En bils identitet är papperen. Om papperen säger att det finns en bil med ett visst chassinummer och av en viss modell, så skall berörd bil svara upp mot beskrivningen.
Dvs, det kan vara en bil med ett helt nytt chassi (ny bottenplatta) och där aktuellt (det på papperet) chassinummer också kan uppvisas på chassiet, detta oaktat om det är nystansat eller från tiden.
En bils identitet ligger alltså i registreringshandlingarna. Och bilen man påstår vara samma bil som på papperet behöver då uppvisa motsvarande märkningar, former och färger.
Om bilen med chassinummer enligt papperen inte svarar upp mot den övriga beskrivningen, så måste man göra en registreringsbesiktning (det kan vara en annan karosstyp/soltak mm som gör att detta blir nödvändigt.
Då vi pratar VW- så är det chassiet/bottenplattan som är bilens identitet. Karossnummer är sällan eller aldrig beskrivna.
Vad är det för biltyp som du har, som saknar korrekta papper??
Det finns personer som har det omvända förhållandet, dvs, man äger en bil genom att man har registreringshandlingarna för bilen kvar, men man har skrotat den hemma genom att demontera den bit för bit.
Såna papper kan man annonsera efter, och vips så har du både en bil, och papper
. Sedan så är det bara att märka om bottenplattans chassinummer, så att det stämmer överens med dina papper.
Detta har skett i alla tider då det gäller VW, eftersom skapligt nya bilar som fått sitt chassi förstört i olycka, men som ändå ansetts räddningsbara av försäkringsbolag, då erhållit en språjlans ny bottenplatta från VW-werk, som stansats med aktuellt chassinummer. Bottenplattor fanns ju som reservdelar av den anledningen.
Grundprincipen dock, är att det bara får finnas en rullande/registrerad bil per identitet!
Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"