1

Tjäna,

Har kommit över en 1600-motor från svärfars gamla Bubbla och tänkte pyttsa i den i en buss! Default/tongue
Eftersom jag har noll-koll på motorer och på vilka delar man bör satsa på, vänder jag mig till er ICQ/ag
Syftet med motorn är att ha en pigg motor med bra vrid, ska inte köra några repor på strippen men vill gärna kunna gasa "lite" ute på vägarna! ICQ/ab
Vad bör man göra? Behålla blocket och slänga på nya cylindrar, kolvar och förgasare? Renovera och köra på orginal-setupen?

Hjäääälp! ICQ/ag

Kan inte mycket...

2

lagerlägenas status avgör resten.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Har nästan räknat med att AR-borra, även om det egentligen kanske inte "behövs"  ICQ/ab

Kan inte mycket...

4

NickeNyfiken skrev:

Har nästan räknat med att AR-borra, även om det egentligen kanske inte "behövs"  ICQ/ab

Det behövs i 98 fall av 100!   ICQ/ab

5

stickan skrev:
NickeNyfiken skrev:

Har nästan räknat med att AR-borra, även om det egentligen kanske inte "behövs"  ICQ/ab

Det behövs i 98 fall av 100!   ICQ/ab

Eller i 11 fall av 10.  Default/lol

Har man inget att mäta hundradelar med kanske man kan klara sig utan.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Jag inser att man bör AR-borra, om man vill göra det "ordentligt" från början (vilket jag tänkt, då det brukar bli billigast i längden)  ICQ/ae
Men jag har hittils inte fått något svar på min fråga, vad bör man göra för att få en 1600 AD till en rolig gatmotor?  ICQ/ab

Kan inte mycket...

7

Allt beror på hur mycket man är villig att spendera. Vill/kan man göra en del själv så blir det billigare förstås.

Ett litet recept: original longblock fast med topparna portade, följ tex How to hot rod vw engines eller http://www.streetvw.se/filer/vwporta.pdf

Utväxlade vippor 1,4:1, ett sätesjobb, ett bra avgassystem, dubbla idf 36 eller 40, 009 fördelare och kanske en mindre remskiva. 

När man ändå gått så långt så är det lika bra att sätta i 94mm kolv/cyl så du får lite mera kubik, bättre toppar och kam och så rusar det iväg ICQ/ab  ICQ/ab

Jag skulle renovera en 1600, slutade med ett longblock till en 1915 turbo.

//Fred

Pickup Eh -77
1303S-73, Eurolook light

http://www.chalmersmotorklubb.se

8

FredRacer skrev:

Jag skulle renovera en 1600, slutade med ett longblock till en 1915 turbo.

//Fred

Tänk så illa det kan gå för en del.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

FredRacer skrev:

Allt beror på hur mycket man är villig att spendera. Vill/kan man göra en del själv så blir det billigare förstås.

.... och så rusar det iväg ICQ/ab  ICQ/ab

Jag skulle renovera en 1600, slutade med ett longblock till en 1915 turbo.

//Fred

Då undrar man ju hur mycket pengarna rusade iväg?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand