaget . Annars är det förståss lättast att använda gängverktyg för den "rättgängade" sidan... ICQ/ad

Jag limmade en tunn gummiduk (närmare bestämt en gammal uppklippt cykelslang) på tornets insida eftersom det var så tajt att det annars kunnat nötas i karossen... ICQ/ab

När allt är monterat och klart justeras toe-in. En grov justering kan göras genom att dra två parallella snören längs med bilen i höjd med naven - se till att navcentrum på både bak och framaxel är centrerat mellan snörena och att framhjulen står "rakt" samt bilen normallastad på plant underlag. Sen mäter man i fram och bakkant på hjulen och justerar sen stagen så att skillnaden framkant och bakkant fälgar är nånstans mellan 1 - 3 mm.

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/61guesswork/page3637.jpg

Det låter oexakt, men rör man bara det minsta på ratten, sätter sig i bilen eller rubbar det hela på annat vis så ändras måtten ganska rejält. Det viktiga är att man inte ligger utanför intervallet med för mycket, då får man konstiga köregenskaper och nöter däck. Givetvis förordas en nogrannare inställning men denna kan göras snabbt på plats och är bättre än inget alls.

Jag har inte monterat krängningshämmaren på min framvagn och tar gärna emot input om hur man bäst hanterar den. Ghian fick krängningshämmare 1960, tidigare bilar har vad jag förstår ingen krängningshämmare så man klarar sig ju utan...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Jättebra tråd, många fina tips. ICQ/ab
Jag kör utan krängningshämmare fram och har faktiskt inte saknat den. Upplever inte att väghållningen har försämrats nämnvärt, men jag kör ju inte speciellt fort heller.
Såg att du har kvar genomslagsgummina också. Jag kapade bort dom för att jag svetsade i mina sänksatser lite väl vridet så jag måste ha dom i högsta läget nu. Ska bygga ihop en ny framvagn med 2" kortning och nya fjädertorn.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Bra tråd! Jag tror att det bara är på Ghia som det räcker att smalna av toppen på stötdämpartornet. På min oval smalnade jag av hela tornet och det krävdes för att kunna få framvagnen på plats.

4 Senaste redigerad av johan_l (2011-02-14 13:49:19)

HenrikL skrev:

Bra tråd! Jag tror att det bara är på Ghia som det räcker att smalna av toppen på stötdämpartornet. På min oval smalnade jag av hela tornet och det krävdes för att kunna få framvagnen på plats.

Märkligt. Jag tror iallafall det är samma typ av pressning på 53a karossen och där matchar det splitframvagnen...

Har inga bra bilder på området, och första bilden är väl suddig...

53a
http://4.bp.blogspot.com/_FnGQyCNS9Fk/TUJwRjEVy3I/AAAAAAAAAUI/TR3svK3Mkbg/s1600/monteradfv%2B%2528Small%2529.jpg

60 ghia, iallafall en del av området.
http://farm3.static.flickr.com/2365/2175480967_fdc4427de1.jpg


Hur ser pressningen ut på "vanliga" typ1or av senare årsmodeller?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

hittade dessa bilder på thesamba;

oval;
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/774881.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/771158.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/680201.jpg

på dessa verkar det ju som om smalningen av bara övre delen funkar, men visst, max smalning är 3cm så...

59;
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/760820.jpg

även här.... men 61 byttes väl frontplåtarna ut?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Då bör det vara så att smalningen i receptet ovan fungerar fram tom 1960. ICQ/ab

Frågan om vi ska städa upp lite i tråden så det blir en snyggare how-to?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

vilken stigning osv ska man ha då man gängar stystagen ? ICQ/ab

8

inlanders skrev:

vilken stigning osv ska man ha då man gängar stystagen ? ICQ/ab

M14x1,5 ICQ/ab

Proud member of Sun City Aircoolers

9

Någon som vet var man får tag i försänkare med 90graders vinkel?

