1

Goddagens alla!

Ja e en kille från Kungälv som har haft min Beach Buggy sedan ja byggde den för 11 år sedan. Det har blivit en del halvhjärtade minirenoveringar av motorn genom åren med nya ringar och lite horning av cylindrar etc. Men nu har den sagt ifrån så en ordentlig renovering är stundande.

Jag hittade en firma "over there" som har väldigt bra priser via eBay och fastnade för detta kitet:
http://www.ebay.com/itm/180865849697?ru … 1088wt_905

Detta var för att enligt försäljaren så är detta det största kitet som går att montera utan att behöva byta veven.

Kort och gott, finns det någon där ute som kan komma med lite tips inför en sådan här montering? Vad mer som behövs göras?

Naturligtvis skall blocket plockas ner i molekyler för blästring och fräsning för att passa de större cylindrarna, men jag tänkte på sådana saker som kamaxel, stakar och förgasare. Behöver man byta något där? Förgasaren jag har idag är en sån där pict 36 tror ja? eller om det va 34.... Motorn är alltså en helt original 1600 som suttit i en 1303s från '70 eller '71 om jag inte minns fel.

Väldigt tacksam för svar!

//Anders.

Post's attachments

319_49366115464_716985464_1687138_692_n.jpg, 61.03 kb, 604 x 402
319_49366115464_716985464_1687138_692_n.jpg 61.03 kb, 161 downloads since 2012-04-20 

2

Om du är ute efter billiga delar så ska du naturligtvis köpa den cylindersatsen.Jag skulle inte köpa den eftersom en sats av bra kvalitet kostar det dubbla.
Om du bara köper cyl/kolvar så tror jag heller inte att det lönar sig med tanke på dom dyra fraktkostnaderna.Normalt så måste man handla för minst 6-8.000 för att man ska få igen pengarna för frakten.

3

Inkl frakt blir det ca 1700:- så det blir inte så farligt. Men det visste ja redan. ICQ/ab så de frågorna ja behöver ha svar på är dom i första inlägget. Bilen har rullat 600 mil på 11 år så kvalitén på kitet är inte av sååå himla stor vikt. ICQ/ag

4

Lägg på moms och tull på de 1700 så ser det lite annorlunda ut.
Vad som mer behöver bytas beror på vad du har för mål med motorn effektmässigt.
Vad du än bestämmer dig för så se till att blocket är friskt i lagerlägen mm, det brukar inte 40 år gamla block vara.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Effektmässigt vet ja faktiskt inte riktigt. Mer än original 1600 har iaf. Så mycke som möjligt till minsta kostnad. ICQ/ab
Hur länge hänger originalförgasaren med innan man måste gå på å köra med dubbla? För jag antar att det är den som sätter gränsen?

Och går det att hitta spec på lagerlägena så man kan kontrollera blockets fräshhet?

6 Senaste redigerad av putte (2012-04-20 09:41:24)

Klart hemma kostar det kittet ca 2500kr och hos classic kostar motsvarande 2795 dock utan frakt men enligt hemsidan smidd.

http://www.classicvw.se/cylindersats-94 … ts_id/1812

Så för 3000 spänn får du samma kit i Sverige

Om du ska bygga motor o bor i  kungälv ska du prata med PPRmicke här på forumet.

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

7

I Bentleymanualen finns alla mått du behöver och lite till.
Tveksamt om dina toppar är hela och utan sprickor men de hänger med till runt 80 hk. Och lite till med rätt jobb Förgasaren är ju inget under av perfektion så den är ju värd att byta bara av den anledningen. Jag hade satsat på dubbla IDF 36 eller 40.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Janebrink skrev:

Effektmässigt vet ja faktiskt inte riktigt. Mer än original 1600 har iaf. Så mycke som möjligt till minsta kostnad. ICQ/ab
Hur länge hänger originalförgasaren med innan man måste gå på å köra med dubbla? För jag antar att det är den som sätter gränsen?

Och går det att hitta spec på lagerlägena så man kan kontrollera blockets fräshhet?

Om du ska ha allt till minsta möjliga kostnad så ska du nog inte hålla på med motortrimning... ICQ/ab Du har svarta ränder i lagerlägena efter oljespåren på baksidan av lagren. Om du efter rengöring kan känna dessa "ränder" så ska vevhuset arborras.

9

stickan skrev:

Om du ska ha allt till minsta möjliga kostnad så ska du nog inte hålla på med motortrimning... ICQ/ab Du har svarta ränder i lagerlägena efter oljespåren på baksidan av lagren. Om du efter rengöring kan känna dessa "ränder" så ska vevhuset arborras.

ja menar mest att ja inte tänker lägga 15-20 tusen på en motor som rullar absolut Max 100 mil om året. ICQ/ab
Ska känna över lagerlägena efter "ränder" så fort ja klyvt den.

Men topparna och originalförgasaren räcker till 80hk då? Eller förstod ja fel? Ja hade nog kunnat tänka mig att nöja mig me 80 häst. Fast de e klart... Mer är ju alltid bättre. ICQ/ae

10

Jag kan sätta pengar på att blocket behöver arborras och att minst en topp har sprickor. Om du skall göra det här jobbet utan att behöva göra det igen om några år så får du räkna med ca 20000 om du vill göra det rätt. Och varför fuska åt sig själv. Arborrning +upptagning för större cylla i block och top ligger runt 4000 spänn. du behöver ha ett set renoverade stakar, en ny kam nya lyftare och antagligen ett par renoverade toppar. Bestäm först hur mycket du tänker eller kan lägga ut innan du börjar. Delarna till en riktigt renoverad 1600 kostar 20-22tusen. originalförgasaren går att bestycka om för större motor om den är i bra skick.

11

I princip går alla motorer bättre med dubbla förgasare, speciellt trimmade. Man kan köra med en enkel men det är oftast behäftat med mer strul än fördelar när man kommer upp i effekt. Landelius har rätt i att det kostar, ända sättet att hålla den nere är att göra det själv men det faller oftast på kunskapen.

Ali G

12

Kan säga att de springer iväg, tänkte också snåla men innan de är klart vill man göra de riktigt och då kostar de har jag lärt mig Default/smile

13

vi har nog alla varit i den situationen att vi vill bygga en motor som går som skinnet men är gratis och de flesta har fått göra om momenten flera gånger med mer utgifter än det det blivit om man gjort det rätt från början.
Om man inte har tid/råd/ork att göra det ordentligt från början så ska man fråga sig om man har tid/råd/ork att göra det flera gånger.

Ali G

14

Svwerker skrev:

vi har nog alla varit i den situationen att vi vill bygga en motor som går som skinnet men är gratis och de flesta har fått göra om momenten flera gånger med mer utgifter än det det blivit om man gjort det rätt från början.
Om man inte har tid/råd/ork att göra det ordentligt från början så ska man fråga sig om man har tid/råd/ork att göra det flera gånger.

X2   ICQ/ag

15

Väldigt bra beskivet Swerker!!!!!!

16

Skulle vilja påstå att man inte får ut mer än 55 - 60 Hkr på t ex en 1915 (94:or) med original Solex PICT 34  Default/hmm
Däremot blir det en stor skillnad i känsla och kraft (vrid?)!
När man talar om trimmade motorer och högre effekt, är den mesta effektökningen beroende av högre varv(gräns) !
Dvs en 90 hästars VW-motor ger inte detta vid 4000 varv utan kanske vid 6000.....? Så om man inte byter den enkla förgasaren och insuget så stryps detta!

Bara mina 10 cent.....

17

Effekt (kW eller Hk) är en funktion av varvtal och vridmoment så ju större motor man har ju lägre blir varvtalet om man utgår från att man har samma begränsande faktor i både fallen.
En motor på 60 hk utför samma arbete oavsett om den är på 1 liter eller 2 liter men på 2-litersmotorn så kommer effektregistret att vara bredare och motorn kännas lugnare tack vare att effekten kommer på ett lägre varv.

Hur mycket effekt man får ut beror på den begränsande faktorn och i många fall är det förgasaren. Iaf så länge man pratar originalmotorer. På många trimmade motorer så är det topparna med dess ventilsystem som blir begränsnande. Det är därför viktigt att man kombinerar rätt. Det gäller att få in så mycket luft som möjligt i cylindern och pytsa in lagom mycket soppa till det så att man förbränner så mycket soppa och syre som möjligt.

Det är förbränningen som ska knuffa till den stackars kolven så att den via vevstaken får fart på veveländet som ska överföra kraften till lådan och ut till de svarta sträcken på asfalten!  Default/lol

Ali G

18

Svwerker skrev:

Pay once, cry once.... som de går att läsa i "how to hot rod vw engines" Default/smile

19

stickan skrev:
Svwerker skrev:

X2   ICQ/ag

X3    ICQ/an
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

Janebrink skrev:
stickan skrev:

ja menar mest att ja inte tänker lägga 15-20 tusen på en motor som rullar absolut Max 100 mil om året. ICQ/ab
Ska känna över lagerlägena efter "ränder" så fort ja klyvt den.

Men topparna och originalförgasaren räcker till 80hk då? Eller förstod ja fel? Ja hade nog kunnat tänka mig att nöja mig me 80 häst. Fast de e klart... Mer är ju alltid bättre. ICQ/ae

Janebrink du kan komma ner till mig o snacka vw
PS håller till i närheten av
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

21

Se där ja! Många bra tips å råd. Verkar som om jag reggat mig i rätt forum. ICQ/ab
Vart håller du till Micke? Själv bor ja i Ullstorp, men har garage strax efter Ragnhildsholmen.

22

Klart du har dom motorkunniga är exremt duktiga och man lär sig mycket ICQ/ae

Nu när du kommit ut med vart du bor kan du ju skriva in det i din profil med så du slipper irritera folk i onödan ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

23

Janebrink skrev:

Se där ja! Många bra tips å råd. Verkar som om jag reggat mig i rätt forum. ICQ/ab
Vart håller du till Micke? Själv bor ja i Ullstorp, men har garage strax efter Ragnhildsholmen.

Selmalagerlövsgatan 4 mitt i mot Mimers parkerning  ICQ/ab

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke