1

Är det nån som vet om torkar motorerna ser likadana ut under alla tillverkningsår till typ 3:orna?har en 1963:a som skulle behöva en 12voltare....

2

Har kollat lite på detta och tror att 67-71 verkar vara en gräns om man kollar på the samba.
Sedan verkar motorn vara lika 67-69 där den heter 311955113C

3

Hejsan!

Det finns ett antal olika varianter, och de stora skillnaderna förutom 6 och 12 volt är väl att viloläge på de äldre är åt vänster medan de nyare har viloläget åt höger (hålen för torkaraxlarna i karossen skiljer åxå), samt att fastsättningen för torkararmarna skiljer mellan äldre och nyare. Om jag inte missminner mig så är det väl bara 1967 som har ett torkarställ med 12-volts motor som passar rakt i en 6-voltare!? Men ta inte detta för en sanning, det är bara en grund för vidare forskning.....   Default/lol

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

4

Tack för svaren och är det nån som vet mer?

5

Tack för svaren och är det nån som vet mer?

6

Jag har en -69 12V torkarmotor i min -63:a, och det var "bolt on".

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

7

Tack pece

8

du har möjligen ingen bild på hur det ser ut pece?

9

?

10

Det ser sannolikt ut som i din egen bil med den skillnaden att PeCes prylar är lite blankare.
http://3.bp.blogspot.com/_hO4pQzQI1Uw/TKHiGMsPNqI/AAAAAAAAB38/oAQqDt_1JaQ/s1600/torkarmotor_armar_T3_done.jpg
Bilden är lånad från hans eminenta blog. Läs den så får du säkert svar på många frågor.

Plåten som håller ihop hela torkarmekanismen är likadan 62-70. Det som skiljer förutom själva motorn är axlarna som går ut till torkararmarna. 62-67 har klenare tappar till stagen förbinder dem med motorn. 68-69 har grövre och 70 har splines till torkararmarna. Även torkararmarna skiljer 62-67 är lika långa höger och vänster, 68-70 är olika långa.

11

Nu har jag monterat ner min och just precis så ser min ut, men som som sagt inte så blank o välmålad riktigt..!
Någon som har en sådan 12 voltare att sälja???? (behöver bara motorn)