1 Senaste redigerad av RAINIER (2012-04-18 12:57:52)

Jag har tidigare berättat hur svårt det är att bli av med en tom kaross utan papper. På slutet fick vi såga karossen i små bitar och kasta allt hos Stena.
Nu har jag en skrotat Mini kaross MED papper. Jag ringde till en skrot men till min förvåning ville de inte ta bilen. Ringde till en annan skrot; samma svar. "Det finns ju ingenting för oss att skrota och sälja", var förklaringen. Så även med papper kan man inte bli av med det, varken hos Stena eller skroten. Då ringde jag med Transportstyrelsen och förklarade problemet. Då sa han: "du skulle inte ha skrotat hela bilen. Det finns några saker som måste finnas kvar om skroten kommer att acceptera den. Till exempel, motor, framram, mm."
Men det betyder att om jag köper en bil för reservdelar till en annan bil, jag måste lämna bilen till en skrot och sen köpa mina delar tillbaka från skroten. Det är helt galen!
Men anywho, vad är lösningen nu, sa jag till Transportstyrelsen. "Ja, det är ett dilemma, det finns faktiskt ingen lösning."
Då förstår jag att folk kör (skrotade) bilar till skogen och förtsätter att betala en avgift till regbeviset varje år, för resten av livet, sa jag.
Vill ni inte att man sparar miljö och rensar registret så att ni kan återanvända regnummer till nya bilar? "Ja, det är så.", sa han, "Men på nåt sätt funkar det inte...."

Så fram med tigersågen igen och lägga regpapper på hög med mina andra papper...  ICQ/ad

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Hur ser karossen ut?
Jag letar efter en kaross att ta delar från.
Här uppe i skogen kan man skrota allt vare det har papper eller ej ICQ/ab

Nytt mob nr...

3

Jag har plockar bort en framskärm, dörrarna och panelarna runt bakljusen

http://i40.tinypic.com/j7dvle.jpg

http://i43.tinypic.com/33nvs46.jpg

4

Och ännu längre upp i skogen går det också bra att skrota bara papper om man vänder sig till rätt skrot ICQ/ag
samt att skrota en tom kaross har inte varit några problem för mig. 500 kr i skrotningsavgift får man ju lägga ut förvisso.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Låter som tidigare talare sagt som ett 08-problem. Jag skrotade en 1302 för något år sedan, den lokala metallskroten tog emot den och betalade skrotpriset. Sen skickade jag in papperna till Transportstyrelsen, intygade att reg.plåtarna var förstörda och ett kvitto från metallskroten att de betalat ut pengar för skrotet bifogades. Efter det blev den urplockad ur registret och allt var klart. ICQ/ab

6

såga i bitar anmäl stulen .. ICQ/ad en stulen bil kan man ju inte betala 65kr året för..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7 Senaste redigerad av Hinken (2012-04-17 15:50:25)

Här i trakterna är det inge problem att bli av med skrot, i värsta fall får man inte betalt bara.. En tom kaross till bubbla tex kastar jag på tippen eller lokala skroten. Ifall det finns ett värde för skroten så får jag lite pengar ICQ/ab

Man kan väl skicka in papper till transportstyrelsen och ange att bilen har blivit reservdelar och på så sätt inte längre finns kvar? Annars kan man skicka in en regplåt, chassinr och avregga den för att den ska bli folkracebil, inga problem det heller. Därefter är det ju bara att kasta skrotet på tippen eller hos en skrothandlare (i värsta fall så kanske man inte får betalt?)

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

8

För dålig för mina behov tyvärr.
Om du itne vill kapa den i delar så kolla med skrotar lite utanför sthlm

Nytt mob nr...

9

När jag kollade senast här i Uppsala så kunde man få bilen strotad så länge karossen fortfarande existerade "från torped till baksäte", var renplockad och levererades så att den var lätt att lyfta av för skrotaren.

10

Jag köpte en reserv  bil för att plocka delar ifrån förra året , tog de delar som ja behövde sen skicka jag in papper (gula delen) till Transportstyrelsen  Kryssade i : Skrotning utan intyg .De ville att jag skulle skicka med nummer plåt men jag skrev på :Övrig anmälan att de inte fanns med när ja köpte bilen  . Det som fanns kvar av kaross kapades ner å gick till en lokal skrot firma.

11

Jag sålde 2st ford fiestor med papper till Skrotfrag och fick 1000kr bilen de var kompletta men såg även ett par tomma karosser när jag var där.
Hörde mig för om man fick nåt på bildemonteringen men där får man ju nästan vara glad för om de tar emot skrotbilar ens och det är ju inget tal om att få några kronor för det heller. Så efter två turer till Skrotfrag va man 2000 spänn rikare  ICQ/ag

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

12

Den vw kaross jag köpte av dig slutade hos metall skroten i Uppsala. Fick ett par hundra för skrotet till och med... Men fick slänga den på tippen själv...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Ta kort på den nerkapade bilen förklara i ett följebrev med bilder och regbeviset ikryssad skrotad utan intyg.
Skicka det till transportstyrelsen.
Funkade för mig. fast utan bilder och utan bil... Men jag slipper avställningsavgiften på en bil som grävdes ner 20 år tidigare.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14 Senaste redigerad av RAINIER (2012-04-19 07:48:15)

Ringde med Sollentuna Bildemontering och det var inget problem att lämna karossen. Fick betala 500kr och de kollade inte ens chassinumret.
Trevliga killar och ingen strul. Fram med gafeltruck och han lyftade karossen från flaket. Chaufören tyckte att Pickisen var läcker, men var besvikern att den inte var till salu.  ICQ/ag
Ibland kann det gå smidigt  ICQ/ab

15

Brukar ofta besöka dem, bor bara några km bort och det är få skrotar kvar med självplock, detta är nog den enda i stockholms omedelbara närhet...

För ett tag sen låg det en fräsh folkaplatta på ett ställage där... De är inte jättebilliga, men helt ok.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

Gladö kvarn har jag pratat med angående en strippad bubbla jag hade förut. Det var gratis, och dessutom kunde man bara ställa den utanför med påskriven lapp som skulle ligga i handskfacket.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90