Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fb0d9d04a3b7df32ae602777ad0ddc12.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f8e22e11f2968efba60a0be3baaad0ab.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1

Dags att dra igång en projekt tråd för senaste inköpet!

Fick äntligen tummen ur och köpte mig en ragtop med några rostfläckar  ICQ/ag

Sladdade iväg till Borlänge och Busscollector i påskhelgen och köpte hans 58 som han hade till salu, vi hamnade i ett vuxendagis/VW garage som jag gärna skriver in mig på... Alltså det garage dom där dalmasarna har sina VW:s i var ju helt fantastiskt, att dom var trevliga gjorde inte stället mindre ball!!

I ärlighetens namn så ville jag inte titta för noga på bilen eftersom jag inte ville bli avskräckt, så utan provstart och med strejkande broms så släpades pärlan hem.
Givetvis så dök ett helt fantastiskt erbjudande upp dagen efter om en enägarbil i nyskick och nyinköpet slängdes ut på annons... Helt galet såklart, den hade stått på gräs i 12 år och krävde lika mycket jobb som den jag just köpt, så nu tänker jag klart igen. Bilen blir kvar och jag ska lära mig svetsa  ICQ/ab

Planen är att köra en rullande renovering till användbart skick med rostlagning och sänkning.
Första punkt blir att starta upp den, fixa höger bakbroms och laga rost i främre hjulhus och obligatoriska plåten bak vid batteri och motsvarande plats på vänster sida. Lite smågrejor som tuta och nrskyltsbelysning ska också lagas.

Jo just det, det ska vara klart innan 27/4 för då ska den besiktigas!  Default/yikes

Därefter ska den ner lite närmare backen och inredningen fixas till.
Så här ser den ut idag, bilder på arbetet kommer de närmaste veckorna!

Post's attachments

sa.jpg, 43.12 kb,  x
sa.jpg 43.12 kb, 12 downloads since 2012-04-16 

saa.jpg, 34.82 kb,  x
saa.jpg 34.82 kb, 6 downloads since 2012-04-16 

Hellre ryggskott än nackskott...

2

Kul att du bestämde dig för att behålla bilen. Lycka till med hetsmekandet ICQ/ab

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

3

Snyggt projekt. Kommer bli hur bra som helst och gillar skarpt din deadline ICQ/ab reeespect!

Lycka till å ös på!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

hur blev det med enägarbilen då ?

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Skönt att du behåller den och att du körde igång en projtråd va ju bara en bonus  ICQ/ag  Du/ni är välkomna att hälsa på på vuxendagiset fler gånger  ICQ/ag

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

6

Kalle skrev:

Kul att du bestämde dig för att behålla bilen. Lycka till med hetsmekandet ICQ/ab

Ska försöka lära mig svetsa på den tiden också ICQ/ag
Får bli vad det blir, men den här bilen ska rulla i sommar!!

7

VwGoran skrev:

Snyggt projekt. Kommer bli hur bra som helst och gillar skarpt din deadline ICQ/ab reeespect!

Lycka till å ös på!

Tack ICQ/ab

8

opec skrev:

Det var mycket snack och inga rätt. Default/hmm

9

buscollector skrev:

Skönt att du behåller den och att du körde igång en projtråd va ju bara en bonus  ICQ/ag  Du/ni är välkomna att hälsa på på vuxendagiset fler gånger  ICQ/ag

Det gör vi gärna, Får väl se om det blir nån sväng åt erat håll framöver!

10

flybytom skrev:
opec skrev:

Haha tur du inte hunnit sälja denhär då ? kommer bli grym när du gett den en omgång.
Vad var det för drömbil du skulle få kontra verkligheten då ? Nyfiken.. ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

11

opec skrev:
flybytom skrev:
opec skrev:

Haha tur du inte hunnit sälja denhär då ? kommer bli grym när du gett den en omgång.
Vad var det för drömbil du skulle få kontra verkligheten då ? Nyfiken.. ICQ/ag

Det var en typ 1 63:a , kanske inte rätt årsmodell men det påstådda skicket och att den var helt original fick mitt omdöme att grumlas en aning...

12

Okey lite stress men det kan göra att man får tummarna ur.. Ta lite bilder under processen om du inte hinner posta dom under tiden kan du ju posta i efterskott.. Trevligt att du behöll bilen.  det blir säkert bra.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Lycka till med köpet. När tar vi en tur med den där bevingade farkosten vi snackade om? ICQ/ad

"Daddy Cool"

14

goopher skrev:

Lycka till med köpet. När tar vi en tur med den där bevingade farkosten vi snackade om? ICQ/ad

Ytterligare en anledning att besöka bugrun i Tierp, håller till i närheten med den bevingade "boxern"  ICQ/ab

15

Vore ju skitkul! Tog en tur med Borlänge Flygklubbs 172a i söndags. Magiskt!

"Daddy Cool"

16 Senaste redigerad av flybytom (2012-04-19 19:30:52)

Så vad händer då?

Jo, igår fick jag en mig svets av en riktigt bra kompis! Idag köptes gas och mina första trevande svets försök inleddes på några testbitar. 

Det gick ok och imorgon blir det lite svetsning på bilen om inte jobbet kallar ut mig!
Har gått igenom bilen och inser att det svetsats en hel del tidigare, bland annat så är karossen ihopsvetsad med bottenplattan på några ställen?!

Förhoppningsvis kommer lite bilder på jobbet imorgon

Skön dekal som teeser...

Post's attachments

bildse.jpg, 28.44 kb, 320 x 240
bildse.jpg 28.44 kb, 224 downloads since 2012-04-19 

bildt.jpg, 48.41 kb, 320 x 240
bildt.jpg 48.41 kb, 166 downloads since 2012-04-19 

17

AGH!  Default/yikes

Hur fanken ska jag hinna till på torsdag?!?!
Jaja, jag försöker i alla fall!

Någon som kanske kan svara mig på om denna "kanal" ska vara helt tät in till kupén?

Post's attachments

rost.jpg, 56.68 kb, 240 x 320
rost.jpg 56.68 kb, 187 downloads since 2012-04-21 

18

Eller ska man köpa färdiga värmekanaler i stället?
Finns ju gott om gamla fullagningar på denna sedan tidigare, och jag vill ju ha u dn snarast på vägen!

By the way, hur ser man om det är en äkta tygtak eller om det är ett hemmapul? Ser lite underligt ut i takets bakkant... Som om någon satt dit taket i efterhand  ICQ/an

19

Ja rost lider du ingen brist på ser jag  ICQ/af  det är värmekanalen som är lappad där och på den snea delen så ska det finnas utblås för
varmluft mot fötterna, kan du fixa nån bättre bild på bakkanten på taket?

20

Gör rätt istället för att stressa Default/hmm Menar du vilken typ av värmeutblås du ska ha Default/hmm
Färdiga finns ju med bara främre delen och att kapa bort så lite som möljigt och kapa dän det du inte behöver är nog lättast om man inte är en van svetsare, men passformen kan vara sådär ibland ICQ/ad
Kapa inte imellan dörrstolparna i onödan Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e820c50ffbf1ea3437993ecba8583be7.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

21

Lite funderingar,

Taket, är det isatt i efterhand?

Eftersom det inte är tänkt att bli någon superrenovering utan ett projekt att lära mig på för att få igenom besiktningen så undrar jag lite angående rostlagningarna som behövs.

Kolla lite på bilderna och tipsa hur ni skulle gjort på enklaste sätt för att få till det lagligt/besiktningsvänligt!

Framöver när mitt tilltänkta garage är klart så kanske den separeras från plattan för en mer seriös renovering, men nu ska den bara genom besiktningen. (så, nu har jag upprepat besiktningen så ofta att det borde vara klart ICQ/ag )

Bilder!

Post's attachments

bildkammare.jpg, 48.08 kb, 320 x 240
bildkammare.jpg 48.08 kb, 198 downloads since 2012-04-21 

bildkammarn.jpg, 48.43 kb,  x
bildkammarn.jpg 48.43 kb, 5 downloads since 2012-04-21 

bildo.jpg, 58.88 kb, 240 x 320
bildo.jpg 58.88 kb, 210 downloads since 2012-04-21 

frambild.jpg, 43.41 kb, 320 x 240
frambild.jpg 43.41 kb, 168 downloads since 2012-04-21 

rrrr.jpg, 27.46 kb, 320 x 240
rrrr.jpg 27.46 kb, 177 downloads since 2012-04-21 

22

Dalmasen skrev:

Ja rost lider du ingen brist på ser jag  ICQ/af  det är värmekanalen som är lappad där och på den snea delen så ska det finnas utblås för
varmluft mot fötterna, kan du fixa nån bättre bild på bakkanten på taket?

Bild tagen!  ICQ/ab
Hittade ju sprängskiss på värmekanalerna efter mitt inlägg, så nu vet jag, tack för svaret!

23

Johan W skrev:

Gör rätt istället för att stressa Default/hmm Menar du vilken typ av värmeutblås du ska ha Default/hmm
Färdiga finns ju med bara främre delen och att kapa bort så lite som möljigt och kapa dän det du inte behöver är nog lättast om man inte är en van svetsare, men passformen kan vara sådär ibland ICQ/ad

Värmekamrarna har klarat sig tack vare tidigare lagningar fram till främre dörrstolpe, det är mellan främre dörrstolpe och främre skiljevägg det är ruttet!
Tanken att göra det rätt får nog vänta då tidigare lagningar är så "felaktigt" gjorda att en separation platta/kaross är nödvändig, just nu vill jag bara köra någon sommar i fint väder för att ev ta tag i en mer seriös renovering vid senare tillfälle!

24

flybytom skrev:
Johan W skrev:

Värmekamrarna har klarat sig tack vare tidigare lagningar fram till främre dörrstolpe, det är mellan främre dörrstolpe och främre skiljevägg det är ruttet!
Tanken att göra det rätt får nog vänta då tidigare lagningar är så "felaktigt" gjorda att en separation platta/kaross är nödvändig, just nu vill jag bara köra någon sommar i fint väder för att ev ta tag i en mer seriös renovering vid senare tillfälle!

Ok Jag tycker fortfarande att du kapar en främre kanal så lite som möjligt minst jobb annars måste du ha något bra att svetsa i och sen böja upp och fästa den i innerskärmen och det är ju inge svårt, problemet är att få till svängen där fram Default/hmm

Batteri golvet skär du bara ut en fyrkant och klipper till en plåt och punktar dit tätare och tätare varge varv.

Hålet på sidan tar du en plåt som du knackar på mitten tills är böjd och den passar utifrån och punktar dit

Den på andra sidan (om jag ser rätt) svetsar du dit en plåt i underkant och böjer den bakåt och fäster den uppåt med bra punkter från sida till sida och sist länst bak och tätare och tätare

Den med framrutan ser jag inget som inte går igenom Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

25

flybytom skrev:

Eller ska man köpa färdiga värmekanaler i stället?
Finns ju gott om gamla fullagningar på denna sedan tidigare, och jag vill ju ha u dn snarast på vägen!

By the way, hur ser man om det är en äkta tygtak eller om det är ett hemmapul? Ser lite underligt ut i takets bakkant... Som om någon satt dit taket i efterhand  ICQ/an

Om det är det knaggliga under vinylen i bakkant så är det tyvärr mera rost, det sitter en metallskena där som man spänner soltaket vid montering, sitter muttrar på insidan
mellan innertaket och karossen.
Är det någon ojämnhet eller antydan till skarv i taket mellan soltaket och bakrutan?