Är det nån som vet om torkar motorerna ser likadana ut under alla tillverkningsår till typ 3:orna?har en 1963:a som skulle behöva en 12voltare....
Har kollat lite på detta och tror att 67-71 verkar vara en gräns om man kollar på the samba.
Sedan verkar motorn vara lika 67-69 där den heter 311955113C
Hejsan!
Det finns ett antal olika varianter, och de stora skillnaderna förutom 6 och 12 volt är väl att viloläge på de äldre är åt vänster medan de nyare har viloläget åt höger (hålen för torkaraxlarna i karossen skiljer åxå), samt att fastsättningen för torkararmarna skiljer mellan äldre och nyare. Om jag inte missminner mig så är det väl bara 1967 som har ett torkarställ med 12-volts motor som passar rakt i en 6-voltare!? Men ta inte detta för en sanning, det är bara en grund för vidare forskning.....
MVH: Hella
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Tack för svaren och är det nån som vet mer?
Tack för svaren och är det nån som vet mer?
Jag har en -69 12V torkarmotor i min -63:a, och det var "bolt on".
/ P
Ghia 1968
Tack pece
du har möjligen ingen bild på hur det ser ut pece?
Det ser sannolikt ut som i din egen bil med den skillnaden att PeCes prylar är lite blankare.
Bilden är lånad från hans eminenta blog. Läs den så får du säkert svar på många frågor.
Plåten som håller ihop hela torkarmekanismen är likadan 62-70. Det som skiljer förutom själva motorn är axlarna som går ut till torkararmarna. 62-67 har klenare tappar till stagen förbinder dem med motorn. 68-69 har grövre och 70 har splines till torkararmarna. Även torkararmarna skiljer 62-67 är lika långa höger och vänster, 68-70 är olika långa.
Nu har jag monterat ner min och just precis så ser min ut, men som som sagt inte så blank o välmålad riktigt..!
Någon som har en sådan 12 voltare att sälja???? (behöver bara motorn)