10

rs68 skrev:

Någon som vet var man får tag i försänkare med 90graders vinkel?

Är inte nästan alla försänkare 90 grader? Jag köpte min på Swedol.

11 Senaste redigerad av rs68 (2011-06-25 22:57:36)

Tack Henrik! På swedol dom har ju öppnat, inte så långt ifrån jobbet precis nyss. ICQ/ab

12

När man brotschar bussningarna för spindlarna, vad använder ni för
brotsch då? Om jag förstått rätt så ska bussningarna sitta på plats när detta
ska göras.Finns det något smidigt verktyg så det blir rakt? Eller någon How to do.

13

rs68 skrev:

När man brotschar bussningarna för spindlarna, vad använder ni för
brotsch då? Om jag förstått rätt så ska bussningarna sitta på plats när detta
ska göras.Finns det något smidigt verktyg så det blir rakt? Eller någon How to do.

Svarar här på min egen fråga ICQ/ab

Dom gamla bussningarna pressades ur och nya pressades i, sen
brotschade jag lite i taget med en ställbar brotsch(se bilden)
Den lilla lösa biten är en styrning för att allt ska bli rakt.

Det sista måste man vara försiktig och mäta med skjutmått mellan varje gång,tar
man för mycket är det bara att köpa nya bussningar.

http://forumbilder.se/images/143201181955P379d.jpg

14

Ska korta mina styrstag och var i dag på swedol för att köpa en gängtapp. Det ska vara M14x1,5 om ja förstått rätt. Men dom hade bara M14x2,0 hemma. Det gick att beställa men då var det två i nån sats och kostade 390:- + moms.Någon som vet var man kan hitta till lite humanare pris?

15

390:- är inte jättedyrt!

Du lär inte hitta mycket billigare på annat håll, om du hittar nåt så kan kvallen vara potta.
Sedan så är det vänster och högergäng i varsin ända så att man kan justera stagen genom att "bara" vrida dem.
Vänstergängade gängverktyg är ofta dyrare eftersom efterfrågan är mindre.

Dessa gökar: http://www.tapdie.co.uk/ använder jag ofta för mina  tumgängor (engelska mc) o de har inte sagt "kan inte" hittils.
Det har exempelvis köpts 3/8"x26 vänster snitt och tapp för att replikera delar till André styrdämpare.
Metriskt borde inte vara nåt problem för dem även om de är britter, sedan så är deras HSS bara nästan  ICQ/am

Om du inte skall korta mycket så kanske du inte behöver göra annat än att rensa gängorna, jag hade övervägt att använda gamla skrotade P-ändar med ett axiellt snitt med tunna vinkelskivan tvärs gängen, "poor mans tap".

S

16

Tack för tipset, Sten! Ska ändå byta alla p ändar.

17

Ok...ska precis till att schimsa offsetet och när ja öppnar förpackningen så finns det ett antal brickor som jag inte sett förrut samt 4st o-ringar....hjälp hur ska det sitta??

http://imageshack.us/a/img198/9943/20130512214755.jpg

Ska den där brickan sitta närmast bärarmen? och ska o-ringen sitta längst ut på länkpinnen??

Eller är det bara att kasta alla funky looking brickor, o-ringar å bara kasta ihop den med schimsen??

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

18

Brickan ska sitta sist som du satt den och oringen i spåret på brickan.

19

Ok....tackar....såg inte ut så då ja plockade isär skiten så man vart lite konfunderad.....tack än en gång

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

20

Satt inte på min när jag rev ner den heller ICQ/ab

21

Kjellgren skrev:

Brickan ska sitta sist som du satt den och oringen i spåret på brickan.

Tidiga bilar hade 10 schimsbrickor och ingen "dust excluder", se tabellen i bilden ovan. Nya kitt har 8 brickor och o-ring samt tillhörande bricka. Tabellen stödjer båda "modellerna", även om jag tror 10-brickors inte finns att köpa nytillverkat (men säkert som NOS nånstans).

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)