Har glapp i höger spindeltapp...
Hur löser man detta? Går det att dra åt, eller måste man byta några delar?
Tips någon?
/David
55 oval
60 singlecab
65 crewcab
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Glapp i höger spindeltapp
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Har glapp i höger spindeltapp...
Hur löser man detta? Går det att dra åt, eller måste man byta några delar?
Tips någon?
/David
Är det ett besiktningsutlåtande?
Om inte fetta som tusan, besiktiga sen. Om det är det, så måste du byta spindelbult.
Jepp, besiktningsutlåtande....
Ok, blir alltså att byta spindelbult.
/D
Löste du elen till besiktningen?
Trist med spindlarna, jag klarade mig några gånger med att säga att jag skulle rundsmörja bilen sen...
Men det är ju lite sent nu... Jag rekommenderar att lämna iväg spindlarna till någon som har rätt verktyg, det har jag gjort och det kostar inte så mycket och har man inte press och brotch hemma så är det ju lite bökigt även om det väl lär finnas bussningar som inte ska behöva brotchas... även om jag har svårt att tro det blir bra...
Jag har släckt 2:or på glappa spindelleder genom att fetta en gång till... 
Löste du elen till besiktningen?
Trist med spindlarna, jag klarade mig några gånger med att säga att jag skulle rundsmörja bilen sen...
Men det är ju lite sent nu... Jag rekommenderar att lämna iväg spindlarna till någon som har rätt verktyg, det har jag gjort och det kostar inte så mycket och har man inte press och brotch hemma så är det ju lite bökigt även om det väl lär finnas bussningar som inte ska behöva brotchas... även om jag har svårt att tro det blir bra...
Ja, elen löste jag..... men det är ett riktigt råttbo. Så det blir att rensa upp..... en vacker dag.
Det var liiite för mycket glapp för att bara smörja upp. Har beställt en spindelbultsats från classicvw.
Får hem och kolla lite Bug me-filmer och se å lära.... Måste göra ett försök, jag är för nyfiken.... 
glappet brukar bli av dåliga schims brickor, har av hjälpt detta flera gånger genom att bara flytta brickor ev lägga till en ny
För att vara en amatör så gick det ganska bra idag.
Med hjälp från Johan_I (och ni andra...) och läst på lite i "How to keep your volkswagen alive.... for the complete idiot" Så skruvade jag åt the link pin. Spände, låste, spände, låste, spände.... så det blev liiiitet, men minimalt glapp.
Provkörde och sedan hissade upp bilen igen. Tajt å fint som värsta oskulden....
Får väl rulla in besiktningen igen och göra ett försök.... kanske på måndag...
Trevlig helg!
/D
Ja min första tanke var, "går inte det att dra åt?" men eftersom jag inte bekantat mig närmare med typ1 så vågade jag inte ge mig hän och skriva det. Hade en likadan tvåa förra året på besiktningen nämligen, då fick jag lära mig av Demian att det går att dra åt ledbulten. Mycket smidigare än en glapp kulled om ni frågar mig. 
"Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning"...... är vackra ord!
Nu är sommaren räddad! Var helt inställd på att åka på Bug Run i sommar. Men efter att följt diskussioner här på "forat" verkar det luta åt Bug Run Classic. Någon mer från götet som ska dit?
Drar upp gammal tråd..
Är glapp i spineltapp och spindelled?
Fick ajabajja på båda spindelleder under, fram på typ1.
Funkar det bra att "Spände, låste, spände, låste, spände.... så det blev liiiitet, men minimalt glapp."
Eller är det en ny spindelledsats som jag behöver?
Det finns ingen justering på spindelbultarna så där byter man till nya om inte fett hjälper. Ledbultarna däremot kan man justera så att det blir tight.
Ok men vad är det jag behöver nytt?
gäller en 69:a T1
http://www.classicvw.se/spindelled-t1-6 … cts_id/332
Är det denna jag ska ha för att fixla glappet i spindelleden(undre) ?
Ja...............om du inte vill sänka mer då finns det ju en modell som rör sig mer men då måste du byta alla fyra
Ja...............om du inte vill sänka mer då finns det ju en modell som rör sig mer men då måste du byta alla fyra
Kanske en dum fråga....men varför måste jag byta alla fyra?
Johan W skrev:Ja...............om du inte vill sänka mer då finns det ju en modell som rör sig mer men då måste du byta alla fyra
Kanske en dum fråga....men varför måste jag byta alla fyra?
Hmm det ska vara om du inte vill sänka mer FÖR då finns det ju en modell som rör sig mer men då måste du byta alla fyra........
Eftersom man sätter dit dom för att kunna sänka mer kan man ju inte ha några som inte har samma "slaglängd" men det gäller inte om man ska ha orginal alltså.
Såg just vad du menade, svaret är till anders som har snott din tråd 
Om han skaffat en egen så hadde det varit lättare oxo eftersom vi blandar kulleder med ledbultar här 
många trådkap är det ...... ;-)
"Fordonet har godkänts vid kontrollbesiktning"...... är vackra ord!
![]()
Nu är sommaren räddad! Var helt inställd på att åka på Bug Run i sommar. Men efter att följt diskussioner här på "forat" verkar det luta åt Bug Run Classic. Någon mer från götet som ska dit?
Är det därför du inte har varit o kollat till mig
Så det är utegångs förbud nu är du har mekat till besiktningen ??????
Skall du inte med till fanfest ?
//// Micke
Bha
Jag styrde ju om skutan till en t1-69a om ni hade läst
Jag tycker det är ok med trådkapande om frågorna rör samma ämne. Det är skit att ha flera trådar om samma saker.. se bara tältet..
Jag håller med Johan W, detta rör ju knappast samma ämne. Väldigt stor skillnad på framvagnarna med kulleder eller ledbultar?? I alla fall för oss som vill åka lite lägre
men för att svara på din fråga ja du kan använda den du länkade till för att fixa ditt glapp.
Bha
![]()
Jag styrde ju om skutan till en t1-69a om ni hade läst
![]()
Jag tycker det är ok med trådkapande om frågorna rör samma ämne. Det är skit att ha flera trådar om samma saker.. se bara tältet..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Glapp i höger spindeltapp
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.